تولید نانومواد آب‌گریزکننده ایرانی برای پروژه‌های مختلف ساختمانی

شرکت مطالعاتی تولیدی نانو پودر توس، تولیدکننده پوشش‌ها و مصالح نوین ساختمانی مشتمل بر انواع عایق رطوبتی، آبگریزکننده، ضد حریق، رنگ نما، اپوکسی، چسب و پاک‌کننده مصالح ساختمانی از ترکیبات آب‌گریز خود در پروژه‌های مختلف ساختمانی در سراسر کشور استفاده کرده است.

شرکت نانو پودر توس تاکنون برای محلول پایه آب ایجادکننده پوشش فوق آب‌گریز روی آجر، محلول دوجزئی ایجادکننده پوشش آب‌گریز روی سنگ حاوی نانوذرات، محلول ایجادکننده پوشش فوق آب‌گریز روی چوب حاوی نانو ذرات و محلول ایجاد کننده پوشش آب‌گریز روی آجرنما موفق به دریافت گواهی نانومقیاس شده است.

استفاده از  نانوآب‌گریز آجر و سنگ در پروژه برلیان کرمان، نانوآب‌گریز کاشی و سرامیک برای هتل حیات تهران، رنگ آب‌بند آب‌گریز در پروژه موسسه اعتباری ملل شیراز، رنگ نما و عایق نانویی در پروژه ساختمانی حجاب مشهد، نانوآب‌گریز شیشه و کامپوزیت در پروژه مجتمع اداری گروه توسعه اقتصاد تهران و رنگ توسکالر و پرایمر در پروژه درنیکا مشهد برخی از پروژه‌هایی است که با استفاده از محصولات نانویی این شرکت انجام شده است.

خواص مکانیکی و قیمت مناسب آجر موجب کاربرد فراوان این مواد در ساخت ساختمان شده است. این نکته از دیرباز مورد توجه بوده است که هر چه جذب آب در این مواد کمتر باشد احتمال خوردگی و ایجاد شوره بر روی آن‏ها کمتر شده و عمر آن‏ها بیشتر می‏‌شود. همچنین به منظور مرمت و نگهداری بناهای تاریخی و حتی نگهداری بناهای جدید ساخته شده از آجر، مقابله با عوامل فرسایشی محیطی مانند گرد و غبار و حتی باران‌های اسیدی، جلوگیری از جذب آب نکته بسیار مهمی است. گرچه این مهم با اعمال پوشش‏‌های سنتی تا اندازه‌ای فراهم می‏‌شود اما از کارایی لازم برخوردار نیست، چرا که رنگ‏ها تشکیل لایه‏‌ای می‌‏دهند که در مقابل نور خورشید زرد شده و مهم‏تر از آن، بر قابلیت تنفس آجر یا به عبارتی بر میزان خروج رطوبت از آن تاثیر منفی می‏‌گذارند. به عنوان جایگزین مناسبی برای رنگ‌های سنتی، نانوپوشش‌‏های آب‌گریزکننده کمک قابل توجهی به افزایش عمر آجر و دیگر مصالح ساختمانی می‌کند. کلوئید حاوی نانوذرات با ایجاد پوشش آب‌گریز در سطح، موجب ممانعت از ایجاد اثرات مخرب ناشی از عواملی مثل شوره، هوازدگی و تغییر رنگ شده و از طرف دیگر، به دلیل عدم کاهش قابلیت تنفس آجر و در نتیجه عدم حبس رطوبت در لایه‌های زیرین عمر آن را افزایش می‏‌دهند. اعمال این پوشش‌ها موجب عدم چسبندگی ذرات آب بر روی سطح و همچنین جدایش ذرات خاک یا کثیفی توسط قطرات آب باران از روی سطح آجر می‌شود.

در اثر به کارگیری نانوذرات در بستر پلیمری و عامل دار کردن این ذرات، خاصیت آب‌گریزی مناسبی در سطح آجر ایجاد می‌شود. ناصافی‌های میکرومتری و نانومتری ناشی از حضور نانوذرات، موجب کاهش نیروی چسبندگی سطحی میان قطرات آب و سطح آجر می‌شود که عدم ایجاد لکه و شوره‌زدگی را به همراه دارد.

استفاده از فناوری نانومواد آب‌گریز در پروژه‌های مختلف ساختمانی