چالش نوآوری: ساخت پوشش‌های شفافِ ضد اثر انگشت روی سطوح فلزی

ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با همکاری آی‌چلنج، چالش نوآوری با موضوع ساخت پوشش‌های شفافِ ضد اثر انگشت برگزار می‌کند.

امروزه حفظ پاکیزگی و زیبایی ظاهری به یکی از نیازمندی‌های مهم و چالش‌برانگیز در استفاده از تجیزات تعاملی، بسته‌بندی، فضای داخلی خودرو، ساختمان، دکوراسیون داخلی منزل، لوازم خانگی، و صنایع اپتیک تبدیل شده است. اثرانگشت و لک باقی‌مانده از آن، اصلی‌ترین عامل مشکل‌آفرین در این گونه سطوح است که می‌تواند استفاده از آن‌ها را برای کاربران ناخوشایند و دشوار کند.

پوشش‌های شفاف ضد اثرانگشت، بر روی سطوح مختلفی از جمله فولاد ضدزنگ، برخی از انواع سطوح پلیمری و شیشه‌ها به کار می‌روند. این پوشش‌ها باعث می‌شوند اثرانگشت روی سطوح به کم‌ترین میزان برسد و از طرفی اثرات باقی‌مانده به راحتی پاک شوند.

پوشش‌های ضد اثرانگشت زمانی کارایی مطلوبی دارند که خاصیت آب گریزی و چربی گریزی را توأمان داشته (amphiphobic surfaces) باشند. همچنین این پوشش‌ها با تغییر در رفتار بازتاب نور از سطح پوشش داده شده، مانع دیده شدن لکه‌ها می‌شوند.

ظرفیت‌های فناوری نانو در توسعه این نوع پوشش‌ها اثبات شده است. در مقالات متعددی به ده‌ها نمونه از کاربردهای پوشش‌دهی نانویی به ویژه استفاده از نانوذره دی اکسید سیلیسیوم به منظور ایجاد خاصیت ضد اثرانگشت، اشاره شده است.

به همین جهت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با همکاری آی‌چلنج و با هدف ساخت پوشش‌های شفاف ضد اثر انگشت، قابل استفاده بر روی سطوح مختلفی از جمله فولاد ضدزنگ، برخی از انواع سطوح پلیمری و شیشه‌ها، اقدام به برگزاری چالش نوآوری «ساخت پوشش‌های شفافِ ضد اثر انگشت روی سطوح فلزی» نموده است. کلیه علاقمندان به توسعه فناوری و ساخت پوشش‌های ضد اثر انگشت، می‌توانند به طور رایگان در این چالش ثبت‌نام کنند. برنده نهایی در این چالش، جایزه نقدی 30 میلیون تومانی را از آن خود خواهد کرد.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات چالش (نحوه ثبت نام، شرایط ارسال راه‌حل، جوایز و…) به نشانی Ichallenge.ir مراجعه نمایند.