کاربرد فناوری نانو در صنایع دریایی

کاربرد فناوری نانو در صنایع دریایی

فناوری‌نانو، فناوری درسطح اتم‌ها است یعنی با کنترل مواد در سطح اتمی و مولکولی مواد جدیدی ساخته می‌شوند یا خصوصیات ماده موردنظر مطابق ایده مدنظر تغییر می‌کنند چرا که مواد در مقیاس نانو خواص متفاوت، جالب و منحصربه‌فردی را از خود بروز می‌دهند. فناوری‌نانو فرارشته‌ای است، در علوم و رشته‌های مختلفی مانند پزشکی، الکترونیک، کامپیوتر و…. کاربردهای فراوانی دارد. صنایع دریایی به ویژه مهندسی کشتی‌سازی هم از این قاعده مستثنی نیست. فناوری‌نانو می‌تواند با مزیت‌ها و کاربردهای زیادی که دارد انقلابی را در این صنعت برپا کند به عنوان مثال ایجاد مواد جدید برای ساخت بدنه و استحکام بیشتر کشتی، پوشش‌هایی مناسب و مقاوم در برابر اثرات و خوردگی آب دریا، ایجاد تغییراتی برای بهبود در عملکرد کشتی و دوستدار محیط زیست بودن و یا جنبه اقتصادی تنها گوشه‌ای از تاثیرات مهم و فراوان فناوری‌نانو درصنعت دریایی و کشتی‌سازی است. با توجه به مرزهای آبی وسیع ایران می‌توان با پیشرفت فناوری‌نانو و اعمال تاثیرات مفید آن در صنایع دریایی شاهد بهبودی و پیشرفت قابل توجهی در این صنعت باشیم. در این گزارش به طور کلی تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم فناوری‌نانو در زمینه‌های مختلف صنایع دریایی بررسی می‌شود.

فناوری نانو به عنوان یکی از علوم روز دنیا کاربردهای فراوانی در رشته کشتی‌سازی و صنایع دریایی دارد و می‌تواند اثرات مثبتی بر روی انواع شناورها از جمله کشتی‌های تجاری، جنگی و صیادی و سازگار با محیط زیست بگذارد.

از جمله رایج‌ترین مشکلات پوشش‌های غیرنانویی بستن خزه به بدنه کشتی‌ها است که باعث افزایش نیروی مقاومت در نتیجه افزایش مصرف سوخت (افزایش ۴۰ درصدی سوخت) و هزینه سالانه بیش از ۲۰۰۰۰۰ میلیون دلار در سال می‌شود. اما بدترین اثر مخرب آن تولید گازهای گلخانه‌ای مانند کربن دی اکسید (تولید گاز کربن دی اکسید به مقدار ۲۵۰ میلیون تن) است که باعث آلودگی محیط‌زیست می‌شود. علاوه بر این خوردگی فلزات باعث می‌شود برای جبران این مشکل در کشورهای امریکایی سالانه حدود ۳۰۰۰۰ میلیارد دلار هزینه شود. بنابراین با به‌کارگیری فناوری‌نانو می‌توان کشتی‌هایی با وزن کم، استحکام بالا همراه با پوشش‌های مقاوم در برابر خوردگی و به صرفه از نظر اقتصادی و کاهش آلودگی داشت و فناوری‌نانو با تاثیرات مستقیم و غیرمستقیمی که روی صنایع دریایی می‌گذارد، آینده این صنعت را تعیین می‌کند. با توجه به رتبه جهانی ایران در حوزه فناوری‌نانو و پیشرفت‌هایی در تولید سوخت و باتری‌های وابسته به صنعت نانو می‌توان امیدوار بود، ایران در صنعت کشتی‌سازی پیشرفت کرده و یکی از کشورهای قدرتمند در این زمینه باشد.