چرا تولیدکنندگان شیرآلات بهتر است از فناوری نانوپوشش استفاده کنند؟

استفاده از نانوپوشش در صنعت شیرآلات می‌تواند تاثیرات مثبتی روی عملکرد و عمر مفید این محصولات داشته باشد. نانوپوشش‌ها به عنوان پوشش‌های بسیار نازکی که از ذرات نانو ساخته شده‌اند، قابلیت بهبود خواص سطوح را دارند. استفاده از نانوپوشش‌ها در صنعت شیرآلات می‌تواند منجر به افزایش دوام، مقاومت در برابر خوردگی و سایش، بهبود خواص آبگریزی و حتی بروز رفتارهای خودترمیم‌شونده در شیرآلات شود. در حال حاضر شرکت‌های ایرانی مختلفی برای صنعت شیرآلات فناوری نانوپوشش‌دهی ارائه می‌کنند.

از تاثیرات مثبت استفاده از نانوپوشش در صنعت شیرآلات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- افزایش مقاومت در برابر خوردگی و سایش: نانوپوشش‌ها می‌توانند مانع از ورود اکسیژن و رطوبت به سطح شیرآلات شوند و این امر می‌تواند موجب کاهش خوردگی و سایش شیرآلات شود.

2- بهبود خواص آبگریزی: نانوپوشش‌ها می‌توانند بهبود خواص هیدروفوبیک سطوح شیرآلات را فراهم کنند و این موضوع باعث می‌شود که آب و رطوبت به راحتی به سطح شیرآلات نفوذ نکند.

3- بهبود خواص ترمیمی: نانوپوشش‌ها می‌توانند از خواص التیامی بالایی برخوردار باشند و در صورت صدمه دیدن سطح شیرآلات، به بهبود و بهبودی سریع‌تر آن کمک کنند. فناوری‌های ترمیم‌شونده در حال توسعه هستند که می‌توان درآینده نقش مهمی در بهبود عملکرد پوشش‌های تزئینی داشته باشد.

نانوپوشش‌های تولید شده از نانوذرات سیلیکا قابلیت حفاظت از سطوح در برابر خوردگی و جلوگیری از سایش و نفوذ رطوبت به سطح شیرآلات را دارا هستند.  نانوپوشش‌های تولید شده از نانوذرات تیتانیوم می‌توانند بهبود خواص آبگریزی سطوح شیرآلات را فراهم کنند و از خوردگی و سایش آن‌ها جلوگیری کنند. نانوپوشش‌های تولید شده از نانوذرات الماس به دلیل سختی بالای خود می‌توانند از خوردگی و سایش سطوح شیرآلات جلوگیری کرده و به دوام و عمر مفید آن‌ها کمک کنند. نانوپوشش‌های تولید شده با استفاده از نانوذرات نقره می‌توانند در برابر باکتری‌ها و ویروس‌ها مقاوم باشند و از رشد میکروب‌ها در سطح شیرآلات جلوگیری کنند.

بازار جهانی نانوپوشش در سال 2021، حدود 10 میلیارد دلار بوده و انتظار می‌رود که تا سال 2027 به بیش از 31 میلیارد دلار رسیده و با نرخ رشد سالانه حدود 23 درصد، رشد کند.

با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد پوشش‌های نانو، این صنعت در سال‌های اخیر به سمت رشد و پیشرفت گام برده است. استفاده از نانوپوشش‌ها در بسیاری از صنایع، مانند خودروسازی، هوافضا، الکترونیک، صنایع نفت و گاز، صنایع دفاعی و امنیتی، به عنوان پوشش‌های محافظ برای آن‌ها، مزیت‌های قابل توجهی داشته است.

بنابراین، با توجه به رشد روزافزون فناوری نانو و افزایش استفاده از آن در صنایع مختلف، انتظار می‌رود که بازار جهانی نانوپوشش در آینده به صورت چشمگیری رشد کند و به تولیدکنندگان ایرانی نیز توصیه می‌شود که از این فناوری برای بهبود محصولات خود استفاده کنند.

مهندسی سطح سوین پلاسما، یار نیکان صالح و پارس پی وی دی از جمله شرکت‌های ایرانی ارائه دهنده فناوری نانوپوشش هستند.