تولید و عرضه روبالشی و ملحفه نانویی درکشور

شرکت تولیدی گلفام اصفهان روبالشی و ملحفه آنتی‌باکتریال را تولید و به بازار عرضه می‌کند. این محصولات به‌دلیل بهره‌مندی از نانوذرات نقره در نخ پلی‌آمیدی مورد استفاده در بافت این محصولات، از خواص آنتی‌باکتریال برخوردار هستند.

تخت‌های بیمارستان یکی از فضاهای مستعد آلودگی باکتریایی بوده، به‌طوری‌که در صورت استریل نشدن این تخت‌ها احتمال ایجاد و گسترش عفونت در فضای بیمارستان بسیار محتمل است.

یکی از روش‌های مقابله با این مشکل، استفاده از منسوجات آنتی‌باکتریال است، از این‌رو شرکت تولیدی گلفام اصفهان اقدام به تولید پارچه ملحفه و روبالشی آنتی‌باکتریال کرده است.

این محصولات پارچه روبالشی و ملحفه پنبه – پلی‌آمید حاوی نانوذرات نقره با خاصیت آنتی‌باکتریال است که از نخ‌های پلی آمیدی حاوی نانوذرات نقره در بافت آن استفاده شده است. استفاده از نقره در تولید منسوجات، باعث پیشرفت در توسعه مراقبت‌های بهداشتی شده است. نقره دارای خاصیت آنتی باکتریال است و با توجه به قابلیت بالای نانوذرات نقره در نفوذ، می‌تواند میکروارگانیسم‌ها را از بین ببرد. این پارچه‌های ضدباکتری جهت مصارف پزشکی، بهداشتی و به‌منظور مهار باکتری‌ها عرضه شده‌اند.

در این محصولات از نانوذرات نقره با ابعاد زیر ۱۰۰ نانومتر استفاده شده که غلظت نانوذرات نقره کمتر از یک ppm است.

نقره دارای خاصیت آنتی باکتریال مؤثری است و در صورتی‌که در ابعاد نانوذرات باشد، دارای قابلیت بالایی در نفوذ است و امکان انجام واکنش‌های شیمیایی را با سرعت بسیار بالایی فراهم می‌کند. در زمینه پوشاک ضد بو، صنعت نساجی از نانوذرات نقره برای مبارزه با رشد باکتری‌ها و کاهش بوی بدن بهره می‌برد.

میزان فعالیت ضد باکتریایی این محصول مطابق با استاندارد ملی “نساجی – تعیین فعالیت ضد باکتریایی در کالاهای نساجی” به شماره ISIRI ۱۱۰۷۰ مورد ارزیابی قرار گرفته و نتایج نشان داده است که این منسوجات از خواص آنتی‌باکتریال برخوردار هستند.