بهبود بهره‌وری در مصرف انرژی رادیاتورها با نانوپوشش تبدیلی

یکی از مزیت‌های استفاده از نانوپوشش تبدیلی شرکت شیلر فرآیند پارس در ساخت رادیاتورها، بهبود هدایت گرمایی و کاهش اتلاف انرژی بوده است، به طوری که رادیاتورهای شرکت تاش رادیاتور که از نظر اتلاف انرژی در رده C دسته‌بندی می‌شد، پس از استفاده از این نانوپوشش به رتبه B در اتلاف انرژی دسته‌بندی شده است.
سال‌ها قبل، شرک تاش رادیاتور از پوشش‌های یک شرکت آلمانی برای تولید رادیاتورهای خود استفاده می‌کرد اما به دلیل عدم تناسب این پوشش‌ها با اقلیم ایران، مشکلاتی برای رادیاتورها ایجاد شد. از این رو تاش رادیاتور با همکاری شرکت شیلر فرآیند پارس از فناوری نانوپوشش زیرکونیم در تولید رادیاتورهای خود استفاده کرد. این پوشش ضخامت کمتری نسبت به رقیب آلمانی خود دارد و به همین دلیل انتقال حرارات در رادیاتور با کارایی بالاتری انجام می‌شود. رنگ‌های مورد استفاده در رادیاتورها در پایه اپوکسی بوده که خود نوعی عایق به‌شمار می‌رود. بنابراین کاهش ضخامت رنگ و زیرلایه می‌تواند به افزایش ضریب انتقال حرارت کمک کند و کارایی رادیاتور را افزایش دهد. در حال حاضر تاش رادیاتور از این لایه‌های نانومقیاس برای پوشش‌دهی سطح رادیاتورها استفاده می‌کند.
به‌دلیل استفاده از این نانوپوشش امکان استفاده از رنگ‌های لایه نازک روی رادیاتورها فراهم می‌شود و از این‌رو انتقال حرارتی در رادیاتورهای گروه تولیدی صنعتی تاش رادیاتور با کارایی بالا صورت می‌گیرد. این موضوع برای کشورهایی که قیمت انرژی در آن‌ها بالا است اهمیت بسیار زیادی دارد. در افغانستان که از ذغال‌سنگ برای تولید انرژی استفاده می‌شود و موضوع کاهش مصرف انرژی خیلی حیاتی است، این موضوع یک مزیت رقابتی محسوب می‌شود.
پیش از استفاده از این نانوپوشش زیرکونیوم تولید داخل، رادیاتورهای تولید شده توسط شرکت تاش از نظر اتلاف انرژی در رده C دسته‌بندی می‌شد، اما با استفاده از این فناوری ایرانی و با کاهش ضخامت پوشش و رنگ روی رادیاتور، محصولات این شرک موفق به دریافت رتبه B در اتلاف انرژی شد.