لایو صنعتی نانو: بـازار پوشـشهای مقاوم و فوق سخت با فنـاوری نانو – 5 مردادماه

صفحه اینستاگرام نانو و صنعت، چهارشنبه 5 مردادماه ۱۴۰۱، رأس ساعت ۹:۰۰ شب، با موضوع «بازار پوششهای مقاوم و فوق سخت با فناوری نانو»، میزبان رئیس هیئت مدیره «شرکت مهندسی سطح سوین پلاسما» خواهد بود.

برنامه این هفته لایو صنعتی فناوری نانو، به صورت گفتگوی زنده دکتر مجتبی فدائی، کارگزار بخش ترویج صنعتی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو (مجری برنامه) ، با مهندس حامد حاجی هاشمی، رئیس هیئت مدیره «شرکت مهندسی سطح سوین پلاسما» (میهمان برنامه)، در صفحه اینستاگرام نانو و صنعت (INDnano.ir@) به نشانی (www.instagram.com/indnano.ir)، برگزار خواهد شد.

شرکت دانش بنیان و نانو مهندسی سوین پلاسما در سال ۱۳۸۸، همزمان با تکمیل مراحل راه‌اندازی خط پوشش‌دهی قطعات صنعتی به روش رسوب‌دهی فیزیکی بخار (PVD)، با هدف ایجاد پیشرفته‌ترین مرکز ارائه خدمات پوشش‌های لایه نازک در مقیاس صنعتی در ایران رسما فعالیت خود را آغاز نمود. به روزرسانی فناوری نانولایه نشانی در مقیاس صنعتی و ایجاد پوشش‌های نانوکامپوزیت و نانولایه برای اولین ‌بار در ایران، اتکا به دانش بومی داخلی و عدم وابستگی به خرید فناوری خارجی، صادرات دستگاه به چین و … از دیگر افتخارات این شرکت است. این مجموعه موفق به طراحی و ساخت هد پوشش‌دهی قوس کاتدی نیز گردیده است.

سوین پلاسما، بیش از ۱۰سال سابقه‌ کار صنعتی، علمی و تحقیقاتی در زمینه پوشش‌های فوق سخت با فناوری هیبریدی داشته و در حال حاضر به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مراکز خدمات پوشش‌های فوق‌سخت به روش رسوب‌دهی بخار پلاسمایی در ایران فعالیت می‌کند.

به طور کلی، لایه‌نشانی فیزیکی بخار (PVD)، به خانواده بزرگی از روش‌های پوشش‌دهی مبتنی بر فناوری خلا گفته می‌شود که امروزه به صورت گسترده‌ای برای تولید لایه‌های نازک و نانوپوشش‌ها کاربرد پیدا کرده است. در تمام روش‌های PVD، ماده از حالت فاز جامد – که معمولا تارگت (ماده هدف) نامیده می‌شود – به حالت فاز بخار می‌رود و سپس متراکم شده و به شکل جامد بر روی زیرلایه مورد نظر رسوب می‌کند و نانولایه دلخواه تشکیل می شود.

امتیاز کلیه فرآیندهای تبخیر در خلأ آن است که لایه‌های مختلفی از مواد مختلف می‌توانند با سرعت و خلوص بالا ایجاد شوند و به‌طور گسترده‌ای برای ساخت لایه‌های بسیار سخت و حفاظت از ابزارآلات برش و افزایش عمر آن‌ها استفاده گردند.

از این نانوفناوری بومی و برتر ایرانی، برای پوشش‌دهی لایه‌های بسیار سخت، لایه‌های فوق سخت و پوشش‌های نانو کامپوزیت شامل TiN، TiAlN، CrN، ZrN، AlCrTiN و TiAlSiN بر روی ابزارآلات به منظور افزایش عملکرد و عمر کاری آنها استفاده می شود.

بدینوسیله از کلیه مدیران، صنعتگران، پژوهشگران، فعالان رسانه ای و تخصصی و عموم علاقمندان حوزه های صنعتی فناوری نانو، دعوت می‌شود تا در این لایو صنعتی، شرکت نمایند و ضمن اطلاع از بازار پوششهای مقاوم و فوق سخت با فناوری نانو، با توانمندیهای ایران در ساخت دستگاههای نانولایه‌نشانی پوشش‌های فوق سخت با فناوری هیبریدی و خدمات آن، نیز آشنا شده و به طرح پرسشها از میهمان برنامه و بیان نقطه نظرات خود در لایو بپردازند.

 

(INDnano.ir@)

شایان ذکر است گفتگوهای زنده صنعتی و تخصصی در بستر اینستاگرام (لایو صنعتی نانو و صنعت)، در راستای ترویج صنعتی فناوری نانو و با هدف معرفی و توسعه برنامه های حمایتی و صنعتی کشور، کاربردهای صنعتی، توانمندی ها و محصولات صنعتی فناوری نانو ایران و ایجاد فضای پویا و زنده پرسش و پاسخ برای مدیران، صنعتگران و علاقمندان عرصه فناوری و صنعت، به عنوان یکی از برنامه های صنعتی صفحه رسمی اینستاگرام نانو و صنعت (INDnano.ir@) به نشانی (www.instagram.com/indnano.ir)، به اجرا گذاشته میشود و علاقمندان می توانند ضمن حضور رایگان و آزاد در این برنامه ها، از طریق دایرکت صفحه، با مسئولین هر حوزه در ارتباط باشند و نقطه نظرات خود را در هر لحظه بصورت نظر (کامنت) یا پیام مستقیم (Direct)، مطرح نمایند.