لزوم ایجاد همکاری های بیشتر میان ستاد فناوری نانو و انجمن لاستیک اصفهان

به گزارش ستاد خبری سیزدهمین نمایشگاه فناوری نانو، رویداد احصاء و رفع چالش‌های صنعت لاستیک با حضور انجمن لاستیک اصفهان و برخی از فناوران فعال در این حوزه در دومین روز از برگزاری نمایشگاه در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد.

در ابتدا، مجتبی باقری، مدیر مرکز نوآوری کامپوزیت گزارشی از وضعیت فناوری نانو در ایران، سند راهبردی توسعه فناوری نانو (سند ۱۰ ساله اول و سند ۱۰ ساله دوم)، جایگاه ۲۰ کشور اول دنیا در تولید علم نانو و جایگاه ایران در رتبه چهارم، تعداد محصولات و تجهیزات فناوری نانو در ایران، حجم بازار محصولات-تجهیزات و خدمات نانو، صادرات محصولات فناوری نانو به کشورها و قاره‌های مختلف ارائه کرد.

او همچنین به معرفی مرکز نوآوری کامپوزیت، حمایت مرکز از شرکت‌های نانویی، چالش‌های فناوری و نوآوری و معرفی برخی از نمونه‌های موفق در این حوزه پرداخت.

در ادامه، بهنام نصیری، رئیس انجمن لاستیک اصفهان با اشاره به گزارشی از عملکرد این انجمن عنوان کرد: «چند سالی است که در انجمن لاستیک در تلاش هستیم که یک نقشه و برنامه راه مشخصی داشته باشیم به همین دلیل برنامه استراتژیک صنعت لاستیک استان اصفهان را تدوین کردیم. این برنامه و چشم‌اندازهایی که برای آن تعریف کردیم، نقشه راهی برای افق سال ۱۴۰۷ است که امیدواریم در این چندساله بتوانیم به اهدافی که پیش‌بینی کرده‌ایم، دست پیدا کنیم.»

وی ادامه داد: «یکی از راهبردهای این سند، راهبرد هشتم با عنوان آموزش مستند و پژوهش جهت ارتقاء دانش فنی و علوم تحقیقاتی است که به طور مستقیم به ایجاد زیرساخت در جهت توسعه فناوری‌های نوین در این صنعت اشاره شده است. بنابراین به این جهت اولویت برنامه‌های انجمن، نگاه ویژه به رویداد کارآفرینی تقاضا محور و یا ریورزپیچ لاستیک است. سه رکن اصلی حرکتی این برنامه هم برعهده صنعت، شرکت‌های فناور و دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی شده است.»

به گفته نصیری، متناسب با این ایام، شروع رویداد را در حوزه نانو و با عنوان نیازهای تحقیقاتی صنعت لاستیک با حمایت ویژه ستاد نانو به کمک مجموعه فناور و دانش‌بنیان کلید خواهیم زد.

رئیس انجمن لاستیک اصفهان همچنین با ارائه چند پیشنهادی به ستاد نانو توضیح داد: «ایجاد بانک جامع اطلاعاتی و یا ایجاد بستر ارتباطی آسان با شرکت‌های فناور و فعال در حوزه نانو پلیمر در راستای تقویت همکاری با انجمن لاستیک اصفهان، حمایت همه جانبه به ویژه مالی از شرکت‌هایی که در مرحله تحقیقاتی و عملیاتی پروژه‌های ارائه شده، حمایت از تاسیس کارگروه تخصصی نانو پلیمر در انجمن لاستیک اصفهان و واگذاری اختیار در جهت تقویت همکاری‌ها و بهره‌مندی از بسترهای ویژه حمایتی از جمله مسائلی است که اگر ایجاد شود، در توسعه عملکرد فعالیتی انجمن تاثیرگذار خواهد بود. امیدوارم با اجرای این پیشنهادات به اهدافی که در سر داریم، دست پیدا کنیم.»

روناسی، یکی از اعضاء انجمن لاستیک اصفهان نیز در ادامه گفت: «شاید از بیرون شناخت خوب و کافی نسبت به صنعت لاستیک وجود نداشته باشد، بنابراین یکی از برنامه‌های انجمن این بود که توانمندی‌های تخصصی صنعت لاستیک معرفی شود.»

وی ادامه داد: «این رویداد پیوند مبارکی میان انجمن لاستیک اصفهان و ستاد فناوری نانو است که جای کار بسیار بالایی دارد. با افتخار باید گفت که در زمینه ساخت قطعات لاستیک تخصصی هیچ وارداتی نداریم و اگر هم باشد، بسیار محدود است. اقدامی که بسیار تاثیرگذار و چشم گیر است. این انجمن محصولات استاندارد و با کیفیتی تولید می‌کند و زمانی هم که از جریان نانو صحبت به میان می آید، بحث هزینه مطرح می‌شود. وقتی دانش فنی توسعه پیدا می‌کند، هزینه‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند.»

روناسی همچنین بیان کرد: «اگر فناوری نانو به کمک فعالیت صنعت انجمن لاستیک بیاید، ارزش افزوده بالایی را به این صنعت اضافه می‌کند؛ بنابراین منتظر اقدامات مستمر آینده خواهیم بود.»

در ادامه نجیمی، یکی دیگر از اعضاء انجمن لاستیک و یکی از نخبگان این انجمن با اشاره به تهیه مجموعه ای از اولویت‌های تحقیقاتی نانوساختار و چالش‌های انجمن لاستیک اصفهان گفت: «استفاده از پلیمر در صنعت لاستیک از حالت مزیت به حالت ضرورت تبدیل شده است و پیشرفت بالایی داشته است.»

وی در ادامه به بحث نانو در صنعت لاستیک اشاره کرده و درخصوص چالش‌های فعالیت در صنعت لاستیک، حمایت از فعالیت فناوران در این حوزه و ایجاد همکاری‌های مشترک سخن گفت.

در پایان برنامه نیز، آقای علی بخشی از شرکت «اطلس پوشش محافظ»، خانم وفاکیش از شرکت «رایا لاستیک پیشرو»، آقای حیدریان از پژوهشگاه صنعت نفت، آقای رونقی از شرکت «نانو پارمین خاوران»، آقای حسین‌نیا از شرکت «کیمیا پلیمر آپادانا» به عنوان چند فناور فعال در حوزه نانو و نانو-پلیمر ضمن معرفی شرکت، روند فعالیتی‌شان در این شرکت‌ها و ایجاد تعامل و همکاری‌های مشترک بین فناوران و انجمن لاستیک اصفهان، به سوالات اعضای انجمن در راستای ایجاد تعامل و همکاری‌های مشترک پاسخ دادند.