مبدل‌های نانوکاتالیستی به کشورهای همسایه صادر می‌کنیم

مدیر فروش و بازاریابی ایران دلکو از صادرات مبدل‌های نانوکاتالیستی این شرکت به کشورهای ترکیه، پاکستان و منطقه آسیای میانه (CIS) خبر داد. وی نمایشگاه ایران‌نانو ۱۴۰۱ را فرصتی برای نمایش فرصت‌های موجود در توسعه مبدل‌های کاتالیستی با کمک فناوری‌نانو به بازدیدکنندگان تخصصی و عموم مردم دانست.

ایران دلکو، مبدل‌های نانوکاتالیستی خودرو حاوی نانوذرات فلزی برای کاهش آلاینده‌های گاز خروجی از اگزوز تولید می‌کند که نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا دارد. علیرضا مجیدنیا، مدیر فروش و بازاریابی ایران دلکو، می‌گوید: «قصد داریم در سیزدهمین نمایشگاه فناوری‌نانو نشان دهیم که چگونه فناوری‌نانو موجب کاهش قیمت و بهبود عملکرد کاتالیست‌های خودرو شده است. بسیاری از بازدیدکنندگان با پتانسیل‌های فناوری‌نانو در توسعه مبدل‌های کاتالیستی آشنا نیستند که به دنبال معرفی این فناوری به آن‌ها هستیم. این دومین دوره حضور ما در نمایشگاه فناوری‌نانو است.»

وی درباره نقش و اهمیت فناوری‌نانو در تولید مبدل‌های کاتالیستی گفت: «فناوری‌نانو موجب شده تا میزان استفاده از فلزات گران‌بها در مبدل‌ها به حداقل برسد و این موضوع کاهش قیمت این محصولات را در پی داشته است. اگر قرار بود با فناوری ۶ سال پیش، مبدل کاتالیستی تولید کنیم قیمت محصولات سه برابر قیمت فعلی بود. ما با استفاده از فناوری‌نانو توانسته‌ایم قیمت مبدل‌ها را به قدری کاهش دهیم که در حال حاضر محصولات ما ۱۵ درصد قیمت کمتری نسبت به نمونه‌ها خارجی دارند، از این رو فرصت‌های صادراتی ایجاد شده به طوری که طی یک سال گذشته، در حدود یک‌صد هزار قطعه صادرات داشته‌ایم.»

مدیر فروش و بازاریابی ایران دلکو از تامین ۵۰ درصد مبدل‌های شرکت‌های خودروساز داخلی خبر داد گفت: «تقریبا با تمام خودروسازهای داخلی همکاری داشته و نیمی از مبدل‌های آن‌ها را تامین می‌کنیم. در عین حال ۹۰ درصد از قطعات یدکی بازار نیز از تولیدات ما تامین می‌شود. حتی در بسیاری از خودروهای چینی که تنوع بالا و تیراژ کم دارند نیز از محصولات ما استفاده می‌شود.»

وی افزود: « یکی از فعالیت‌های ما، اورهال کردن مبدل‌های کاتالیستی است به معنا که خودروهای گرانقیمت وارداتی که مبدل‌های آن‌ها نیاز به تعویض دارند، با فناوری ما اورهال شده و با این کار نیاز به تعویض نیست. در برخی مواقع این کار کاهش ۷۰ درصدی در هزینه‌ها را در پی دارد.»

نانوکاتالیست‌های شرکت ایران دلکو به دلیل بهره‌مندی از نانوذرات می‌تواند اثربخشی بالایی داشته باشد به این شکل که کاهش ابعاد ذرات موجب افزایش مساحت سطحی شده و در نهایت باعث بهبود کارایی کاتالیست می‌شود. بنابراین می‌توان گفت اصلی‌ترین تفاوت میان این نانوکاتالیست‌ها با کاتالیست‌های رایج، در سطح فعال بالای نانوکاتالیست‌ها به دلیل کاهش ابعاد ذرات است.

صنایع خودروسازی روش‌های گوناگونی را برای کاهش میزان آلاینده‌های خروجی اگزوز (شامل پارافین‌ها، اولفین‌ها، ترکیبات آروماتیک، منواکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن، اکسیدهای گوگرد، و دی اکسید کربن)، بعنوان یکی از منابع اصلی آلودگی هوا، به کار برده‌اند. از قابل توجه‌ترین راهکارهای نانوفناورانه برای این منظور، استفاده از مبدل‌های کاتالیستی در اگزوز است که گازهای سمی و آلاینده حاصل از احتراق (مانند NOx، HC و CO) را به گازهای بی‌خطر تبدیل می‌کند.

شرکت ایران دلکو با تأمین مبدل‌های کاتالیستی مورد نیاز کشور، اقدام به استفاده از فناوری نانو در تولید این محصولات کرده است. این شرکت، موفق به دستیابی فناوری تولید مبدل‌های کاتالیستی با استاندارد آلایندگی یورو ۴ و ۵ شده است. در این مبدل‌های کاتالیستی همه فلزات گران‌بها و از جمله پلاتین، پالادیوم و رودیوم به صورت نانوذرات در تمامی سطوح پایه کاتالیستی که دارای تخلخلی بالا هستند، توزیع شده‌ است. گروه بهمن، مگا موتور، ساپکو، سازه گستر، زامیاد، اگزوز خودرو خراسان، پارس خودرو، سازه پویش، گروه صنعتی صابر، گروه خودروسازی سایپا، ایپکو، گروه خودروسازی ایران خودرو، قطعه‌سازان میثاق و پارس اگزوز شرکت‌های طرف قرارداد ایران‌ دلکو هستند.