تریبون نانو و صنعت1400: خلاصه ای از ارائه های دفاتر صادراتی، مجموعه های مرتبط با صنایع مختلف، هم اندیشی و اختتامیه تریبون نانو و صنعت

هفتمین روز رویداد ملی تریبون نانو و صنعت 1400، با محوریت ارائه های افتخاری و چندحوزه ای در بخش صبحگاهی و معرفی دفاتر صادراتی و هم اندیشی تریبون نانو و صنعت 1400، در بخش عصرگاهی و با حضور مدیران، کارشناسان و نانوفناوران این حوزه از ساعت 10 تا 19روز چهارشنبه اسفندماه 1400 برگزار شد.

در ابتدا مهندس امیر حسین تقوی، مدیر عامل و موسس شرکت دانش بنیان نانو فناوران خاور در مورد تولید نانو الیاف صنعتی و ارتقا صنعت فیلتراسیون کارخانجات صنعتی به ایراد سخنرانی پرداخت. تولیدات این شرکت در صنایع مختلف کاربرد دارد. شرکت نانو فناوران خاور تولید کننده فیلترهای صنعتی با قابلیت جذب ذرات و طول عمر بالا، بیش از دو دهه است که به کار خود ادامه می دهد. در محصولات این شرکت با به کارگیری فناوری نانو ، راندمان فیلتر های مورد استفاده در صنعت کشور به میزان قابل توجهی ارتقا یافته است. این فیلتر ها در صنایع مختلف نظیر صنعت فولاد، مس، آلومینیوم ، سرب و وری، ریخته گری، گچ و کاشی و همچنین صنایع غذایی مثل ماکارونی و روغن نباتی و حتی تولید کنندگان لوازم خانگی کاربرد وسیعی دارند. علاوه بر محصولات نانویی این شرکت خدماتی در زمینه پوشش نانو الیاف صنعتی هم به متقاضیان ارائه می دهد. که متقاضیان می توانند تولید کنندگان فیلترهای صنعتی و خودرویی و یا تولید کنندگان ماسک های تنفسی باشند. به گفته مهندس تقوی، همچنین متقاضیان در این زمینه می توانند در جهت بهبود تولید از مشاوران شرکت استفاده نمایند. نانو فیلتر ها دارای مزایای فراوانی نسبت به فیلتر های معمولی می باشند که از جمله این مزیت ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • افزایش جذب ذرات تا 3 برابر
  • افزایش طول عمر فیلتر
  • افزایش توان ماشین آلات و کاهش استهلاک
  • افزایش سلامت محیط کار
  • فیلتراسیون سطحی
  • افزایش راندمان و کیفیت عملیات فیلتراسیون
  • قابلیت جذب و جداسازی ذرات در ابعاد نانو
  • مقرون به صرفه بودن با توجه به تولید عمر بیشتر فیلتر

در ادامه صحبت ها مهندس تقوی، با استفاده از تصاویر میکروسکوپ الکترونی به بررسی فیلترهای نانویی و علل بهبود عملکرد فیلتر نانویی در مقایسه با فیلترهای معمولی پرداخت. با توجه به مطالب گفته شده و ثبت داده های تجربی می توان نتیجه گرفت که راندمان فیلترهای نانویی بیشتر است نسبت به فیلترهای معمولی.

مدیر عامل و موسس شرکت دانش بنیان نانو فناوران خاور بیان نمود این شرکت توانسته تاییدیه های مختلفی نظیر گواهی نامه نانو مقیاس، تاییدیه شرکت دانش بنیان دانشگاه امیر کبیر و شرکت دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را کسب نماید و همچنین دارای پروانه بهره برداری تولید فیلترهای صنعتی و نانو ماسک است.

مهندس تقوی، اظهار داشت این شرکت به مساحت 2500 متر در شهرک صنعتی ایوانکی واقع شده است و دارای اهداف صادراتی به کشورهای عراق، پاکستان و سوریه است. با توجه به تقاضای کشور هلند و کانادا در زمینه نانو فیلتر ها و نانو ماسک ها در ارتباط با این کشورها در این زمینه است.  علاوه بر روابط خارجی، شرکت در مبادلات داخلی با واحد های صنعتی بزرگ و کوچک کشور نیز در زمینه های مختلف نظیر صنایع غذایی ، صنایع سیمان و گچ کشور ، با توجه به سفارشات مشتریان ارائه خدمات می کند. در ادامه وی با نوید یک محصول جدید برای سال 1401 ، راه های ارتباطی با شرکت را معرفی نمود.


در بخش بعد، مهندس علیرضا وحدت پور، مدیر فن بازار منطقه ای استان اصفهان، به معرفی فن بازارملی و حمایتهای سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران از توسعه فناوری پرداخت. وی در ابتدا درباره فن بازار و وظایف اصلی آن صحبت نمود. فن بازار در واقع یک بنگاه معاملات فناوری است که نقش واسطه اطلاعاتی و حقوقی را در زمینه نزدیک کردن تعداد عرضه و تقاضا  در حوزه محصولات فناوری های پیشرفته را بر عهده دارد.

