سه نانومحصول صنعتی و ایرانی برای روزهای پایانی سال

محصولات تولید شده بر پایه فناوری نانو می‌توانند در زندگی روزمره ما کاربردهای زیادی داشته باشند. اما برخی از این محصولات در روزهای پایانی سال برای خانه‌تکانی، سفر و… بیشتر از همیشه مورد استفاده ما قرار می‌گیرند. مطابق سال‌های گذشته در کمپین نوروز‌ با‌ نانو تعدادی از این محصولات را معرفی می‌کنیم.

رفع نگرانی از رطوبت ادارات و سازمانها
نفوذ آب و آلودگی‌های همراه با آن به داخـل بافـت چوب منجر به ایجاد محیطی مستعد جهت رشد انواع قارچ‌ها و باکتری‌ها می‌شود. از جمله مهم‌ترین تخریب‌های حاصل از رطوبت، ترک‌خوردگی، پوسیدگی و فرسایش چوب است. نانوپوشش‌های ضدآب یا آبگریزکننده، راه‌حلی بـرای ایـن مشکل هستند.

شرکت نانو فراز سپاهان با تکیه بر فناوری‌های نوین موفق به تولید این نانوپوشش‌ها برای محافظت از چوب شده است. EC-311 یک نانوپوشش دوستدار محیط‌زیست است که مواد پایه آن سیلان‌های اصلاح شده و رزین‌های آکریلیکی و سیلیکونی است. این محصول با ممانعت از نفوذ آب و روغن به درون سطوح چوبی، نئوپان و MDF، این سطوح را در برابر پوسیدگی، آلودگی و خراش محافظت می‌کند و از این طریق باعث بهبود خواص و افزایش ماندگاری و عمر این سطوح می‌شود. این پوشش همچنین از پوسته‌پوسته شدن سطح چوب و باد کردن آن در مکان‌های مرطوب و خیس مانند سرویس بهداشتی و سونا جلوگیری می‌کند. این پوشش در برابر اشعه خورشید مقاوم بوده و دچار زردشدگی، ماتی و ترک نمی‌شود.

اجرای سریع و آسان، نداشتن بو و عوارض شیمیایی، ضدقارچ، جلبک، خزه و باکتری بودن و قابلیت حل شدن در آب از دیگر ویژگی‌های این محصول است.

روغن موتور مورد توجه متخصصان صنعت خودرو
مستهلک شدن موتور خودروها در اثر افزایش دما و اصطکاک از مشکلات اساسی حوزه خودرو است و بهبود کیفیت و عملکرد روغن‌موتورها در جهت کاهش این دغدغه‌ها همواره مورد توجه متخصصان صنعت خودرو بوده است.

در این میان متخصصان شرکت پردیس شیمی باختر با بهره‌گیری از فناوری نانو توانسته‌اند محصول جدیدی را تولید و به بازار عرضه کنند که با روغن موتورهای معمولی تفاوت ویژه‌ای دارد. روغن موتور اولکا با بهره‌گیری از نانو الماس‌های سوسپانسیون‌شده در روغن‌موتور، باعث می‌شود یک‌لایه روغنی ضخیم روی سطوح قطعات موتور ایجاد شود و روغن‌کاری بهتری صورت بگیرد. نانوذرات الماس بین سطوح فلزی به عقب و جلو می‌غلتند و اصطکاک لغزشی که معمولاً بین سطوح فلزی اتفاق می‌افتد را به اصطکاک غلتشی تبدیل می‌کند. این امر در طول فرایند شروع به کار و خاموش شدن خودرو (هنگامی‌که لایه روغن بسیار نازک بوده و به اصطکاک لغزشی زیاد بین بخش‌های فلزی منجر می‌شود) بسیار مهم است. این مزیت به روشن شدن سریع‌تر خودرو و تولید حرارت کمتر منجر شده و در نهایت به افزایش طول عمر روغن و مصرف کمتر سوخت می‌انجامد.

ابزاری برای نظافت حرفه‌ای ادارات و سازمانها
تی ابزاری برای نظافت سطوح مختلف است که به دلیل راحتی استفاده کاربرد زیادی در محیطی‌های عمومی و همین‌طور سالن های سازمانها و ادارات یافته است. ممکن است پس از استفاده از هر نوع تی تمیزی ظاهری در سطوح ایجاد شود ولی باید توجه داشت که کیفیت نظافت ارتباط مستقیم با نوع الیاف به‌کار رفته در‌ این ابزار نظافتی دارد.

شرکت صنایع نساجی آذرپاک با افزودن نانوذرات به الیاف میکروفایبر مورداستفاده در تولید تی، محصولی را به تولید رسانده است که قابلیت حذف بخشی از باکتری‌ها و قارچ‌ها را نیز دارا است و برای از بین بردن گردوغبار و شستشوی سطح زمین در بخش‌های داخلی مکان‌های حساس به آلودگی مانند بیمارستان‌ها، هتل‌ها، مدارس، مهدکودک‌ها و آسایشگاه‌های سالمندان مناسب است.

تی میکروفایبر آنتی‌باکتریال از الیاف بسیار متراکمی تشکیل شده و به همین دلیل مقاومت بسیار زیادی دارد. الیاف این تی نازک بوده و می‌تواند در تمیزکاری منافذ بسیار ریز مفید واقع شود. حذف رطوبت و آلودگی‌های چرب از توانایی‌های مهم تی آنتی‌باکتریال است که باعث کاهش مصرف مواد شوینده و مواد شیمیایی می‌شود. خاصیت آنتی‌باکتریال این تی پس از دفعات متعدد شستشو پایدار بوده و از بین نمی‌رود.

برای آشنایی با دیگر محصولات ایرانی فناوری نانو که می‌توانند در نوروز مورد استفاده قرار بگیرند، مجموعه مطالبی که با هشتگ #نوروزبانانو در شبکه‌های اجتماعی نانوپروداکت منتشر می‌کنیم را دنبال کنید. همچنین با مراجعه به صفحه اینستاگرام پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات فناوری نانو ایران و دعوت کردن دوستان‌تان برای مطالعه این مطالب، می‌توانید در قرعه‌کشی این کمپین شرکت کنید و یکی از برندگان بسته محصولات فناوری نانو باشید.