استفاده از نانوکاتالیست تولید ازت در پتروشیمی کارون

استفاده از نانوکاتالیست تولید ازت در پتروشیمی کارون

با تحویل ۵ تن نانوکاتالیست تبدیل Nox به ازت توسط شرکت دانش بنیان نانوپارس اسپادانا به پتروشمی کارون، استفاده صنعتی این نانوکاتالیست وارد مرحله اجرایی شده است.

 

شرکت دانش بنیان نانوپارس اسپادانا موفق به فروش ۵ تن کاتالیست تبدیل Nox به ازت به پتروشمی کارون شده است. تابستان سال گذشته تولید در مقیاس صنعتی این نانوکاتالیست در نانوپارس اسپادانا آغاز شد و در نهایت با فروش این محصول به پتروشیمی کارون، تجاری‌سازی این محصول به ایستگاه نهایی رسید.

مهسا وکیلی، مدیر بخش تحقیق و توسعه شرکت نانوپارس اسپادانا، در خصوص فعالیت‌های شرکت گفت: «در تابستان ۹۷ قرارداد مربوط به فروش این کاتالیست‌ با پتروشیمی کارون منعقد شد و در پایان سال ۹۷ نیز این محصول به پتروشیمی تحویل داده شد. پیش از عقد قرارداد و بعد از تولید محصول، پتروشیمی کارون اقدام به بررسی محصول و صدور تاییدیه فنی این محصول کرد. در حال حاضر نمونه‌هایی از این کاتالیست به شرکت‌های مختلف داده شده تا پس از ارزیابی، فروش این محصول انجام شود.»

مهندس وکیلی می‌گوید: «در حال حاضر بازار داخلی برای این کاتالیست بسیار وسیع بوده و ما به دنبال کسب این بازار هستیم. بعد از موفقیت در بازار داخلی و تامین نیاز داخلی، امکان صادرات این محصول به خارج نیز وجود دارد.»

مدیر بخش تحقیق و توسعه شرکت نانوپارس اسپادانا می‌گوید: «ما پیش از این محصولات نانویی مختلفی نظیر نانوکاتالیست دهیدروژناسیون، نانوکاتالیست‌ گوگردزدا، نانوکاتالیست‌ اکسی کلراسیون و پورد آلومینای نانوساختار را تولید و به بازار ارائه کرده‌ایم و این کاتالیست تبدیل Nox به ازت، جدیدترین محصول ما است. شرکت نانوپارس اسپادانا دانش فنی پایه کاتالیست زئولیت و آلومینا را دارا بوده و تمام زنجیره تولید از مواد اولیه تا دانش فنی را به صورت بومی در اختیار داشته و هیچ وابستگی به خارج ندارد. هرچند برخی شرکت‌های داخلی هنوز به جای استفاده از این محصولات، از محصولات چینی استفاده می‌کنند. نانوپارس اسپادانا پتانسیل و توانمندی تولید کاتالیست‌های هتروژن پایه آلومینا را نیز دارد و می‌تواند این محصولات را براساس نیاز بازار تولید کند.»

مهندس وکیلی می‌افزاید: «شرکت نانوپارس اسپادانا در سال ۱۳۸۶ در اصفهان به ثبت رسید و فعالیت خود را با تولید نانوذرات و بررسی کاربردهای آن آغاز کرد. ما با استفاده از روش جدید SHOJ موفق به تولید اکثر نانوذرات اکسیدی شده‌ایم. یکی از نانوذرات پرکاربرد و با ارزش تولیدی شرکت ما، نانوذرات آلومینا است که به سبب دارا بودن مورفولوژی و ساختار مطلوب، برای ساخت کاتالیست‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. استفاده از روش SHOJ در تولید نانوذرات آلومینا موجب شده است تا بتوان با کنترل پارامترهای فرآیند مذکور به مورفولوژی مناسب دست یافت. یکی از کاربردهای نانوآلومینا تولید کاتالیست‌های هیدروژن‌زدا است.»

کاتالیست‌های هیدروژن‌زدا در صنایع نفت و پتروشیمی جهت تبدیل مواد با کاربرد کمتر به مواد باارزش‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. شرکت نانوپارس اسپادانا با افزودن پروموترهای مختلف به پایه‌ کاتالیست و نیز جایگزین کردن فلزات فعال‌تر موفق شده گرید جدیدی از کاتالیست‌های هیدروژن‌زدا را تولید کند که به همین سبب گواهی دانش‌بنیانی را از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کسب کرده است.