ساخت دستگاه های ایرانی اندازه‌گیری زاویه تماس با بالاترین سطح فناوری

فرشید چینی، مدیرعامل شرکت نانومهندسی سطح ژیکان می‌گوید با تدوین استانداردهای ایزو در برخی از بخش‌های سامانه‌های اندازه‌گیری زاویه تماس، به بالاترین سطح‌ این فناوری رسیده‌ایم.

سید فرشید چینی می‌گوید: «نانومهندسی سطح همان فناوری‌نانو در سطح است که به شما کمک می‌کند خواصی را ایجاد کنید که پیش از این وجود نداشته است. برای بررسی این خواص‌ نیاز به تجهیزات ویژه‌ای است که پیش از این با قیمت‌های ۷۰ تا ۸۰ هزار دلار از خارج وارد می‌شد، اما در حال حاضر این دستگاه‌ها در ایران تولید می‌شوند.»

این شرکت تجهیزات آزمایشی در حوزه اندازه‌گیری زاویه تماس، کشش سطح و مطالعه انرژی سطح را تولید می‌کند. کسری شمس رفیعی، دانش‌آموخته کارشناسی رشته مکانیک دانشگاه تهران و مدیر داخلی این شرکت می‌گوید: «این دستگاه برای تست رنگ‌ها، پوشش‌ها، شیشه، کاشی و سرامیک قابل استفاده است. آزمون‌های مختلفی با این ‌دستگاه قابل انجام است، مهمترین تستی که می‌توان با این دستگاه گرفت، آزمون زاویه تماس استاتیک است که در آن می‌توان زاویه تماس قطره روی سطح را اندازه‌گرفت و سپس با پردازش تصویر خواص سطح را بررسی کرد. این خواص در صنایع مختلف نظیر رنگ، کاشی و سرامیک، شیشه و لعاب قابل استفاده است.»

مدیرعامل شرکت ژیکان درباره سطح فناوری این شرکت می‌گوید: «بالاترین سطح فناوری، سطح استانداردی است. یعنی یک شرکت در یک فناوری به حدی رشد و توسعه پیدا کند که بتواند استاندارد آن فناوری را تدوین کند. در حال حاضر ما در بعضی از این زمینه‌ها، استاندارد بین‌المللی (ایزو) را نیز خودمان تدوین می‌کنیم.»

تاکنون ۲۴ دستگاه از این ابزار به فروش رفته و مشتریان این دستگاه فقط مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی نیستند و دامنه کاربرد این دستگاه به صنعت نیز رسیده است.

احسان جوادی، کارشناس ارشد مکانیک دانشگاه تهران و مدیر تحقیق و توسعه شرکت ژیکان می‌گوید: «تاکنون ۹ دستگاه مختلف را طراحی و تولید کرده‌ایم و در حال حاضر روی سه دستگاه جدید کار می‌کنیم که یکی از این دستگاه‌ها رقیب داخلی و خارجی ندارد.

به گفته مسئولان این شرکت، هر چند که از نظر عملکرد دستگاه‌های زاویه تماس سطح این شرکت در حد نمونه‌های خارجی است، اما از نظر قیمت تقریبا یک پنجم قیمت همتایان خارجی هستند.

لازم به ذکر است که دستگاه اندازه‌گیری زاویه تماس ژیکان پیش از این به کشورهای چین و ترکیه صادر شده‌اند و در حال حاضر این شرکت در حال آماده کردن چند دستگاه‌ برای صادرات است.

 


در حوزه دستگاه اندازه‌گیری زاویه تماس، بالاترین سطح فناوری را داریم