محافظت از سطوح سنگی و چوبی را به نانوپوشش ایرانی بسپارید!

محافظت از سطوح سنگی و چوبی را به نانوپوشش ایرانی بسپارید!

تماس مصالح ساختمانی با آب و قرارگرفتن آن‌ها در برابر رطوبت، ممکن است تغییرات ظاهری نامطلوب و کاهش عمر مفید ساختمان را در پی داشته باشد. مصالح ساختمانی به سادگی خیس می‌شوند و به علت وجود منافذ در ساختار خود، آب را جذب می‌کنند. به‌همین دلیل ساخت پوشش‌هایی که بتوانند مانع از تخریب مصالح ساختمانی شوند همواره موردتوجه قرار داشته است. فناوری نانو راهکاری مناسب برای افزایش طول عمر و حفظ کیفیت مصالح ساختمانی در طول زمان، ارائه کرده است.

محافظتی از جنس فناوری نانو

شرکت نانو فراز سپاهان توانسته با بهره‌گیری از دانش فنی و تجربیات متخصصان خود نانوپوشش‌های آب‌گریز قوی، نفوذی و نامرئی و با قابلیت تنفس‌پذیری برای سطوح سنگی و چوبی تولید کند.

با توجه به مطالعات و بررسی‌های انجام شده می‌توان گفت در زنجیره ارزش صنعت سنگ، پیش از این نانوپوشش‌های آبگریزکننده و مقاوم به هوازدگی حلقه مفقوده بوده است. نانوپوشش‌های آبگریزکننده سنگ می‌تواند مشکلات صنعت سنگ را که شامل شوره‌زدگی و واکنش‌های ایجاد شده در سنگ در اثر جذب آب است، رفع کند.

این نانوپوشش، با توجه به نوع سنگ، مانع کثیف شدن و جذب رطوبت در آن می‌شود و در عین حال آن را ضدآب نیز می‌کند. محصول نانوپوشش سنگ در عین اینکه از تنفس سنگ جلوگیری نمی‌کند مانع نفوذ آب در سنگ‌ها شده و از ایجاد رسوب و سفیدک روی آن‌ها جلوگیری می‌کند.

نانوپوشش مخصوص چوب دیگر محصول تولیدی این شرکت نیز بدون تغییر شکل ظاهری و با حفظ قابلیت تنفس چوب، جهت ضدآب‌سازی و محافظت از سطوح چوبی در برابر عوامل مخرب محیطی قابل استفاده است.

آیا این محصول تاییدیه‌ها و مجوزهای لازم را دارد؟
هر دو محصول شرکت نانو فراز سپاهان توانسته‌اند گواهینامه نانومقیاس را از ستاد توسعه فناوری نانو دریافت کنند. علاوه‌بر این نانوپوشش آبگریزکننده چوب توانسته استانداردهای بین‌المللی چوب از آزمایشگاه تخصصی علوم و صنایع چوب دانشگاه تهران واحد منابع طبیعی و تأییدیه بررسی اثر ضدتورم نانوپوشش چوب طبق ASTM-D 4446 از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را نیز کسب کند.

گروه متخصصان این شرکت با هدف طراحی و تولید پوشش‌های محافظتی و آب‌گریز با فناوری نانو و تمرکز بر حفظ محیط‌زیست، مطالعات و تحقیقات خود را از سال ۱۳۸۸ آغاز کرد و در اسفندماه ۱۳۹۰ با تأسیس شرکت نانو فراز سپاهان در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان فعالیت خود را به عنوان اولین ارائه‌دهنده پوشش‌های نانویی در زمینه مصالح ساختمانی به صورت رسمی بسط و گسترش داده است.

این شرکت با ثبت علامت تجاری و ثبت اختراع، دارای گواهی تأییدیه نانومقیاس از ستاد نانو، جزو شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدی مورد تأیید معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و دارای تائیدیه خواص محصول از مراکز مهم پژوهشی صنعتی است. همچنین این شرکت توانسته رتبه برترین ایده صادراتی دانش‌بنیان را در سال ۱۳۹۳ در سازمان توسعه تجارت ایران کسب کند.

درباره محصولات شرکت نانو فراز سپاهان بیشتر بدانید

ضدآب‌کننده نامریی سطوح سنگی با قابلیت تنفس‌پذیری
محصول نانوپوشش سنگ غیرسمی حاوی سیلان‌های اصلاح شده آب‌گریز، پایه حلال، با نفوذ زیاد است که اثر آب‌گریزی فوق‌العاده‌ای را به تمام سطوح ساختمانی می‌بخشد. این محصول باعث محافظت سطوح در برابر صدمات ساختاری و ظاهری ناشی از جذب رطوبت مانند شوره‌زدگی، هوازدگی، یخ‌زدگی، رشد قارچ و کپک و غیره می‌شود.

خاصیت آب‌گریزی به واسطه نفوذ نانوکلویید موردنظر در بافت سنگ ایجاد می‌شود و به این صورت از فرسایش و تخریب نماهای سنگی در اثر نفوذ آب و رطوبت و شوره‌زدگی و زرد شدن سنگ جلوگیری به عمل می‌آید.

