تنوع رنگی پوشش‎های PVD

تولید پوشش‎های PVD با رنگ‎های متنوع یکی از ویژگی‎های بارز این پوشش‎هاست که آن‎ها را برای هر سلیقه‎ و هدفی جذاب نموده است. در این گزارش به بررسی این ویژگی پرداخته می‎شود.

پوشش‎های PVD می‎توانند در طیف گسترده‎ای از رنگ‎ها تولید شوند. مواد هدف نیز می‎توانند بسیار متنوع باشند. از جمله این  فلزات  می‎توان به زیرکونیوم، تیتانیوم، کروم، آلیاژهای تیتانیوم-آلومینیوم و نایوبیوم اشاره کرد.
در سیستم‌هایی با چندهدف متفاوت این امکان وجود دارد که پوشش‎های ترکیبی  از بیش از یک نوع فلز ایجاد شود.
پوشش‌های سرامیکی برای افزایش سختی و ایجاد رنگ آینه‎ای برای لایه‌ها ساخته می‌شوند. آنچه موجب سختی این پوشش‎ها می‎شود تولید گازهای واکنشی در حین فرایند  لایه نشانی است. پراستفاده ترین گازهای واکنشی شامل نیتروژن، متان یا استیلن برای تولید لایه های نیترید فلزی، کاربید فلزی و نیتروکاربید فلزی هستند.
برخی مواقع گاز اکسیژن هم برای تولید اکسیدها، نیترواکسیدها و… نیز استفاده میشود. این نوع فلزات می‌توانند در رنگهای خاصی (بسته به نسبت گاز به فلز و نیز ساختار پوشش) تولید شوند. دمای فرایند می‌تواند بر ساختار و چگالی پوشش و در نتیجه بر رنگ نهایی آن موثر باشد. برای ایجاد یک رنگ خاص و منحصر بفرد میباست کلیه پارامترها، از جمله شار گاز، ولتاژ بایاس و دمای فرایند به طور دقیق کنترل شوند.
پارامترهای فرآیند برای هر ترکیب (رنگ) در دستورالعمل‎ها با مراحل مختلف فرآیند ذخیره می‎شوند. در طول فرایند، تمام پارامترهای مربوطه به طور مداوم تحت نظر یک سیستم کنترل اتوماتیک قرار می‎گیرند. با ذخیره پارامترهای مربوطه در دستورالعمل‎ها و کنترل و نظارت بر آن‎ها در طول فرایندها، امکان بازبینی بسیار عالی برای کیفیت پوشش وجود دارد.
filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636

https://www.pfonline.com/articles/reproducible-decorative-pvd-coatings