رونمایی از خط تولید دستمال‌های خشک ضدباکتری نانو

یکی از شرکت‌های تولیدکننده محصولات بهداشتی موفق به تولید انواع دستمال‌های تنظیف ضدعفونی‌کننده آنتی‌سپتیک به‌صورت خشک جهت مصارف مختلف شده است.

مراسم رونمایی از این محصول روز گذشته با حضور دکتر علی‌اصغر نجیمی، رئیس گروه صنعت ستاد نانو در محل کارخانه این شرکت برگزار شد؛ این دستمال‌ها برای ضدعفونی کردن لوازم منزل، سرویس بهداشتی و شست‌وشوی کف ساختمان کاربرد دارند.

الهه پورمحسنی؛ رئیس هیئت‌مدیره شرکت نرمدیس کالا در این مراسم به تفاوت عمده این محصول نسبت به سایر دستمال‌های آنتی‌باکتریال موجود در بازار اشاره کرد و گفت: «معمولاً دستمال‌هایی که قابلیت ضدعفونی‌کنندگی دارند، خیس و مرطوب هستند اما فناوران این شرکت توانسته‌اند دستمالی خشک با خاصیت آنتی‌باکتریال تولید کنند.»

وی اظهار داشت: «دستمال نانوکلین علاوه بر اینکه آلوده نمی‌شود، آلودگی محیط را نیز از بین می‌برد. این دستمال دو تا سه بار پس از شست‌وشو نیز ویژگی خود را حفظ می‌کند. این دستمال هنگام استفاده باید مرطوب شود و خاصیت آنتی‌باکتریال آن پس از مرطوب کردن دستمال فعال می‌شود.»

به گفته وی، محصولات این شرکت در تمامی فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور عرضه شده است.

تولید پارچه‌هایی با خاصیت مهاجرت آنتی‌باکتریال

حمیدرضا قمی؛ عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی و مؤسس شرکت کاوش یاران و فناور دستگاه تولید دستمال نانوکلین نیز در این مراسم گفت: «هدف اصلی ما از اجرای این طرح، تولید پارچه‌هایی است که بتوانند خواص آنتی‌باکتریال داشته باشند.»

وی افزود: «نشاندن مواد آنتی‌باکتریال روی پارچه‌های بی‌بافت، فناوری خاصی را می‌طلبد که ما توانستیم  این فناوری را پیاده کنیم. در این روش باید بتوانیم با کمک یک سری نازل‌ها مقدار مشخصی از ماده را با سرعت لازم و زمانی طولانی روی پارچه بپاشیم. ما موفق به تولید نازل‌هایی شده‌ایم که نه مواد نانویی از آن عبور می‌کنند و نه در آن رسوخ می‌کنند بلکه ثبات پاشش دارند.»

وی به نقش ستاد فناوری نانو در پیشبرد اجرای این نوع طرح‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: «ستاد نانو بهترین جایگاه برای صحه‌گذاری عملکرد و معرفی این محصول است و بسیاری از صنعتگران کشور با آن آشنایی دارند. اگر برای ترویج این فناوری از ستاد نانو کمک بگیریم این کالا می‌تواند با سرعت بالا وارد بازار شود و در سبد مصرفی خانواده ایرانی قرار گیرد.»

بازار در قبضه محصولات تقلبی

امیر رضا اصل سلام زاده؛ مدیرعامل شرکت نرمدیس کالا نیز در این مراسم به پاره‌ای از مشکلات پیش روی این شرکت برای عرضه این محصول به بازار اشاره کرد و گفت: «متأسفانه انواع و اقسام محصولات تقلبی مانند جوراب نانو با قیمتی ناچیز در بازار وجود دارند که اگر ما اجرای این کار را نصفه و نیمه انجام دهیم، راه را برای کپی‌برداری رقبایمان آسان می‌کنیم. در حقیقت ما در این زمینه نیاز زیادی به حمایت ستاد نانو داریم.»

وی افزود: «ما در ابتدای کار به دنبال سودآوری نیستیم بلکه هدف اصلی ما ورود این محصولات به سبد خرید خانواده‌هاست. طبق برآورد اولیه ما تفاوت مختصر و شاید ده‌درصدی قیمت میان این محصول با سایر محصولات است. همچنین اگر بحث تبلیغاتمان را با کمک ستاد فناوری نانو تقویت کنیم می‌توانیم به فکر صادرات این محصول به کشورهای دیگر هم باشیم.»

