دستگاه «تصفیه پساب خاکستری با غشاهای سرامیکی نانوساختار» وارد فهرست بها شد

دستگاه تصفیه پساب خاکستری با استفاده از غشاهای سرامیکی نانوساختار با دریافت تأییدیه ستاد ویژه فناوری نانو وارد فهرست بها شد.

فهرست بها کتابچه‌ای شامل فهرست مواد و مصالح یا خدمات مورد تأیید سازمان برنامه و بودجه برای استفاده در پروژه‌های عمرانی دولتی به انضمام قیمت آن‌هاست. این فهرست‌ها مبنایی برای انعقاد قرارداد پروژه‌های عمرانی دولتی و قیمت‌گذاری کالاها و فناوری‌ها در این پروژه‌ها است و در رشته‌ها و زمینه‌های مختلف مانند ساختمان، آب، راه، کشاورزی، تأسیسات مکانیکی، تأسیسات برقی و… به چاپ می‌رسد. این فهرست هر ساله توسط نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه از نظر ردیف محصولات و قیمت آن‌ها به‌روزرسانی می‌شود و در قالب یک کتاب به چاپ می‌رسد.

طی همکاری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه از سال ۹۳ تا ۹۷ پنج محصول نانویی در این فهرست درج شد. این محصولات عبارتند از: لوله پلی پروپیلن بی‌صدا با اتصال فشاری (گروه صنعتی وحید)، شیشه‌های نانویی Low E  خودتمیزشونده و منعکس‌کننده نور و گرما، شیشه‌های لمینیت نشکن (گروه صنعتی شیشه کاوه)، پوشش ضدحریق پایه سیمانی (شرکت الوان) و کاشی آنتی باکتریال (نانوپیشتاز پارس)

از نیمه سال ۹۷ با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای میان ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه محصولات نانویی با دریافت تأییدیه ستاد فناوری نانو به سازمان برنامه و بودجه معرفی می‌شوند تا ضمن درج عنوان آن‌ها در فهرست‌بها، امکان استفاده از این محصولات در پروژه‌های دولتی فراهم شود.

گفتنی است با توجه به این که محصولات مبتنی بر فناوری نانو موجب افزایش طول عمر پروژه‌ها می‌شود نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه جایگاه ویژه‌ای برای این دست محصولات و دستاوردها قائل شده و سیاست ترغیب دستگاه‌های دولتی به استفاده از این محصولات را دنبال می‌کند. درج موارد مرتبط با فناوری نانو در این فهرست‌‌ها می‌تواند با شناساندن فرصت‌ها و توانمندی‌های نانویی کشور به شرکت‌های بزرگ صنعتی و پیمانکاران، موجب توسعه حجم بازار نانو، شکل دادن به بازار مرجع این محصولات ضمن رقابت میان شرکت‌ها و در نتیجه پیشرفت این فناوری در کشور شود.

پس از پنج محصول نانویی که طی سال‌های ۹۳ تا ۹۷ به فهرست‌های بها افزوده شده بود اکنون دستگاه تصفیه پساب خاکستری با استفاده از غشاهای سرامیکی نانوساختار، تولیدی شرکت دانش‌‌پژوهان صنعت‌ نانو، در نسخه منتشر شده فهرست‌بها در سال ۱۳۹۸ برای کاربرد در زمینه تأسیسات مکانیکی درج شده است.


کارکرد دستگاه تصفیه پساب خاکستری با استفاده از غشاهای سرامیکی نانوساختار
آب خاکستری به پساب‌های خانگی، به استثنای خروجی فاضلاب سرویس‌های بهداشتی، گفته می‌شود که هنگام حمام کردن و شستن رخت یا ظرف ایجاد می‌شود.
شرکت دانش‌‌پژوهان صنعت‌ نانو با طراحی سامانه‌ای مبتنی بر میکروفیلتراسیون و اولترافیلتراسیون امکان بازگرداندن آب‌های خاکستری به چرخه مصرف و بازیافت ۷۰ درصدی این پساب را فراهم کرده است.
دستگاه تصفیه پساب خاکستری به‌صورت هیبریدی و با استفاده از غشاهای نانوساختار سرامیکی چند کاناله در دو مرحله با غشاهای میکرو فیلتراسیون (MF) و غشاهای اولترافیلتراسیون (UF)، کلیه آلودگی‌های آب خاکستری اعم از دترجنت‌ها، چربی، آلودگی‌های بیولوژیکی، کدورت و… را حذف نموده و آب تصفیه شده پس از گندزدایی از دستگاه خارج می‌شود.

کارکرد غشاهای سرامیکی نانو ساختار میکرو فیلتراسیون، حذف آلودگی‌ها و کاهش BOD و COD آب خاکستری است و غشاهای سرامیکی نانو ساختار اولترا فیلتراسیون نیز جهت گندزدایی آب تصفیه شده خروجی به کار گرفته شده است. در مرحله‌ی میکروفیلتراسیون چربی‌ها، شوینده‌‌ها و دیگر درشت مولکول‌ها و همچنین تا حدود زیادی میکروب‌ها و میکروارگانیسم‌ها و در مرحله اولترافیلتراسیون تمامی میکروارگانیسم‌ها و حتی لاشه میکروارگانیسم‌ها از آب ورودی حذف می‌شود. محصول نهایی، آب با کیفیتی خواهد بود که دارای استانداردهای داخلی و جهانی است.

جنس غشاهای به‌کار رفته در این دستگاه، سرامیکی بوده و اندازه حفره‌های این غشاها توسط مهندسان و متخصصان شرکت دانش‌پژوهان صنعت‌ نانو با استفاده از فناوری‌ نانو مهندسی شده است.
در این دستگاه غشاها به همراه، پمپ، الکتروموتور، کمپرسور، تلمبه‌های عبور آب از فیلترها، لوازم کنترل و تابلوی مربوطه به صورت یکپارچه است و فقط لوله‌های ورودی و خروجی به سامانه مزبور وصل می‌شود.

بر اساس ملاک‌های ستاد فناوری نانو برای اعطای تأییدیه به محصولات مشابه برای درج در فهرست‌بهای نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه، آب تصفیه شده توسط دستگاه تصفیه فیزیکی پساب خاکستری باید مطابق «استانداردهای خروجی فاضلاب» که به استناد ماده ۵ آیین‌نامه جلوگیری از آلودگی آب و توسط سازمان محیط زیست تهیه شده است و همچنین نشریه شماره ۵۳۵ ابلاغی این سازمان و رعایت سایر ضوابط و آیین‌نامه‌های مربوطه، باشد.

آب خروجی از دستگاه باید شاخص‌های مربوط به هر سه سطح اشاره شده در این استاندارد را که عبارتند از «تخلیه به آب‌های سطحی»، «تخلیه به چاه جاذب» و «مصارف کشاورزی و آبیاری» پاس نماید.

لازم به ذکر است که دستگاه تصفیه پساب فقط می‌تواند در آبیاری فضای سبز ساختمان استفاده شود و بایستی گواهینامه نانو‌مقیاس را از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو دریافت کرده باشد.