فناوری نانوی ایرانی در تولید گرمکن‌های شیشه عقب خودرو

در روزهای سرد سال، اختلاف دمای داخل و خارج خودرو موجب بخارگرفتگی شیشه‌ها می‌شود. این پدیده می‌تواند باعث اختلال در دید راننده و بروز حادثه شود. یکی از راه‌های رفع این مشکل گرم کردن شیشه‌های خودرو است، به این منظور در شیشه عقب خودرو سیم‌های حرارتی نازکی تعبیه می‌شوند که با عبور جریان الکتریکی از این سیم‌ها شیشه گرم می‌شود و از بخار شدن جلوگیری می‌کند. در ادامه مطلب می‌خوانید که چطور با کمک فناوری نانو کارایی گرمکن‌های شیشه عقب خودرو ارتقا یافته است.

نقره؛ محصولی با خواص منحصربه‌فرد
استفاده از نقره به دلیل خواص متنوعی از جمله رسانایی الکتریکی زیاد در حال افزایش است. خواص رسانایی الکتریکی قابل توجه نقره به اثبات رسیده است و به همین دلیل به عنوان یک سیم رسانا در مدارهای الکتریکی که نیازمند مقاومت کم و رسانایی زیاد هستند، به طور گسترده کاربرد دارد. استفاده از نقره در ابعاد نانو ویژگی‌های منحصربه‌فردی را در این ماده به وجود آورده است و توجه بسیار زیادی را در تولیدات محصولات مختلف توسط شرکت‌ها به خود جلب کرده است.

مقاومت به سایش و خراش مکانیکی و کاهش مقاومت عبور جریان از خواصی است که به تبع نانوساختار بودن پودر نقره در خمیر نقره هادی نانوساختار نیز حاصل شده است. از این خمیر در شیشه گرم‌کن عقب خودرو استفاده می‌شود.

فناوری نانو چگونه رسانایی الکتریکی را افزایش می‌دهد؟
پژوهشگران شرکت دانش‌بنیان یاسین شیمی ققنوس موفق شدند دانش و فناوری تولید خمیر نقره هادی نانوساختار را در کشور بومی کنند و پس از تأمین نیاز کشور در این زمینه، این شرکت هم‌اکنون آمادگی صادرات این محصول به خارج از کشور را دارد. خمیر نقره هادی نانوساختار خمیر هدایت‌کننده جریان الکتریسیته با کمترین مقاومت انتقال الکتریسیته است. مواد تشکیل‌دهنده این خمیر شامل پودر نقره نانوساختار، ترکیب‌های شیشه‌ای با سایز زیرمیکرون، مواد آلی به‌عنوان بایندر و افزودنی‌های اصلاح‌کننده است.

در خمیر نقره تهیه شده با پودر نانوساختار، به علت دارا بودن ساختار نانومتری، امکان چاپ با شابلون در خطوط با عرض میکرونی و ارتفاع میکرونی دقیق امکان‌پذیر است. در این خمیر خطوط چاپ شده لبه‌های صاف و یکنواختی را حاصل می‌کند که به این سبب در چاپ مدارهای خیلی دقیق کاربرد دارد.

شرکت یاسین شیمی ققنوس همچنین تولیدکننده پودر نقره نانوساختار نیز است. پودر نقره نانوساختار طی واکنش‌های شیمیایی کنترل شده و از نقره خالص، مواد احیاکننده و ادتیوهای کنترل‌کننده رشد پودر ساخته می‌شود. پودر نانوساختار دارای سطح ویژه بالا و خلوص فوق‌العاده و اندازه ذرات کروی مونودیسپرس زیرمیکرون است.

این پودر به‌عنوان پیش‌ماده ساخت خمیر هادی جریان، گریس‌های انتقال جریان، رنگ‌های پوششی شیلد الکترومغناطیسی و چسب‌های هادی جریان کاربرد دارد.

تاییدیه‌ها و مجوزهای لازم 
شرکت یاسین شیمی ققنوس (سهامی خاص) در سال ۱۳۹۵ موفق به دریافت جواز تولید خمیر نقره از سازمان صنایع و معادن استان زنجان و اخذ پروانه بهره‌برداری در سال ۱۳۹۶ از همین سازمان شد. این شرکت همچنین توانسته گواهینامه نانومقیاس این محصول را از ستاد توسعه فناوری نانو دریافت کند.

شرکت یاسین شیمی ققنوس در سال ۱۳۹۲ به صورت سهامی خاص تأسیس شد و در سال ۱۳۹۵ با خرید زمینی به مساحت ۳۳۰۰ متر در شهرک صنعتی خرمدره واقع در استان زنجان مجموعه تولیدی آن بنا نهاده شد. این شرکت در زمره شرکت‌های برتر صنعت خودرو و الکترونیک جهان شناخته می‌شود و تنها تولیدکننده خمیر نقره در کشور و خاورمیانه است.

فعالیت‌های شرکت یاسین شیمی ققنوس تاکنون به ایجاد اشتغال برای بیش از ۳۰ نفر منجر شده و این شرکت توانسته با اتکا به سرمایه‌های انسانی و مادی خود در ۹ ماهه ابتدای سال ۱۳۹۷ به مقدار ۴۱ میلیارد ریال محصول تولید کرده و به‌طور کامل به فروش برساند.

آمادگی برای صادرات خمیر نقره هادی نانوساختار
محصول شرکت یاسین شیمی ققنوس در حال حاضر جهت مدار گرمکن شیشه عقب خودرو در شرکت‌های شیشه‌سازی سایپا شیشه، ایمن شیشه سپهر، گیلان گلاس، ونوس شیشه، امید اصفهان، کارگلس، بهنور و شرکت صاایران مورداستفاده قرار می‌گیرد.

گفتنی است خمیر نقره قبل از تولید در شرکت یاسین شیمی (سهامی خاص) به صورت وارداتی به بازار ایران عرضه می‌شد اما با تولید این محصول توسط یاسین شیمی ققنوس از این پس این نیاز در داخل کشور تأمین می‌شود.

از جمله مزیت‌های محصول تولیدی شرکت یاسین شیمی ققنوس در مقایسه با نمونه‌های وارداتی می‌توان به قیمت رقابتی و کیفیت این محصول اشاره کرد. منع واردات محصولات خارجی مشابه به کشور تأثیر چشم‌گیری در افزایش تولید و توسعه این فناوری توسط شرکت یاسین شیمی ققنوس خواهد داشت.

برای آشنایی بیشتر با محصولاات شرکت یاسین شیمی ققنوس به صفحه این شرکت مراجعه کنید.