آمادگی فناوری نانو برای ورود به عرصه ورزش

آمادگی فناوری نانو برای ورود به عرصه ورزش

دبیر ستاد توسعه فناوری‌نانو در نشستی که با حضور معاون وزارت ورزش، رئیس فدراسیون فوتبال و دبیر کمیته ملی المپیک برگزار شد از آمادگی ستاد نانو برای کمک به چالش‌های حوزه ورزش سخن گفت.

 

با هدف توسعه فناو‌ری‌های نوین در حوزه ورزش، نشست مشترکی با حضور  مهندس حمیدرضا امیری‌نیا، مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، دکتر سعید سرکار دبیرستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو، ژاله فرامرزیان معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش و جوانان، سیدرضا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک و مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال در  محل ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو برگزار شد.

در ابتدا جلسه، امیری‌نیا به اهمیت توسعه فناوری‌های نوین در عرصه ورزش پرداخت و وارد شدن نوآوری و فناوری به وزارت ورزش را یک ضرورت خواند.  وی در ادامه سه پیشنهاد برای همکاری مشترک میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با وزارت ورزش مطرح کرد. امیری‌نیا گفت: «ما در حال حاضر محصولات آماده‌ای را برای استفاده در حوزه ورزش داریم که می‌تواند پاسخ‌گوی نیاز این حوزه باشد. همچنین این معاونت آمادگی خود را برای حل چالش‌های عرصه ورزش اعلام می‌کند، برای این کار باید مسئولان حوزه ورزش چالش‌ها و مشکلات خود را به صورت مسئله تعریف کرده تا معاونت علمی و فناوری با کمک زیرساخت‌های موجود به این چالش‌های پاسخ دهد. ما محصولاتی هم داریم که به صورت پایلوت و نمونه اولیه ساخته شده و نیاز به تجاری‌سازی دارد که برای کمک به تجاری‌سازی نیازمند حمایت مالی هستیم. معاونت علمی و فناوری پیشنهاد تشکیل صندوقی برای مشارکت وزارت ورزش را آماده دارد تا با استفاده از حمایت‌های مالی این صندوق بتوان دستاوردهای تازه‌ای در عرصه ورزش ارائه کرد.»

در ادامه دکتر سعید سرکار از فناوری‌هایی سخن گفت که در حال حاضر در ستاد توسعه فناوری‌نانو وجود داشته و می‌توان این فناوری‌ها را وارد حوزه ورزش کرد. دکتر سرکار گفت: «ستاد توسعه فناوری‌نانو پتانسیل حل چالش‌های عرصه ورزش را دارد، در صورتی که چالش‌های این حوزه برای ستاد نانو تعریف شود ما به تیم‌های فناور ماموریت خواهیم داد تا به حل این چالش‌ها کمک کنند.»

وی افزود: «ما از فدراسیون‌ها و ورزشکاران ایرانی انتظار داریم تا محصولات نانویی ما را در رویدادهای بین‌المللی معرفی کنند تا بازار این محصولات در خارج از ایران نیز گسترش بیشتری پیدا کند. اگر یک ورزشکار ویلچر سبک ایرانی معرفی کند، تاثیر این معرفی در ذهن مخاطب بسیار ماندگار خواهد بود. ورزش می‌تواند منشاء صادرات محصولات نانویی باشد. ما مطمئن هستیم که فناوری‌نانو می‌تواند در عرصه ورزش تحول ایجاد کند.»

در ادامه جلسه سید رضا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک ضمن تاکید بر وجود پتانسیل‌های موجود در حوزه ورزش برای همکاری با معاونت علمی و فناوری برای شروع این همکاری اعلام آمادگی کرد.

ژاله فرامرزیان معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش و جوانان گفت: «یکی از دغدغه‌های وزارت ورزش، بحث اشتغال است. ما اقدام به شناسایی استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فناور در حوزه ورزش کرده‌ایم و پشتیبانی از این شرکت‌های با اعطاء وام‌های کم بهره آغاز شده است. با این کار تلاش داشتیم که از محصولات تولید داخل حمایت کنیم. همکاری مشترک با معاونت علمی و فناوری می‌تواند به تداوم حمایت از تولیدات داخلی کمک شایانی کند.»

در پایان نشست، بازدیدی از نمایشگاه دائمی محصولات نانویی در ستاد ویژه‌توسعه فناوری‌نانو انجام شد.