تولید عملگر پیزوالکتریک با دقت نانومتری در ایران

شرکت توسعه راهکارهای فنی دانا ترفند «عملگر نانوفوکوس پیزو» طراحی و تولید کرده است که می‌توان از آن برای جابه‌جا کردن لنزهای اپتیکی با دقت نانومتر، فوکوس دقیق در سیستم‌های میکروسکوپی و اپتیکی از قبیل میکروسکوپ کانفوکال و سیستم‌های تداخل‌سنجی لیزری استفاده کرد.

این عملگر با بهره‌گیری از فناوری پیزوالکتریک، قادر به تنظیم فوکوس لنز میکروسکوپ بادقت نانومتر است. همچنین می‌توان از آن در تنظیمات بسیار دقیق اپتیکی در تداخل‌سنجی لیزری، فوکوس لنز میکروسکوپ‌ها و سایر چیدمان‌های اپتیکی استفاده نمود.

علاوه بر این محصول، شرکت توسعه راهکارهای فنی دانا ترفند، سکوی موقعیت‌دهی دو محوره با دقت نانو طراحی و تولید کرده است. سکوی موقعیت‌دهی دو محوره با دقت نانو یک میز کار متحرک کوچک است که حرکت خود را از طریق مکانیزم فلزی یکپارچه از عملگر پیزوالکتریک می‌گیرد. مکانیزم حرکتی در محدوده الاستیک حرکت می‌کند. در نتیجه محدودیت دقت از لحاظ مکانیکی وجود ندارد. این سکوها بسته به نوع کاربرد می‌توانند یک یا چند محور حرکتی خطی یا دورانی داشته باشند. از این فناوری می‌توان در سامانه‌های تداخل‌سنج، میکروسکوپ نیروی اتمی و میکروسکوپ‌های هم‌کانون لیزری استفاده نمود.

«عملگر کنترل زاویه‌ای پیزو با دقت نانو» محصول دیگر شرکت توسعه راهکارهای فنی دانا ترفند است. این شرکت گواهی نانومقیاس برای این سه محصول دریافت کرده است.

اعضای شرکت توسعه‌ی راهکارهای فنی دانا ترفند، از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های مطرح کشور و اعضای بنیاد ملی نخبگان اسـت کـه بـا هـدف حل چالش‌های فنی و مهندسی صنایع کشور گرد هم آمده‌اند. این تیم بـا هم‌افزایی تخصص‌های گوناگون و مکمل و بـه پشتوانه‌ی تجربه اجرای پروژه‌های متعدد در زمینه‌های متنوع مهندسی، آماده پیشبرد پروژه‌های بین رشته‌ای است. این شرکت در حال حاضر در مجتمع خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف مستقر است.


جابجا کردن لنزهای اپتیکی با دقت نانومتر امکان‌پذیر می‌شود