صادرات ۱٫۵ میلیون دلار جوراب و منسوجات نانویی ایرانی

صادرات ۱٫۵ میلیون دلار جوراب و منسوجات نانویی ایرانی

بعد از صادرات ۱٫۵ میلیون دلاری جوراب‌ و منسوجات نانویی شرکت پوشاک نانومهیار به کشورهای همسایه، این شرکت درصدد صادرات به کشورهای ایتالیا و سوئد است.

شرکت پوشاک نانومهیار در سال ۹۷ موفق به صادرات بیش از ۱٫۵ میلیون دلار منسوجات نانویی شده است. عراق، افغانستان و ترکیه از جمله مهم‌ترین مقاصد صادراتی محصولات شرکت نانومهیار بوده‌اند.

محمود ضرابی، مدیرعامل شرکت پوشاک نانومهیار می‌گوید: «در سال ۹۷ در مجموع بیش از ۱٫۵ میلیون دلار صادرات منسوجات به کشورهای مختلف داشتیم و پیش‌بینی می‌شود که این رقم در سال ۹۸ به رقم ۵ میلیون دلار برسد. نمونه‌ کارهای مختلفی به کشورهای ایتالیا و سوئد ارسال شده که از نظر کیفیت موردتایید قرار گرفته و در حال حاضر در مرحله عقد قرارداد برای صادرات به ایتالیا و سوئد هستیم.»

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان زنجان، افزود: «اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران نمایشگاهی در شهر بغداد برگزار کرده که در این نمایشگاه شرکت پوشاک نانومهیار نیز حضور دارد. در این نمایشگاه ده روزه، استقبال بسیار خوبی از محصولات ما صورت گرفته و بازخورد مشتریان از این نانومحصولات بسیار مثبت بوده است. از این رو انتظار داریم که در سال ۹۸ فروش بیشتری در کشور عراق داشته باشیم.»

مهندس ضرابی درباره برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت می‌گوید: «به دنبال استفاده از کیتوزان به عنوان یک ترکیب اورگانیک در محصولات نساجی هستیم. این فناوری در حال توسعه بوده و به زودی محصولات این فناوری به مرحله تجاری‌سازی می‌رسد. استفاده از ترکیبات اورگانیک برای تولید لباس‌های نوزاد و کودکان که حساسیت زیادی به مواد آنتی‌باکتریال دارند، ضروری است. در حال حاضر از نقره و اکسیدروی برای ایجاد خواص آنتی‌باکتریال استفاده می‌کنیم. البته دامنه فعالیت ما تنها به خواص آنتی‌باکتریال محدود نمی‌شود بلکه در بخش منسوجات ضدلک، آبگریز، گرم‌کننده و خنک‌کننده نیز فعالیت داریم. فناوری منسوجات خنک‌کننده در حال طی مراحل دریافت گواهی نانومقیاس است که بعد از دریافت مجوزهای لازم می‌توانیم از آن برای تولید لباس‌های ورزشی استفاده کنیم.»

مدیرعامل شرکت پوشاک نانومهیار معتقد است که سیاست این شرکت آن است که همیشه نسبت به رقبای خارجی یک گام جلوتر باشد به همین دلیل منسوجات شرکت پوشاک نانومهیار در کشورهایی نظیر ترکیه و ایتالیا که خود تولیدکننده منسوجات هستند، تقاضا دارد.

محمود ضرابی می‌گوید: «در حال حاضر منسوجات شرکت پوشاک نانومهیار در داروخانه و فروشگاه‌های سراسر کشور توزیع می‌شود. امیدواریم که با رفع مشکلاتی نظیر کمبود نقدینگی و چالش‌های خرید مواد اولیه بتوانیم دامنه کسب‌وکار را گسترش داده و کیفیت منسوجات ایرانی را ارتقاء دهیم.»

شرکت تولیدی صادراتی پوشاک نانومهیار در سال ۱۳۶۶ با تولید جوراب، قدم به عرصه تولید نهاد. در طی سال‌های متمادی با عبور از چالش‌های متعدد، به میزان تولید خود افزود و محصولات خود را علاوه بر جوراب، به دستکش و زیرپوش نیز گسترش داد. این شرکت از جمله اولین تولیدکنندگان جوراب آنتی‌باکتریال در ایران بوده که با استفاده از فناوری نانوذرات نقره اقدام به تولید جوراب‌هایی با خاصیت ضدمیکروب و ضدبو کرده است.