گزارش صنعتی مروری بر کاربردهای نانوپوشش­‌های سخت و مقاوم در صنعت پلاستیک

مروری بر کاربردهای نانوپوشش­‌های سخت و مقاوم در صنعت پلاستیک

به دلیل افزایش روزافزون استفاده از پلیمرها نسبت به فلزات و سرامیک‌ها به دلیل مزایایی از قبیل وزن کم و شکل‌دهی آسان، ضرورت توجه به بهبود بازدهی تولید و افزایش عمرکاری ماشین‌­آلات ساخت مواد پلیمری احساس می‌شود. به عنوان مثال در قالب‌­ها، قطعات و ماشین­‌آلات مورد استفاده در صنعت پلاستیک، چسبندگی ذرات به بدنه، خوردگی و سایش بالایی مشاهده می­‌شود. این شرایط حاد کاری، عامل اصلی کاهش عمر قالب‌ها، قطعات و ماشین­‌آلات است که هزینه‌­های تعمیر و نگهداری را به طرز چشمگیری افزایش می­‌دهد.

حفظ، نگهداری و تعمیرات قطعات، ابزارآلات و ماشین‌­آلات در صنایع مختلف در برابر سایش، خوردگی و مقاومت به ضربه از موارد مهم است. در این میان، همواره سایش جزء مشکلات و دغدغه‌­های اساسی صنعتگران است که سبب تخریب این قطعات و نیز افت خواص و کیفیت سطحی محصولات می­‌شود. به همین دلیل، تحقیقات بسیاری در زمینه­ روش‌­های کاهش ضریب اصطکاک با استفاده از روانکارهای مختلف و اعمال فرایندهای سطحی گوناگون در قالب­‌ها، قطعات و ماشین‌­آلات صورت گرفته است. در سال‌­های اخیر با گسترش فناوری نانو، شرکت­‌های بزرگ دنیا سعی در استفاده از این فناوری در افزایش عمر و کیفیت قطعات و افزایش بازدهی تولیدات خود کرده‌اند.

گفتنی است صنعت پلاستیک از جمله صنایع فعال و مادر کشور است که به ­دلیل شرایط کاری و محیط عملکردی، برخی از قطعات و تجهیزات مورد تخریب قرار گرفته و هزینه­‌های بسیار بالایی را برای این صنایع ایجاد می‌کند.