تولید پتوی هواپیما با فناوری نانوی ایرانی

شرکت نساجی زرباف امین پتوی هواپیما از جنس پلی‌استراکریلیک آنتی‌باکتریال حاوی نانوذرات تولید و به بازار عرضه کرده است. این پتوها در ایرلاین‌های داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند و علاوه بر آنتی‌باکتریال بودن، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر آتش مقاومت بالایی داشته باشند.

اکثر قریب به اتفاق پتوهایی که در خطوط هواپیمایی استفاده می‌شوند، شسته و مجدداً استفاده می‌شوند. در برخی موارد این پتوها از مواد قابل بازیافت نیز ساخته شده و بعد از مصرف برای بازیافت فرستاده می‌شوند. اما اغلب بعد از استفاده از پتوهای خطوط هوایی، آن‌ها در یک سیستم خشک شویی صنعتی شسته می‌شوند.

این پتوهای سبک که اغلب قابلیت گرم‌کنندگی مناسبی دارند معمولاً از پارچه‌هایی با جنس مرغوب بافته می‌شوند؛ چرا که لازم است بارها و بارها شسته شوند. این پتوها ممکن است در حین استفاده توسط مسافرین، باکتری و میکروب‌هایی جذب کنند که در حین شستشو از بین نرفته و موجب ایجاد بیماری در مسافران بعدی شوند.

صنایع نساجی زرباف امین به منظور رفع این مشکل از پارچه پلی‌استر- آکریلیک و حاوی نانوذراتی استفاده کرده که منجر به ایجاد خاصیت ضدمیکروبی در این پارچه‌ها شده است. در واقع حضور این نانوذرات، که سطح فعال زیادی نسبت به حجمشان دارند با باکتری‌ها واکنش داده و آن‌ها را غیر فعال می‌کنند. باکتری‌ها از یک آنزیم برای جذب اکسیژن و زنده ماندن استفاده می‌کنند. استفاده از این نانوذرات، باعث غیرفعال شدن عملکرد این آنزیم و در نتیجه دریافت اکسیژن می‌شود. شرکت هواپیمایی ماهان نیز از پتوی پروازی آنتی‌باکتریال شرکت نساجی زرباف امین استفاده کرده است.

 

چرا از این محصول استفاده کنیم؟

  • آنتی‌باکتریال
  • دارای مقاومت بالا در برابر آتش
  • قیمت مناسب

 

درباره شرکت «صنایع نساجی زرباف امین» بیشتر بدانیم:

کارخانجات صنایع نساجی زرباف امین در شهر صنعتی کاوه (ساوه)، به صورت شبانه روزی به بافت، رنگرزی و تکمیل محصولاتی با کیفیت و مطابق با آخرین فناوری روز می‌پردازد. این کارخانه، دارای بخش‌های مختلفی از جمله کارخانه بافندگی و کارخانه رنگرزی و تکمیل می‌باشد که در حال تولید پارچه‌های نانو و با تنوع بالاست و این امر یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت این شرکت است.

منسوجات این کارخانه در ابتدا محدود به تولید پارچه‌های رسمی کت و شلواری فاستونی بود. اما به تدریج خطوط تولید روکش صندلی خودروهای داخلی، پتوهای مسافرتی خطوط پروازی، ملحفه و پرده نیز به این کارخانه اضافه شد. امروز با قدرت گرفتن صنایع پوشاک داخلی، این کارخانه بافت انواع پارچه‌های پالتویی و مانتویی را برای خوشنام‌ترین برندهای ایرانی انجام می‌دهد.

همچنین کیفیت و شایستگی این برند منجر شد تا در سال‌های بعدی برخی از تولیدکنندگان خوشنام اروپایی مانند C&A در کشور آلمان وارد همکاری و صادرات برخی از محصولات زرباف امین شوند.

 

نانومحصول ایرانی؛ پتوی هواپیما آنتی‌باکتریال