کاربرد فناوری نانو در عایق‌های حرارتی

کاربرد فناوری نانو در عایق‌های حرارتی

فناوری نانو تاکنون کاربردهای زیادی در حوزه ساخت‌و‌ساز و بخصوص عایق‌های ساختمانی پیدا کرده است. عایق‌های ساختمانی نقش قابل توجهی در صرفه‌جویی انرژی و همچنین افزایش آسایش و آرامش افراد ساکن در یک واحد مسکونی ایفا می‌کنند. عایق‌های ساختمانی سال‌ها است که به عنوان یکی از ضروری‌ترین اجزای ساختمان‌ها مورد توجه قرار گرفته‌اند. همچنین براساس مقررات ملی ساختمان، تمامی ساختمان‌هایی که ساخته می‌شوند باید به اندازه کافی عایق‌کاری شوند. عایق‌ها بسته به نوع و کاربردی که دارند، به انواع عایق‌های صوتی، حرارتی، رطوبتی وغیره تقسیم‌بندی می‌شوند که در طول زمان تکامل یافته و روز‌به‌روز انواع جدیدتری از آنها روانه بازار می‌شود.
فاکتور مهم در انتخاب عایق‌ها، میزان مقاومت حرارتی آنها است. هر قدر این مقاومت بالاتر باشد، عایق حرارت را کمتر از خود عبور می‌دهد و صرفه‌جویی که به همراه دارد افزایش می‌یابد. پس به جای ضخامت عایق‌ها، باید مقاومت حرارتی آنها با هم مقایسه شوند.
سقف‌ها، دیوارهای خارجی، کف واحد مسکونی و همچنین لوله‌های آبگرم، مرسوم‌ترین و اصلی‌ترین مکان‌هایی هستند که باید عایق‌کاری روی آنها پیاده‌سازی شود.
نانوعایق‌ها دسته‌ای جدید از عایق‌ها هستند که در نتیجه پیشرفت فناوری و با گذشت زمان به بازار مصرف عرضه شده‌اند. نانوعایق‌ها قابلیت بیشتری در کاهش اتلاف انرژی داشته و همچنین خطرات زیستی کمتری دارند.