مروری بر کاربردهای نانوپوشش‌های سخت و مقاوم در صنایع ساختمان، لوازم خانگی، تزئینی و صنایع وابسته

مروری بر کاربردهای نانوپوشش‌های سخت و مقاوم در صنایع ساختمان، لوازم خانگی، تزئینی و صنایع وابسته

از چالش‌های مطرح در صنایع ساختمان و لوازم خانگی می‌توان به تخریب سطوح محصولات تولیدی به موجب عواملی مانند اصطکاک، خوردگی و همچنین شرایط محیطی اشاره کرد. با پیشرفت فناوری نانو و بهره‌گیری از نانوپوشش‌ها می‌توان مشکلات موجود مانند خوردگی، خراش و زیبایی محصولات در صنعت ساختمان، لوازم خانگی، تزئینی و صنایع وابسته را مرتفع کرد.

در صنعت ساختمان، لوازم خانگی، تزئینی و صنایع وابسته، استفاده از نانوپوشش‌ها از دو بعد حائز اهمیت است. در وهله اول حفظ و نگهداری محصولات تولیدی در برابر خوردگی و عوامل مخرب دیگر، از موارد مهم و تاثیرگذار در افزایش راندمان اقتصادی است که بی‌اعتنایی به این مسائل سبب بالا بردن هزینه‌ها‌ی تولید و کاهش رضایت مشتری خواهد شد. در مرحله بعد، بهبود کیفیت محصولات تولیدی از لحاظ ظاهری بسیار حائز اهمیت است. امروزه حوزه ساختمان، لوازم خانگی و تزئینی به دلیل ارائه راه‌حل‌های جدید و پیشرفته جهت افزایش سوددهی، جلب رضایت مشتری و افزایش کیفیت محصولات بسیار مورد توجه است. پتانسیل‌های بالای فناوری نانو به خصوص در شاخه نانوپوشش‌ها باعث شده است که بخش فراوانی از فعالیت‌های تحقیق و توسعه کمپانی‌های بزرگ به استفاده از این فناوری معطوف شود.

بدون شک در حوزه فناوری نانوپوشش‌ها، بخش پوشش‌های تزئینی جزء پردرآمدترین بخش‌ها است. صنایع ساختمان، لوازم خانگی و تزئینی از جمله صنایع فعال در کشور هستند. استفاده فناوری نانوپوشش‌ها به عنوان مرحله نهایی برای زیباسازی محصولات با توجه به جلب نظر مشتریان و همچنین افزایش عمرکاری محصولات در مواجهه با فرایندهایی همچون خوردگی و خراش باعث افزایش بهره‌وری و سود در این صنایع خواهد شد.

در این گزارش سعی شد تا با نگاهی به فناوری پوشش‌دهی با استفاده از فناوری نانو، توانایی‌های موجود در این حوزه از صنعت در دنیا مرور کرد و با بهره‌گیری از آن، در راستای حل مشکلات موجود در داخل کشور تلاش کرد.