تولید چینی های بهداشتی نانو در کشور

حفظ بهداشت محیط سرویس بهداشتی و پیشگیری از رشد باکتری‌های بیماری‌زا اهمیت قابل توجهی دارد. این امر به‌خصوص در سرویس‌های بهداشتی که در محیط‌های عمومی، اعم از بیمارستان‌ها، هتل‌ها، مساجد و ادارات استفاده می‌شود، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

محصولات بهداشتی از قبیل توالت فرنگی و روشویی با اینکه با استفاده از لعاب سرامیک خاصیت نظافت‌پذیری بالایی دارند اما باز هم امکان رشد باکتری روی سطح لعاب آن‌ها وجود دارد.

در این شرایط ظهور فناوری تولید چینی بهداشتی آنتی‌باکتریال با استفاده از نانوذرات تحولی مؤثر به‌حساب می‌آید. در ایران نیز شرکت نوین سرام کویر ضمن دستیابی به این فناوری اقدام به تولید سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی و روشویی آنتی‌باکتریال کرده است.

استفاده از نانوذرات در تولید چینی‌های بهداشتی سرعت رشد باکتری روی سطوح سرامیکی را به حداقل ممکن می‌رساند. همچنین نظافت‌پذیری بهتر و پیشگیری از ایجاد بوی نامطلوب در محیط سرویس بهداشتی از جمله ویژگی‌های این نوع محصولات نانویی است.

در فرایند تولید این نوع محصولات لعاب سرامیک با افزودن مواد آنتی‌باکتریال تهیه و روی محصولات چینی بهداشتی پاشش می‌شود.

خاصیت آنتی‌باکتریال این لعاب بعد از فرایند پخت نیز روی محصول باقی می‌ماند و این ویژگی در محصولات شرکت نوین سرام کویر توسط آزمایشگاه مورد تأیید سازمان فناوری‌های نانومقیاس تأیید شده است.

درباره شرکت نوین سرام کویر
مجتمع تولید چینی بهداشتی نوین سرام در سال ۱۳۸۳ تأسیس و فعالیت خود را در استان خراسان جنوبی در شهرک صنعتی طبس در زمینی به مساحت حدود ۴۵ هزار مترمربع آغاز کرد. میزان سالانه تولیدات این مجتمع در ابتدا یک هزار تن در انواع محصولات چینی بهداشتی بوده که در طرح توسعه اولیه به سه هزار تن افزایش یافته است.

شرکت نوین سرام کویر با توجه به استفاده از مواد اولیه مرغوب داخلی و خارجی، ماشین‌آلات مدرن و پیشرفته و با بهره‌گیری از نیروی متخصص توانسته است محصولاتی متنوع و به‌روز و با کیفیت بالاتر از سطح استاندارد ملی ایران تولید و عرضه نماید.

در حال حاضر این شرکت دارای ۱۵۰ پرسنل است و پس از دستیابی به فناوری تولید محصولات چینی بهداشتی آنتی‌باکتریال، محصولات خود را با این ویژگی تولید و عرضه می‌کند.

گفتنی است در حالی که تا پیش از این بازار ایران در اختیار نمونه‌های خارجی چینی بهداشتی آنتی‌باکتریال بوده اما با توجه به ممنوعیت واردات این محصولات، این بازار در اختیار شرکت‌های داخلی قرار گرفته است.

در حال حاضر میزان فروش سالانه شرکت نوین سرام کویر در حدود ۲۲۰ میلیارد ریال است و مسئولان این شرکت قیمت بالای مواد اولیه را عمده‌ترین مانع در مسیر گسترش فعالیت‌های شرکت نوین سرام می‌دانند.