وی عنوان کرد: «متأسفانه هزینه تبلیغات نیز کمی بالاست که امیدواریم با گرفتن تسهیلات از ستاد نانو این مشکل را رفع‌ورجوع کنیم. همچنین قصد داریم دستگاه تولید این محصول را ارتقا دهیم، از این‌رو نقش حمایتی ستاد نانو می‌تواند برای رسیدن به این امر مهم بسیار کمک‌کننده باشد. تسریع در روند اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو و گواهینامه نانومقیاس و همچنین دریافت تسهیلات ویژه نیز از دیگر مشکلاتی است که امیدواریم با حمایت ستاد نانو رفع شوند.»

حساسیت سازمان غذا و دارو در ارائه مجوز به محصولات نانویی

دکتر علی نجیمی، رئیس گروه صنعت ستاد نانو به راهکارهای اساسی رفع این مشکلات پرداخت و گفت: «هرچند پیشگیری از بحث تقلب و فروش محصولاتی با برند نانو در مترو بسیار دشوار است اما هم‌اکنون با همکاری با اداره ثبت علائم تجاری و ثبت شرکت‌ها اقداماتی در این زمینه برای عرضه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای انجام داده‌ایم. در حال حاضر چنانچه شرکت‌ها تمایل داشته باشند نام نانو را برای برند یا شرکت خود انتخاب کنند باید از ستاد نانو استعلام گیرند. مشکل اصلی این است که اکنون شرکت‌ها نام برندشان را ثبت نمی‌کنند. از سوی دیگر تمام محصولاتی که تأییدیه دارند در سایت نانوپروداکت معرفی شده‌اند. در این سایت شرکت‌ها لینک‌های فروششان را هم می‌توانند بارگذاری کنند.»

وی افزود: «طبق پروتکل‌های تعریفی ستاد نانو چنانچه برای یک محصولی تأییدیه سازمان غذا و دارو مهم باشد باید ابتدا مجوز لازم را از این سازمان اخذ کند، پس از آن مجوز نانومقیاس آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.»

وی به تسهیلات ستاد نانو و معاونت علمی ریاست جمهوری برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: «هم‌اکنون در بحث ثبت اختراع، در کانون پتنت، حدود نود درصد هزینه‌ها پرداخت می شود. چنانچه شرکت‌ها نیز به بحث دانش‌بنیان شدن ورود پیدا کنند می‌توانند از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی مانند تسهیلات نمونه‌سازی و تسهیلات توسعه نیز استفاده کنند. در بحث صادرات نیز استقرار دفاتر صادراتی در کشورهای مختلف تسهیلاتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان قائل شده اند.»

میثم حاتمی مدیرعامل شرکت فیدار بسپار ارک می‌گوید: «اواسط بهار ۹۸ شرکت نرمدیس کالا با آقای مهندس امیرحسین داودی رئیس هیات مدیره شرکت فیدار بسپار ارک ( کارگزار حقوقی شبکه تبادل فناوری ستاد نانو) تماس گرفتند و موارد و نیازهای  مختلفی از سمت شرکت نرمدیس کالا مطرح گردید. پس از جلسات متعدد بین شرکت کارگزار و شرکت متقاضی،  تصمیم به طراحی و تولید نوعی دستمال آنتی باکتریال خشک  گردید. گام اول پیشبرد این طرح تعیین نوع فرآیند تولید بود که با مشاوره شرکت فیدار بسپار ارک تصمیم به ساخت نوعی دستگاه رول باز کن و رول جمع کن گردید. کارگزاران تبادل فناوری ستاد نانو به سبب بستر ایجاد شده توسط ستاد نانو ارتباط گسترده ای با فناوران توانمند در حوزه های مختلف دارند. از این رو شرکت فیدار بسپار ارک پس از بررسی های صورت گرفته، آقای دکتر قمی را به عنوان طراح و سازنده دستگاه به شرکت نرمدیس کالا معرفی کرد.»

شرکت فیدار بسپار ارک خود را موظف میداند تا در تمام مراحل تولید و بهره برداری از محصول خدمات کارگزاری خود را ارائه دهد و همراه شرکت متقاضی باشد.

گام دوم پیشبرد این طرح انتخاب نوع نانومواد بود که پس از مذاکره شرکت کارگزار با چندین شرکت نانویی تحت حمایت ستاد نانو و دریافت نمونه از ایشان و انجام آزمون های مربوطه توسط دکتر قمی، نانومواد مورد تایید ایشان قرار گرفت.

فرآیند کارگزاری تبادل فناوری، به عنوان حلقه مفقوده در اکوسیستم فناوری و صنعت کشور، به ابتکار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری در سالهای اخیر توانسته است نیازهای صنعت را شناسایی و با توجه به دانش های بومی شده توسط پژوهشگران و نخبگان داخلی آنها را برطرف سازد.