مروری بر کاربرد نانوپوشش‌های سخت و مقاوم در ابزارهای مورداستفاده در صنعت هوایی

مروری بر کاربرد نانوپوشش‌های سخت و مقاوم در ابزارهای مورداستفاده در صنعت هوایی

سالیانه هزینه‌های بسیاری برای تعمیر و نگه‌داری در صنعت هوایی صرف می‌شود. در سال‌های اخیر حل مشکلات صنایع هوایی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین صنایع کشور، بسیار موردتوجه فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گرفته است. از سوی دیگر فناوری نانو به عنوان یکی از فناوری‌های کلیدی قرن بیست و یکم به عنوان راهکاری موثر برای بهبود فرآیندها و ارتقای عملکرد در این صنعت خواهد بود.

در سال‌های اخیر با گسترش فناوری نانو، شرکت‌های بزرگ تامین کننده ابزارهای مورداستفاده در صنعت هوایی سعی در استفاده از این فناوری در بخش‌های مختلف تولید ابزار داشته‌اند. پتانسیل‌های بالای فناوری نانو باعث شده است که بخش فراوانی از فعالیت‌های تحقیق و توسعه این شرکت‌ها به استفاده از این فناوری معطوف شود.

از جمله مزایای استفاده از نانوپوشش‌ها در صنعت هوایی می‌توان به کاهش هزینه‌های تعمیر، نگهداری و تمیزکاری، کاهش انتشار کربن، افزایش مقاومت به خوردگی و سایش اشاره کرد. پوشش‌های چندلایه، پوشش‌های با خواص مقاومت به حرارت، سایش، خوردگی و شوک حرارتی باعث بهبود عملکرد ابزارهای مورداستفاده در این صنعت می‌شود.

ابزارهای مورداستفاده در صنعت هوایی نقش به‌سزایی در توسعه و کاهش هزینه در این صنعت دارد، ولی متاسفانه به‌دلیل شرایط کاری شدید و محیط عملکرد، این ابزارها تخریب شده و هزینه‌های بالایی برای این صنایع داشته است. در این گزارش سعی شده تا با نگاهی به فناوری نانوپوشش‎ها بتوان مشکلات این ابزارها را در حوزه سایش، فرسایش و خوردگی مرور و برای حل آن‌ها راهکاری ارائه داد.