دارا بودن خاصیت آب‌گریزی و حفظ تمیزی سطح، عایق بودن نسبت به رطوبت، کاهش جذب آب مویینه، افزایش اثر دانه تسبیحی آب بر روی سطح، مقاومت در برابر نفوذ آب و آلودگی‌های سطح، جلوگیری از شوره زدن و جذب آلودگی و پوسته پوسته شدن سطح نما، نفوذپذیری کامل به عمق سازه در منافذ و ترک‌های ریز و اجرای آسان و خشک شدن سریع از جمله ویژگی‌های این محصول است.

قابل استفاده برای مصالح قلیایی، ضدجلبک، خزه و باکتری بودن، مقاوم به شرایط جوی مختلف و اشعه UV آفتاب، قابلیت تنفس‌پذیری و پایداری در برابر سرما و یخ‌زدگی، قابل کاربرد بودن برای سطوح سنگی لعاب‌دار و یا سطوح با جذب پایین به منظور زنده کردن و ضدشوره کردن سطح، دارا بودن خاصیت آسان‌تمیزشوندگی و افزایش زمان پاکیزه ماندن و طول عمر نمای سنگی از دیگر ویژگی‌های آن است.

همچنین استفاده از پوشش محافظ سنگ، قبل از نصب و اجرای سنگ بر روی نما باعث جلوگیری از به جای ماندن اثر دوغاب بر روی سنگ می‌شود و در نهایت سطح اجرا شده تمیز مانده و هزینه‌های شستشو را کاهش می‌دهد.

نانوپوشش آب‌گریز سطوح چوبی
نانوپوشش EC-311 یک نانوپوشش نفوذی و دوست‌دار محیط‌زیست است که مواد پایه آن نانوسیلیکای اصلاح شده و سیلان‌ها است و با ممانعت از نفوذ آب به درون سطوح چوبی، ترموود، نئوپان و MDF، این سطوح را در برابر پوسیدگی و آلودگی محافظت می‌کند و از این طریق باعث بهبود خواص و افزایش ماندگاری و عمر این سطوح می‌شود.

علاوه بر این، با استفاده از این پوشش می‌توان خواصی مثل تمیزکنندگی آسان، لکه‌بری، افزایش کیفیت و کارایی سطوح مذکور را در سطوح داخلی و خارجی ساختمان‌ها به وجود آورد.

این پوشش همچنین از پوسته پوسته شدن سطوح چوبی و باد کردن آن در مکان‌های مرطوب و خیس مانند سرویس بهداشتی، آشپزخانه و سونا جلوگیری می‌کند. این پوشش در برابر اشعه خورشید مقاوم بوده و دچار زردشدگی، ماتی و ترک نمی‌شود.

عدم نفوذ آب و آلودگی‌ها در سطوح چوبی، ترموود، نئوپان و MDF و در نتیجه افزایش عمر آن‌ها، افزایش دوام چوب در برابر هوازدگی، کهنه‌گی و تخریب زیستی، ممانعت از ترک‌خوردگی، پوسیدگی و فرسایش چوب، دارا بودن قابلیت تنفس‌پذیری، جلوگیری از پوسته پوسته شدن چوب و رنگ آن و نیز سازگاری با محیط‌زیست از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصول است.

اجرای سریع و آسان، نداشتن بو و عوارض شیمیایی، مقاوم بودن در برابر نور خورشید، ضدقارچ، جلبک، خزه و باکتری بودن و قابلیت حل شدن در آب از دیگر ویژگی‌های این محصول است.

در مجموع این محلول موجب ارتقای کیفیت چوب و ثبات ابعاد آن به واسطه بهبود خواص مکانیکی و فیزیکی آن می‌شود.

پر واضح است در دنیای رقابتی امروز استفاده از نانوپوشش بر روی سطوح چوبی می‌تواند به صاحبان این صنعت جهت بالا بردن کیفیت تولیدات داخلی و سهم بازار کمک شایانی کند.

محصول نانوپوشش چوب EC-311 برخلاف نمونه‌های خارجی محصولی چندمنظوره است و هم قابلیت کاربرد برای محیط‌های بیرونی و هم محیط‌های داخلی مانند سرویس بهداشتی و آشپزخانه را دارد.

این محصول قابلیت به‌کارگیری بر روی کلیه سطوح خام و رنگ نشده، صیقلی، براق شده و رنگ شده را دارا است و از نظر قیمت نیز مقرون‌به‌صرفه است. به عنوان مثال هزینه استفاده از این محصول برای پوشش درب سرویس بهداشتی معادل ۳ درصد هزینه رنگ‌کاری چوب است.

در مجموع مهم‌ترین مشخصه‌های این محصول را می‌توان کاملاً نفوذکننده به منافذ، بدون تغییر رنگ و زردگروی، بدون پوسته پوسته شدن و مقرون‌به‌صرفه دانست.