مروری بر کاربرد نانوپوشش‌های سخت و مقاوم در صنعت هوایی

مروری بر کاربرد نانوپوشش‌های سخت و مقاوم در صنعت هوایی

قطعات مورداستفاده در صنعت هوایی نقش به‌سزایی در توسعه و کاهش هزینه در این صنعت دارد، ولی متاسفانه به‌دلیل شرایط کاری شدید و محیط عملکرد، این قطعات مورد تخریب قرار گرفته و هزینه‌های بالایی برای این صنایع داشته است.

در سال‌های اخیر حل مشکلات صنایع هوایی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین صنایع کشور، بسیار مورد توجه فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گرفته است. از سوی دیگر فناوری نانو، به عنوان یکی از فناوری‌های کلیدی قرن بیست و یکم به عنوان راهکاری موثر برای بهبود فرآیندها و ارتقای عملکرد در این صنعت خواهد بود.

تشکیل پوشش‌های نازک و نانوپوشش‌ها در قطعات مورداستفاده در صنایع هوایی یک راه‌حل پیشرفته برای افزایش قابلیت اطمینان و طول عمر تجهیزات مکانیکی آن‌ها است. ضمن اینکه نانوپوشش‌ها در مقایسه با دیگر فناوری‌های پوشش‌دهی (مانند آبکاری) مشکلات زیست‌محیطی کمتری ایجاد می‌کنند و با کاهش وزن و قیمت مواد مورداستفاده برای ساخت تجهیزات، راندمان فرایندها را افزایش می‌دهند. در صنعت هوایی و هوافضا نیز از نانوپوشش‌ها به منظور محافظت از سازه‌ها و سطوح در شرایط سخت و خشن استفاده می‌شود. با توجه به افزایش روزافزون نیازها برای مقاومت به دمای بالا، مقاومت به شرایط محیطی، مقاومت به خوردگی و مقاومت به سایش اجزای موتورها، تقاضا برای استفاده از پوشش‌ها با عملکرد بالا افزایش یافته است.

در این گزارش سعی شده تا با نگاهی به فناوری نانوپوشش‌ها بتوان مشکلات این ابزارها را در حوزه سایش، فرسایش و خوردگی مرور کرد و برای آن‌ها راهکاری ارائه داد.