پیاده‌سازی استانداردهای بین‌المللی، پیش شرط صادرات نانومحصولات نساجی

پیاده‌سازی استانداردهای بین‌المللی، پیش شرط صادرات نانومحصولات نساجی

به اعتقاد مدیر نوآوری و بهبود محصول شرکت نفیس نخ توسعه بازار نانومحصولات نساجی در کشورهای همسایه، نیازمند توجه به پیاده‌سازی استانداردهای لازم و دریافت گواهی‌نامه‌های بهداشتی است. علاوه‌براین، دو عامل اعتماد‌سازی و آگاه‌سازی برای تسهیل بازاریابی و فروش این محصولات ضروری هستند.

 

شرکت نفیس نخ یکی از تولیدکنندگان انواع نخ فیلامنت پلی‌استر، طی سال‌های گذشته به عنوان شرکتی پیشرو در حوزه تولید نخ‌های نانویی بوده است. بیش از ۸۰ تن از نخ‌های آنتی‌باکتریال این شرکت در محصولاتی نظیر دستکش، حوله و جوراب مورداستفاده قرار گرفته و وارد بازار شده است.

پریناز عرب‌زاده، مدیر نوآوری و بهبود محصول شرکت نفیس نخ درباره نخ‌های آنتی‌باکتریال این شرکت می‌گوید: «به دلیل بهره‌مندی از خواص آنتی‌باکتریال نانوذرات نقره در این نخ‌های نانویی، محصولات تولید شده با آن‌ها قابلیت میکروب‌کشی دارند بنابراین این محصولات بسیار مورد توجه بازار هستند. هرچند خرید این محصولات توسط مصرف‌کنندگان نیاز به آگاهی و اطلاع‌رسانی نسبت به مزیت‌های آن‌ها دارد.»

مهندس عرب‌زاده معتقد است که برای توسعه بازار نانومحصولات نساجی دو عامل اعتماد‌سازی و آگاه‌سازی لازم است. در ابتدا مصرف‌کننده باید نسبت به محصول و عملکرد آن اعتماد داشته باشد و تا این اعتماد به وجود نیاید، محصول از اقبال زیادی در بازار برخوردار نخواهد بود. از نظر مدیر نوآوری و بهبود محصول شرکت نفیس‌نخ، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌سازی مخاطب نقش کلیدی در گسترش بازار دارد بنابراین تولیدکنندگان و سازمان‌های ذی‌ربط باید بخشی از انرژی خود را برای افزایش سطح آگاهی مصرف‌کننده نسبت به محصولات نانویی صرف کنند تا مصرف‌کننده دقیقا نسبت به کالا و مزیت‌های آن مطلع شود. از آنجایی که بخشی از مزیت‌های نانویی نظیر خواص آنتی‌باکتریال به سادگی با چشم قابل روئیت نبوده و برای مشتری این مزیت در نگاه اول ملموس نیست، آگاه کردن مخاطب با استفاده از ابزارهای مختلف، نقش مهمی در فروش محصول دارد. حصول این دو عامل، برای موفقیت یک محصول نانویی در بخش نساجی ضروری است.

مهندس عرب‌زاده درباره پتانسیل‌های موجود در منطقه برای صادرات محصولات نانویی حوزه نساجی می‌گوید: «با توجه به استانداردهای سخت‌گیرانه کشورهای اروپایی، در ابتدا باید روی صادرات به کشورهای منطقه تمرکز داشت. البته صادرات به این کشورها نیز نیازمند ملزوماتی است که یکی از آن‌ها پیاده‌سازی استانداردها و توجه به الزامات استاندارد هر کشور است. در حوزه نساجی بحث ایمنی و بهداشت اهمیت زیادی دارد، بنابراین شرکت‌های تولیدکننده باید برای توسعه بازار خود در داخل و خارج از کشور به دنبال مجوز‌ها و تاییدیه‌های بهداشتی باشند. در حال حاضر محصولات مختلفی در بازار وجود دارند که با برچسب نانو به فروش می‌رسند، درج این مجوزها و تاییدیه‌ها برای تفکیک محصول نانویی واقعی از محصولات تقلبی ضروری است.»

لازم به ذکر است که شرکت نفیس‌نخ از سال ۱۳۹۰ تولید نخ‌های نانویی آنتی‌باکتریال را آغاز کرده و گواهی نانومقیاس و تأییدیه سیب سبز سازمان غذا و دارو را نیز برای این نخ‌ها دریافت کرده است.