مشکلات تصفیه آب و پساب با محصول نانویی حل شد

یک شرکت فعال در حوزه نانو ماده منعقدکننده‌ای تولید می‌کند که در تصفیه آب و پساب کاربرد گسترده‌ای دارد.

علی شاکر، مدیر تحقیق و توسعه شرکت بسپار کیمیا گستر آریا در گفتگو با ستاد خبری ایران نانو بیان کرد: «شرکت در حوزه تولید منعقدکننده پلیمری بر پایه پلی آلومینیوم کلراید فعالیت می‌کند و برای اولین بار در کشور پروسه تولید منعقدکننده پلیمری بر پایه پلی آلومینیوم کلراید  از صفر تا صد اجریی کرده است.»

وی افزود: «در ابتدا جز نانوساختار در این منعقدکننده شناسایی و سپس درصد آن افزایش پیدا کرد. این امر باعث افزیش کارایی و کیفیت محصول به طور قابل‌توجهی شد. افزایش نانوساختار در زمینه پلیمری خواص مکانیکی محصول را نیز تقویت کرد، بدین ترتیب میزان مصرف محصول کاهش می‌یابد.»

مدیر تحقیق و توسعه شرکت بسپار کیمیا گستر آریا اظهار کرد: «گریدهای مختلفی از منعقدکننده پلیمری بر پایه پلی آلومینیوم کلراید تولید شده که شامل گرید آشامیدنی و صنعتی می‌شود. محصول به تولید نیمه صنعتی رسیده و خط تولیدی با ظرفیت ۱۰ تن در ماه برای آن راه‌اندازی شده است.»

شاکر با بیان این که این محصول در صنایع تصفیه آب، پساب و آب و فاضلاب کاربرد دارد، گفت: «گرید خاصی نیز برای صنایع آرایشی و بهداشتی تولید کردیم که به شکل سفیدرنگ و بهداشتی است و درجه خلوص بالایی دارد. تولید این گرید برای اولین بار درکشور انجام شده است.»

وی افزود: «واردات منعقدکننده پلیمری بر پایه پلی آلومینیوم کلراید  به دلیل تحریم‌ها به مشکل برخورده بود و به همین دلیل به فکر تولید داخلی آن افتادیم. قدرت انعقاد و لخته‌سازی این محصول در مقایسه با نمونه‌های مشابه ۵۰ درصد بیشتر است. این منعقدکننده نمونه خارجی نیز دارد و به صورت عمده  در کشورهای اروپای غربی و چین تولید می‌شود.»

مدیر تحقیق و توسعه شرکت بسپار کیمیا گستر آریا بیان کرد: «توسعه این محصول چهار سال طول کشیده، دو سال  اول تحت برنامه حمایتی نانواستارتاپ بودیم، سپس با انجام آزمایش و تست از آزمایشگاه‌های همکاری سازمان استاندارد تاییدیه‌های مورد نظر گرفته شد، نمونه اولیه ساخته شد و درنهایت برای ثبت شرکت اقدام کردیم. در حال حاضر نیز بخشی از بازار داخلی را در اختیار داریم.»