نشست مشترک ستاد با رایزنان وزارت امورخارجه

ستاد ویژه توسعه فناوری نانو یکشنبه ۱۶ دی ماه میزبان ۴۰ نفر از رایزنان وزارت امور خارجه برای آشنایی بیشتر ایشان با دستاوردهای نانویی کشور و همچنین تبیین استراتژی توسعه صادرات محصولات دانش بنیان مبتنی بر فناوری نانو بود.

در این جلسه دکتر سعید سرکار دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ضمن بیان تاریخچه ای از فعالیت ستاد در مورد چشم انداز آینده فناوری نانو گفت: ” به‌موجب سند چشم انداز ده ساله دوم در راستای گسترش کاربرد فناوری نانو پیش بینی شده که جمهوری اسلامی ایران تا سال ۱۴۰۴ باید دو درصد از بازار جهانی در حوزه فناوری نانو را در اختیار داشته باشد به همین منظور برای صادرات سالانه یک میلیارد دلار تا سال  ۱۴۰۴ هدف گذاری کرده است.”

وی در ادامه افزود: ” بر اساس نقشه راه ترسیم شده حجم صادرات محصولات نانویی در سال ۹۶، قریب به ۶۲/۴ میلیون دلار و در سال ۹۵، بیش از ۳۶/۵ میلیون دلار بوده‌است که نشان دهنده رشد دوبرابری صادرات در سال گذشته است. در سال گذشته، ۴۹ کشور میزبان محصولات نانوی ایرانی بوده‌اند و با تفکیک قاره‌ای کشورهای واردکننده‌ی محصولات نانویی ایران‌، آسیا با ۸۸/۳ درصد و اروپا با ۱۰/۲ درصد بالاترین سهم و قاره‌های دیگر، سهمی کمتر از یک درصد دارند. بنابراین بیشترین مشتریان نانومحصولات ایران در  آسیا و اروپا قرار دارند.”

سرکار در ادامه خاطر نشان کرد که فناوری نانو از پتانسیل های بالایی برای توسعه صادرات برخوردار است و امکان همکاری با کشورهای دیگر را دارد.

شایان ذکر است که یکی از وظایف رایزنان وزارت امور خارجه برقراری ارتباط اقتصادی و علمی بین ایران و سازمان‎های ذی نفوذ در کشورهای محل خدمت ایشان است. بر همین اساس از ستاد ویژه توسعه فناوری خواسته شد، اطلاعات و اخبار دستاوردهای تجاری و علمی مبتنی بر فناوری نانو، بصورت مداوم در اختیار رایزنان وزارت امور خارجه قرار گیرد تا از طریق شبکه افراد مرتبط در کشورهای هدف امکان توسعه بازار و برقراری ارتباطات بین الملل در عرصه فناوری نانو گسترش یابد.

رایزنان وزارت امور خارجه در پایان از نمایشگاه محصولات فناوری نانو در محل ستاد بازدید کرده و با محصولات، تجهیزات و شرکت‌های نانویی آشنا شدند.