تولید صنعتی روکش صندلی آبگریز و ضدباکتری با فناوری نانو در ایران

شرکت تیزتک موفق به تولید روکش صندلی با خاصیت آنتی‌باکتریالی و آبگریزی شده است. این فناوری با همکاری مرکز صنعتی‌سازی نانوفناوری کاربردی و شرکت تیزتک انجام شده است.

امروزه برای محافظت بیشتر از صندلی وسایل نقلیه از یک روکش بر روی آن استفاده می‌شود. این روکش از منسوجات با دوام تولید می‌شود تا بتواند عمل محافظت و سهولت در استفاده را به خوبی انجام دهد. صندلی وسایل نقلیه به دلیل تماس مداوم با بدن افراد مختلف و همچنین تعریق این افراد محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها و میکرو ارگانیسم‌ها است.

شرکت تیزتک یکی از شرکت‌های با سابقه در تولید پارچه‌های دارای استاندارد بالا مورداستفاده در صنایع از جمله هوایی، ریلی، دریایی و غیره است که با ورود به حوزه فناوری نانو توانسته قابلیت آب‌گریزی را نیز به ویژگی‌های تولیدات خود بیفزاید. این شرکت موفق به تولید روکش صندلی هواپیمای آب‌گریز شده با استفاده از فناوری پلاسمای سرد شده است.

شرکت تیزتک پس از طی روند تحقیقات علمی و فنی توانسته روکش صندلی هواپیما را که دارای قابلیت خودخاموش شوندگی بوده، با استفاده از مواد شیمیایی خاص و پلاسمای سرد، برای جلوگیری از ایجاد لکه و نفوذ مایعات به داخل پارچه، آب‌گریز کند.

خاصیت آب‌گریزی در منسوجات موجب غلتیدن قطرات کروی مایعات بر روی سطح و شسته شدن گردوخاک از روی آن می‌شود. همچنین این ویژگی ضمن ایجاد مانع در مقابل نفوذ، آب، نوشیدنی‌های مایع و روغن که به‌طور تصادفی بر روی سطح منسوجات ریخته می‌شود، امکان پاک‌سازی آن‌ها را به سادگی فراهم می‌کند.

روکش و آستری صندلی تولیدی تیزتک از پارچه خود خاموش شونده (پارچه نسوز) تولید شده است. پارچه‌های نسوز از مواد غیر قابل اشتعال تهیه شده و مقاومت حرارتی بالایی دارند. در صورتی که این پارچه‌ها در دمایی بالاتر از آستانه تحملشان قرار بگیرند، نه تنها شعله‌ور نمی‌شوند بلکه قادرند خود را خاموش کنند. اگر دما بیش از حد بالا رود، الیاف پارچه تجزیه شده و از بین می‌رود.

همچنین تولیدات این شرکت را می‌توان با توجه به نیاز بازار در مصارف خانگی هم به کار برد که با توجه به خود خاموش‌شونده بودن در عین آب‌گریزی، تیزتک می‌تواند یکی از معدود تولیدکنندگان در این حوزه باشد.

چرا از این محصول استفاده کنیم؟

  • بسیار بادوام
  • قیمت مناسب
  • جلوگیری از انتقال و رشد باکتری‌ها، قارچ‌ها و میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا
  • پایداری خاصیت آنتی‌باکتریال پس از دفعات متعدد شست و شو
  • آب‌گریز
  • دارای خاصیت خود خاموش شوندگی
  • استفاده به صورت روکش صندلی و پرده در هواپیما، کشتی، قطار، سالن‌های همایش و هتل‌ها

درباره شرکت تیزتک

شرکت دانش‌بنیان تیزتک تولیدکننده پارچه و کف‌پوش‌های خودخاموش شونده نساجی در سال ۱۳۷۶ تأسیس شد و هدف آن تولید پارچه‌های خاص صنعتی به خصوص در زمینه پارچه‌هایی با خصوصیت خودخاموش‌شونده و اخیراً به صورت آب‌گریز و آنتی‌باکتریال بوده است.
تیزتک با تجربه چندین ساله و مهندسین مجرب و متخصص، حضور مؤثر و فعالی در جهت تأمین نیازهای شرکت‌های هواپیمایی، سالن‌های اجتماعات و هتل‌ها داشته و از زمره شرکت‌های دانش‌بنیان و عضو اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران است. این شرکت تنها تولیدکننده در زمینه پارچه برای سیستم حمل‌ونقل و سالن‌های همایش و سینماهای کشور با مجوز هواپیمایی کشوری، استاندارد ملی ایران و اتحادیه اروپا است.

با توجه به اینکه تیزتک تولیدکننده انحصاری در داخل کشور است کلیه خطوط هوایی و راه‌آهن ریلی کشور و سالن‌های همایش و سینماها طرف قرارداد این شرکت هستند.

این شرکت با ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰ هزار مترمربع از انواع تولیدات پارچه و کف‌پوش و پتو توانسته برای ۲۵ نفر به طور مستقیم و از طریق برون‌سپاری برای ۳۵ نفر ایجاد اشتغال کند. شرکت تیزتک دارنده گواهینامه‌های بین‌المللی برای صادرات و دارای گواهینامه ISO ۱۴۰۰۱:۲۰۱۵ و ISO ۴۵۰۰۱:۲۰۱۸ و ISO ۹۰۰۱:۲۰۱۵ از آکسفورد است.

 

نانومحصول ایرانی؛ روکش صندلی