نانو نی ایرانی تصفیه‌کننده آب

شرکت «پلیمر گستر فرتاک پارس» با استفاده از غشاهای هالوفایبر، سیستم تصفیه آب فردی به صورت بطری و نی تولید کرده است. طراحی مناسب این سیستم فیلتراسیون به استفاده‌کنندگان این امکان را می‌دهد که آب‌های آلوده را به آب آشامیدنی تبدیل نمایند.

سیستم تصفیه آب فردی نانو نی، اختراع دکتر حسین مهدوی، استاد پلیمر دانشکده شیمی پردیس علوم، فیلتری بسیار سبک و قابل‌حمل است که از الیاف توخالی میکروفیلتراسیون پلی اترسولفون تهیه شده است. این فیلتر فقط ۵۷ گرم وزن دارد و می‌توان آن را با خود به مسافرت، کمپ یا کوه برد. به کمک نانو نی می‌توان به طور مستقیم از آب دریاچه یا آبی که در محفظه آب خود دارید، استفاده کنید. اما یکی از کاربردهای اصلی این وسیله، نوشیدن از آب‌های گل‌آلوده است.

آب در نانو نی ابتدا از غشای الیاف توخالی عبور کرده که ذرات ۰.۱ میکرون را فیلتر کرده و از طریق این غشا به بالا کشیده می‌شود. این فناوری از آن جهت قابل توجه است که در استفاده از آن از هیچگونه ماده شیمیایی، باتری یا قسمت متحرکی استفاده نشده است. طبق آزمایش‌های گرفته شده از این فیلتر آب، نانو نی ۹۹.۹ درصد از باکتری‌ها و انگل‌های موجود در آب را تصفیه می‌کند.

نانو نی باکتری‌های آبی شامل اشرشیاکلی، سالمونلا و میکروارگانیسم پروتوزوآ، نظیر ژیاردیا و کریپتوسپوریدیوم (یک نوع انگل تک‌یاخته که موجب بیماری‌های معده و روده می‌شود) را حذف می‌کند؛ بنابراین خطر احتمال ابتلاء به بیماری‌هایی نظیر اسهال، دیسنتری و ژیاردیاسیس را به طور مؤثری کاهش می‌دهد.

نانو نی برای پیاده‌روی، مسافرت، اردو، جنگل و کوهستان و شرایط اضطراری ایده‌آل است. طراحی مناسب این سیستم فیلتراسیون به استفاده‌کنندگان این امکان را می‌دهد که آب‌های آلوده را به آب آشامیدنی تبدیل کنند. هنگام نوشیدن آب با این وسیله تنها می‌توان با فوت کردن درون آن، ذرات گیر کرده را به بیرون پرتاب کرد. از آنجایی‌که این وسیله یک فیلتر نی‌شکل است، آشامیدن آب از طریق آن تقریباً به صورت آنی انجام می‌گیرد.

این وسیله مانند تصفیه‌کننده‌های شیمیایی، به پمپ کردن آب یا زمان برای حل شدن و آغاز به کار نیاز ندارد. آشامیدن از طریق آن کار نسبتاً آسانی است و در مواقعی برای رد شدن آب از فیلترها، تنها چند ثانیه وقت نیاز است.

چرا از این محصول استفاده کنیم؟

  1. وزن بسیار سبک
  2. قابل حمل (ارتفاع ۵/۲۲ سانتی‌متر و قطر ۵/۲ سانتی متر)
  3. عدم نیاز به انرژی الکتریکی، باتری یا اجزای قابل تعویض
  4. عاری از بیس فنول آ و مواد شیمیایی خطرناک
  5. تولید آب بدون مزه؛ به دلیل عدم استفاده از رزین شیمیایی ید و مشتقات آن در نانو نی
  6. حذف باکتری‌های آبی نظیر اشرشیاکلی و سالمونلا
  7. حذف میکروارگانیسم پروتوزوا نظیر ژیاردیا و کریپتوسپوریدیوم
  8. قابلیت تمیز شدن آسان
  9. نسبت سطح ویژه بالای غشا الیاف توخالی در مقایسه با غشاهای تخت
  10. هزینه کمتر؛ قیمت این محصول نسبت به نمونه خارجی که در شرکت‌هایی نظیر Purewell، Easy Health Solutions، Life Defender و LifeStraw تولید می‌شود کمتر است، در حالی که محصول آنها ساختار نیز نانو ندارد.