نشست تخصصی نانوپوشش‎های سخت با حضور صنعتگران انجمن دایکست

نشست تخصصی نانوپوشش‎های سخت با حضور صنعتگران انجمن دایکست در ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برگزار گردید.

صبح روز ۲۷ آذر ۱۳۹۷ ستاد ویژه توسعه فناوری نانو میزبان جمعی از صنعتگران انجمن دایکست بود. این نشست با هدف بررسی چالش‎های این صنعت در تولید قالب‎های صنعتی و ارائه راهکارهای موجود برای رفع معضلات برگزار گردید.

نشست انجمن دایکست در ستاد نانو حول دو محور کلیدی شکل گرفت:

  • کاربرد پوشش‎های PVD نانوساختار بر روی قالب‎های صنعتی
  • راهکارهای بومی شده فناوری نانو در مورد مسائل زیست‎محیطی و چالش مصرف آب در صنعت دایکست

در ابتدای این نشست دکتر نجیمی، معاون صنعت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به معرفی ستاد پرداخت و توضیحاتی در خصوص سیاست‎گذاری‎ها، حمایت‎ها و برنامه‎های این مجموعه برای تجاری‎سازی فناوری نانو در صنایع مختلف، ارائه فرمود.

پس از آن آقای مهندس مارکاریان، معاون انجمن دایکست به مطالعات انجام شده در این انجمن در مورد پوشش‎های نانوساختار PVD بر روی قالب‎های دایکست اشاره کرد و بر کاربرد این نوع از نانوپوشش‎ها در صنعت قالب‎سازی تاکید نمود.

در ادامه مهندس جهدی، مدیرعامل شرکت “مهندسی سطح سوین پلاسما” مطالب جامعی را در خصوص پوشش‎های PVD ارائه فرمود. مهندس جهدی ضمن اشاره به تاریخچه استفاده از نانوپوشش‎ها در صنایع مختلف ابراز داشت: روند اصلاح و بهبود نانوپوشش‎ها از سال ۲۰۱۰ به بعد با سرعت چشم‎گیری مواجه بوده و استفاده از پوشش‎های PVD در صنایع مختلف از جمله صنعت دایکست سبب شده تا انقلاب بزرگی در این صنعت به وجود آید. ایشان به بهره‎وری 70 درصدی این نوع از پوشش‎ها به لحاظ عمر، کیفیت و قیمت اشاره کرد و موفقیت‎های شرکت سوین پلاسما را در زمینه توسعه نانوپوشش‎های سخت (PVD hard coating) برای حضار تشریح نمود.

شایان ذکر است شرکت “مهندسی سطح سوین پلاسما” علاوه بر توسعه پوشش‏های مختلف در صنایع، اخیرا موفق به صادرات دستگاه پوشش‎های PVD به کشور چین نیز شده است.

در انتهای این نشست مهندس زبردستی، کارشناس حوزه آب و پساب ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ضمن اشاره به محدودیت‎های مصرف آب در صنایع مختلف و مسائل زیست‎محیطی، به بیان راهکارهای بومی شده‎ی فناوری نانو در مورد مسئله آب برای حضار این نشست پرداخت.