رنگ‌های نانویی جایگزین رنگ‌های صنعتی رایج خواهند شد

رنگ‌های نانویی جایگزین رنگ‌های صنعتی رایج خواهند شد

مدیرعامل شرکت فام گستر ماهان معتقد است که به دلیل مزیت‌های موجود در رنگ‌های نانویی، این رنگ‌ها جایگزین مناسبی برای رنگ‌های کوره‌ای رایج خواهند بود. با توسعه فناوری رنگ‌های نانویی و ایجاد خواص متنوع در سطح، صنایع استقبال بیشتری از رنگ‌های نانویی خواهند کرد.

 

فام گستر ماهان یکی از تولیدکنندگان رنگ‌های نانویی است که محصولات متنوعی در بخش رنگ‌های تقویت شده با فناوری‌نانو به بازار عرضه کرده است. صالح آقایی، مدیرعامل این شرکت درباره روند رو به رشد بازار رنگ‌های نانویی می‌گوید: «تا پیش از ظهور فناوری‌نانو، رنگ‌های کوره‌ای در بازار پیشتاز بودند اما طی چند سال گذشته با حضور رنگ‌های نانویی، جایگاه رنگ‌های کوره‌ای متزلزل شده است.»

مهندس آقایی درباره ویژگی‌های مثبت رنگ‌های نانویی فام‌گستر ماهان می‌گوید: «رنگ نانوی تولید شده در شرکت فام گستر ماهان توانسته بسیاری از مشکلات و موانع موجود در خواص فیزیکی رنگ را برطرف سازد.  مقاومت حرارتی بالا تا سقف ۳۰۰ درجه سانتی‌گراد، چسبندگی و مقاومت در برابر خش‌پذیری چندین برابر پوشش‌های مورداستفاده کنونی، مقاومت در برابر ضربه و انعطاف‌های تدریجی و ناگهانی، مقاومت در برابر خوردگی براساس استانداردهای مهندسی خوردگی تا سقف  ۱۱۰۰ ساعت مقاومت در سالت اسپری، بهبود شرایط انبارداری و برطرف شدن پدیده‌هایی نظیر کلوخگی رنگ و سیالیتی بالای رنگ از جمله مزیت‌های رنگ‌هایی نانویی است که می‌تواند جایگاه این نوع رنگ‌ها را در بازار تثبیت کند.»

مدیرعامل شرکت فام‌گستر ماهان معقتد است که استفاده از این رنگ‌ها می‌تواند میزان جذب گردوغبار روی سطح را به شدت کاهش دهد. همچنین رنگ‌پریدگی سطح در طول زمان در صورت استفاده از رنگ‌های نانویی به حداقل می‌رسد، بنابراین برای مصرف‌کننده رنگ‌های نانویی جذابیت بیشتری نسبت به رنگ‌های کوره‌ای رایج دارند.

وی درباره بازار هدف این رنگ‌ها می‌گوید: «مشتریان ما شرکت‌های بزرگ مصرف‌کننده رنگ نظیر قطعه‌سازان، تولیدکننده‌های لوله‌های انتقال آب و گاز و تولیدکنندگان ترانس‌های برق هستند. همچنین به دلیل مقاومت حرارتی بالای رنگ‌های نانویی، از این رنگ‌ها در درهای ضدسرقت و ظروف تفلون نیز استفاده شده است.»

مهندس آقایی می‌گوید: «هنوز قیمت رنگ‌های نانویی اندکی از رنگ‌های کوره‌ای رایج بالاتر است، که با توسعه این فناوری و کاهش قیمت رنگ‌های نانویی در آینده نزدیک، بازار رنگ‌های نانویی افزایش قابل توجهی خواهد داشت. ما پیش از این برای تولید رنگ‌های نانویی از مواد اولیه آلمانی و ایتالیایی استفاده می‌کردیم که اخیرا با ایجاد توانمندی تولید این مواد در داخل کشور، موفق به خرید از شرکت‌های ایرانی شده‌ایم که این امر می‌تواند به کاهش قیمت و افزایش کیفیت رنگ‌های نانویی کمک شایانی کند.»

مدیرعامل شرکت فام‌گستر ماهان فروش سال گذشته این شرکت را در بخش رنگ‌های نانویی ۳۰۰ تن اعلام کرده و امیدوار است که افزایش دامنه استفاده از این رنگ‌ها در صنعت، در آینده این حجم افزایش یابد.