تولید نانورنگهای ایرانی ضدخوردگی

محققان شرکت نانوآریسا پوشش توانستند رنگ اپوکسی حاوی نانومواد جهت افزایش مقاومت در مقابل خوردگی را تولید و روانه بازار کنند. این شرکت که پیش‌تر رنگ آلکیدی مقاوم در برابر خوردگی را نیز با کمک فناوری نانو و با استفاده از نانو صفحات گرافن اکساید تولید کرده بود این بار موفق به تولید رنگ ضدخوردگی بر پایه اپوکسی و با استفاده از نانوصفحات کلی شد.

استفاده از نانوصفحات کلی به‌عنوان ماده افزودنی در این رنگ ضدخوردگی، موجب افزایش مقاومت پوشش در برابر آب، روغن و هوا می‌شود. همچنین چسبندگی رنگ نسبت به سطح بیشتر شده و مانع نفوذ اکسیژن به سطح می‌شود. این ویژگی بهبود مقاومت سازه در برابر خوردگی را مطابق با آزمون استاندارد ASTM B117 از خود نشان می‌دهد. علاوه‌بر آن، نتایج آزمون cross-cut نشان می‌دهد که افزودن کلی به این مواد نه تنها هیچ‌گونه اثر منفی بر روی میزان چسبندگی پوشش اپوکسی ندارد بلکه مطابق با آزمون استاندارد ASTM D1654-16 میزان جذب رطوبت آن را بهبود می‌بخشد.

رنگ اپوکسی حاوی نانومواد، قیمتی بسیار کمتر از نمونه‌های خارجی خود دارد و از این رو به لحاظ اقتصادی مقرون‌به‌صرفه است.

شرکت نانوآریسا پوشش در تیرماه سال ۹۵ با استقرار در پارک علم‌وفناوری استان گیلان با همکاری سه نفر از پژوهشگران، فعالیت پژوهشی خود را آغاز کرد و درحال حاضر با هفت نفر نیروی کار، تولید محصولات نانویی را ادامه می‌دهد. این شرکت در مدت محدود فعالیت خود توانسته است سهم مناسبی از بازار کشور را به خود اختصاص دهد. این شرکت برای هر دو رنگ پایه اپوکسی و پایه آلکیدی موفق به دریافت گواهینامه نانومقیاس از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو شده است.