اقدامات اخیر در مسیر تولید منسوجات نانوفناورانه داخلی برای مقابله با ویروس کرونا

شرکت سپنتا مهر ماندگار با برند زینکوتک (Zincoatech) با همکاری مرکز صنعتی‌سازی نانوفناوری کاربردی (ICAN) موفق به تولید محصولی نوآورانه بر پایه فناوری نانو جهت از بین بردن انواع ویروس‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها شد.

محصول نانوفناورانه تولید شده توسط این استارت‌آپ، از قابلیت پوشش‌دهی بر روی انواع منسوجات برخوردار است. به‌عنوان مثال از این نانومواد می‌توان برای ایجاد خاصیت ضدویروسی، ضدباکتریایی و ضد قارچی در انواع پوشاک، لایه‌های ماسک‌های تنفسی، گان و لباس‌های بیمارستانی، ملحفه، مبلمان، فرش، فیلتر سیستم‌های تهویه مطبوع و مصارف صنعتی استفاده نمود.

این محصول علاوه بر اثبات عملکرد در مقیاس آزمایشگاهی و نیمه صنعتی بر روی ماسک‌های تنفسی، بر اساس نتایج ارائه شده توسط آزمایشگاه‌های همکار وزارت بهداشت، توانایی غیرفعال کردن و از بین بردن ویروس SARS-CoV۲ (عامل بیماری کرونا) بر اساس استاندارد ملی ایران به شماره ۲۰۸۳۶ و فعالیت ضدباکتریایی بر روی باکتری‌های S.aureus و Klebsiella، pneumoniae براساس استاندارد ملی ایران به شماره ۱۱۰۷۰ را دارد. لازم به ذکر است مجوزها و تائیدیه‌های مورد نیاز جهت تولید صنعتی این محصول در دست اقدام است.

از جمله مزیت رقابتی این محصول فناورانه نسبت به محصولات موجود، امکان تولید صنعتی با فناوری بومی و مقرون به صرفه، امکان پوشش‌دهی آسان بر انواع منسوجات، کف‌پوش‌ها و دیوارپوش‌ها است.

از جمله مزایای این محصول می‌توان به مقاومت نانوپوشش اعمال شده در استفاده‌های مکرر روزانه و همچنین عدم آسیب به محیط زیست و سلامت انسان اشاره کرده و همچنین امکان استفاده از این فناوری علاوه بر ماسک‌های ضدویروس در کاربردهای متعددی نظیر فیلترهای تهویه مطبوع بیمارستانی، مدارس، وسایل نقلیه عمومی و منازل نیز وجود دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت اینترنتی این شرکت مراجعه کنید. همچنین برای کسب آخرین اطلاعات پیرامون فعالیت های مرکز صنعتی‌سازی نانوفناوری کاربردی به اینستاگرام یا آپارات این مرکز مراجعه کنید.

منسوجات نانوفناورانه با قابلیت از بین بردن ویروس کرونا در کشور