امکان استفاده از فناوری پلاسمای سرد برای محققان و صنعتگران

امکان استفاده از فناوری پلاسمای سرد برای محققان و صنعتگران

فناوری پلاسما برای حل مشکلات چسبندگی، درزبندی و تمیزکاری در صنعت بسیار کاربرد دارد. مرکز صنعتی سازی نانوفناوری کاربردی (ICAN) با همکاری شرکت پلاسما ایده آزما، اقدام به استقرار دستگاه پلاسمای سرد در فضای اختصاصی ICAN کرده و از محققان و صنعت‌گران برای استفاده از این فناوری دعوت می‌کند.

 

یکی از معضلات کنونی جهان وجود آلاینده‌هایی مانند اکسیدها، مواد آلی و گردوغبار در هوای طبیعی است که باعث ایجاد لایه‌ای روی سطح اشیاء تمیز می‌شوند. اگرچه این سطوح ممکن است برای چشم انسان تمیز به نظر بیایند اما حاوی ذراتی است که  در بسیاری از صنایع باعث تخریب زیرلایه‌ها می‌شوند.

این نوع آلاینده‌های سطحی (مواد آلی، گردوغبار و آلاینده‌های میکروبی) به‌علت پوششی که روی سطح ایجاد می‌کنند، باعث کاهش خاصیت ترشوندگی و در نهایت عدم چسبندگی آن می‌شوند که مهندسان شرکت پلاسما ایده آزما برای غلبه بر این معضل از فناوری پلاسمای سرد جهت افزایش ترشوندگی و چسبندگی سطوح کمک گرفته‌اند. شرکت پلاسما ایده آزما از شرکت‌های داخلی فعال در حوزه پلاسمای سرد، که از شرکت‌های مستقر در پلفرم فناوری پلاسمای سرد ICAN است، همگام با شرکت‌های خارجی فعال در حوزه پلاسمای سرد موفق به توسعه کاربرد فناوری پلاسما در تمیزسازی سطوح و افزایش چسبندگی شده است.

در این کاربرد از فناوری پلاسما، الکترون‌ها و یون‌های پرانرژی موجود در پلاسما با سطح مواد برخورد می‌کنند و در نتیجه سطوح ضدعفونی و تمیز می‌شوند که این اثر باعث افزایش خاصیت چسبندگی و رنگ‌پذیری خواهد شد و سطح موردنظر را برای اعمال چسب و انجام فرآیند چاپ آماده می نماید. در این فرآیند گاز پلاسما باعث شکسته شدن پیوندهای شیمیایی مولکول‌های سنگین مواد آلی شده که در نتیجه مواد سبک و فرار ایجاد می‌شود که با تبخیر شدن از روی سطح باعث تمیزی فوق‌العاده آن می‌شوند.

از مزایای این روش (پلاسمای سرد) ارزان، بهینه و ایمن بودن آن است که نیازی به فرآیندهای گران‌قیمتی همچون محفظه‌های خلاء ندارد و با سرعت بالا از ایجاد اثرات زیست‌محیطی جلوگیری می‌کند. از آنجا که فشار اتمسفری پلاسمای سرد بسیار موثر است، سطح را بیش از حد گرم نمی‌کند و تغییر قابل مشاهده‌ای روی سطح ایجاد نمی‌شود. همچنین از این کاربرد توسعه یافته فناوری پلاسما می‌توان جهت تمیز کردن سطوح اشیا در یک بعد و یا دو بعد، محصولات استوانه‌ای، ساختارهای پیچیده و نیز گرانول‌ها و پودرها استفاده کرد. این کاربرد جدید از فناوری پلاسمای سرد، قابلیت ارائه به صنایع مختلفی مانند خودروسازی، کشاورزی و صنایع غذایی و لوازم آرایشی و بهداشتی را دارا است.

علاقه‌مندان به استفاده از این فناوری و بررسی کارایی آن در صنایع مختلف می‌توانند از خدمات این شرکت در مرکز صنعتی‌سازی نانوفناوری کاربردی در حوزه تمیزسازی سطوح و افزایش چسبندگی استفاده کنند و پس از اثبات کارایی این فناوری اقدام به خرید این دستگاه نمایند. جهت ثبت درخواست خدمات در این حوزه می‌توانید به قسمت خدمات ساخت و تولید پایگاه اینترنتی مرکز صنعتی‌سازی نانوفناوری کاربردی (ICAN) مراجعه کنید.