عرضه نانوکلوئیدهای ایرانی برای تولید پارچه‌های ضدباکتری

شرکت صنایع شیمیایی مهراب اکسیر نانوکلوئید نقره برای تولید پارچه‌های آنتی‌باکتریال به بازار عرضه می‌کند. از این نانومواد می‌توان در تولید انواع پوشاک نظیر پیراهن، شلوار، مقنعه، جوراب، دستکش، لباس کار و البسه ورزشی آنتی‌باکتریال استفاده کرد.

محلول کلوئیدی آنتی باکتریال شرکت صنایع شیمیایی مهراب اکسیر در صنعت نساجی توسط ایجاد پوشش نانویی از آلودگی میکروبی الیاف، نخ و منسوجات جلوگیری می‌کند. انواع باکتری، ویروس و قارچ، پس از قرار گرفتن در معرض منسوجات ضد باکتری حاوی این نانوذرات نقره به طور کامل از بین می‌روند.

کاربرد الیاف حاوی نانوذرات نقره در پوشاک، پارچه‌های پرده‌ای، ملحفه، رومبلی، رومیزی، روکش صندلی، کالای خواب، حوله، کاغذ دیواری‌های پارچه‌ای، چادرهای مسافرتی، چادرهای نگهداری مواد غذایی، کیسه خواب، و همچنین کفپوش‌هایی نظیر فرش دستبافت و ماشینی، موکت و  منسوجات پزشکی مانند ارتوپدی، پانسمان و یکبار مصرف است.

شرکت صنایع شیمیایی مهراب اکسیر در حال حاضر محصولات نانویی مختلفی نظیر مواد ایجاد خواص ضدآب و ضدلک برای منسوجات و فرش تولید می‌کند. این شرکت محصولاتی نیز برای ایجاد خواص ضدباکتری دارد که برای استفاده در کالاهای مختلف بهینه سازی شده است.

صنایع شیمیائی مهراب اکسیر یکی از شرکت‌های تولیدی مواد شیمیائی در سطح کشور است. این شرکت با راه اندازی یک واحـد کوچک تولیدی مواد دباغی در سال ۱۳۶۲ آغاز به کار کرده و سپس در سال ۱۳۶۸ با نام «شرکت صنایع شیمیائی چـرمینه مهراب» به منظور تولید مـواد کمکی و تعاونی صنایع دباغی، نساجی و شوینده فعـالیت خود را پـی گرفت، تا اینکه در سال ۱۳۷۶ با انتقـال به استـان تهران، عمـلأ فـاز دوم تولید شرکت، با افزودن تولیدات کمکی شیمیائی برای صنایع رنگ‌سازی وارد مرحله ای تازه‌ای شد. در سال ۱۳۸۵ با افزودن تولید رزین‌های امولسیونی شامل (هموپلیمر و کوپلیمـر) برای صنایع چسب سازی و رنگ‌سازی و شیمی ساختمان وارد فاز سوم تولید خود شد. این جهش در تـولید سبب شد این شرکت در سال ۱۳۹۰ به مسئله تحقیقـات برای تولید نانو مواد نیز ورود نماید تا سرانجام در سال ۱۳۹۳ این تلاش‌ها به ثمر رسیده و تولید نانومواد انجام شود و این محصولات در سبد تولیدی شرکت صنایع شیمیائی مهراب اکسیر قـرار گرفت و با بی‌نیازی از واردات مواد اولیه، این شرکت موقعیـت خود را در بازارهای داخلی تثبیت نموده و با تولیداتی در زمینه‌های دباغی، نساجی، رنگ‌سازی، انـواع رزین، شوینده‌های صنعتی و مواد نانو، امید به در انداختن طرحی نوین در عرصه این صنایع مهم را دارد.