در واقع می توان گفت فن بازار، محلی برای مبادلات فناوری است که به سه دسته فن بازارهای اطلاعات فناوری، فن بازارهای انتقال فناوری و فن بازارهای ترکیبی تقسیم بندی می شوند. مرجع اطلاعات فناوری کشور به منظور رفع نیازهای اطلاعاتی افراد با مقوله تجاری سازی و مبادله دانش فنی بین شرکت های دانش بنیان، مرکز فن بازار ملی ایران در سال 1383 تاسیس شد. به گفته مهندس وحدت پور، این مرکز بزرگترین بانک اطلاعاتی فناوری کشور را در اختیار دارد و برنامه های متعدد ملی و بین المللی در موضوعات مختلف توسعه و مدیریت بازار فناوری را اجرا می کند. شناسایی و ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری، جلب سرمایه‌گذاران، تسهیل روند تجاری‌سازی دانش‌فنی و سایر فعالیت‌های حرفه‌ای كه منجر به «توسعه بازار فناوری» می‌شود از جمله نقش‌های اساسی فن‌بازارها است.

مدیر فن بازار منطقه ای استان اصفهان، در ادامه برخی خدمات و مزیت های موجود اشاره کرد و گفت مركز فن‌بازار ملی ایران خدمات و مزیت‌های زیر را برای مخاطبین و كاربران خود فراهم می‌آورد. عمده خدمات اشاره شده در ذیل، با استفاده از ظرفیت كارگزاران حرفه‌ای مركز فن‌بازار ملی قابل ارائه خواهد بود.

  • دسترسی به مرجع اطلاعات فناوری كشور در بستر اینترنتtechmart.ir
  • بازاریابی محصولات و فناوری‌های شركت‌های دانش‌بنیان / فناور
  • شناسایی و تامین فناوری‌ها/ محصولات مورد نیاز صنایع و شركت‌های بزرگ دولتی و غیر دولتی
  • ارزیابی و ارزشگذاری فناوری
  • جلب سرمایه‌گذاری برای طرح‌های فناوری (با توجیه اقتصادی)
  • انتقال فناوری بین‌المللی و داخلی
  • انجام مبادلات مصادیق مالكیت فكری ( گواهی ثبت اختراع، طرح‌های صنعتی، علایم تجاری) با استفاده از سازوكار بازار دارایی فكری كشور
  • ارائه تسهیلات مالی در زمینه توسعه بازار محصولات و رونق فضای كسب وكار دانش‌بنیان در كشور
  • برگزاری نشست‌های تخصصی انتقال فناوری بین‌المللی/ تورهای تخصصی فناوری
  • برگزاری فستیوال‌های اختراعات در حوزه‌های تخصصی/ رویدادهای بهره‌برداری از فناوری های داخلی

مهندس وحدت پور، در ادامه گزارشی از فعالیت های 9 ماهه نخست سال 1400توسط شرکت فن بازار منطقه ای استان اصفهان ارائه نمود.


در بخش بعد، معرفی برنامه ها، دستاوردها و حمایت های شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با ارائه مهندس احسان فرخی کارشناس مسئول باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی صورت پذیرفت.

به گفته مهندس فرخی، شبکه آزمایشگاهی، با هدف افزایش بهره وری زیرساخت های آزمایشگاهی کشور، پلتفرم به اشتراک گذاری دستگاه ها و ارایه خدمات آزمایشگاهی و حمایت از توسعه کمی و بهبود کیفی خدمات آزمایشگاهی را راه اندازی کرده است.

باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی نیز با ارایه پژوهانه و یارانه های متنوع به اعضای هیئت علمی و دانشجویان دریافت خدمات از مراکز عضو شبکه را تسهیل کرده است.

در این شبکه خدمات آزمایشگاهی متنوعی مانند حوزه های فنی و مهندسی همچون مکانیک، مواد و متالورژی، برق و الکترونیک، شیمی، هوا فضا، معدن؛ حوزه محیط زیست، کشاورزی و گیاهان دارویی؛ حوزه های زیست فناوری و پزشکی مانند داروسازی، سلول های بنیادی، مهندسی بافت؛ حوزه های علوم شناختی و مغز؛ صنایع دستی، مواد غذایی و غیره، ارایه می‌شود. در ابتدا مهندسی فرخی در مورد چالش های تامین خدمات آزمایشگاهی توضیحاتی ارائه نمود. پس از بیان چالش ها مسئول باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی به معرفی اهداف راهبردی شبکه آزمایشگاهی پرداخت. مهندس فرخی، افزود شبکه آزمایشگاهی فناور ی های راهبردی )لبزنت( از سال 1393 شروع به فعالیت در همه زمینه های ازمایشگاهی کرده است و بیش از 1200 مجموعه آزمایشگاهی را شامل میشود؛ در ادامه تعداد تجهیزات، آزمون ها و … را بیان نمود. مسئول باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی همچنین در مورد تنوع سازمانی آزمایشگاه ها توضیحاتی ارائه نمود. کارگروه های تخصصی در شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی از جمله مواردی بود که وی به معرفی آن پرداخت.

مهندس فرخی در ادامه به معرفی فعالیت های شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی پرداخت. پلتفرم باشگاه مشتریان شبکه، از دیگر مواردی بود که مهندس فرخی در مورد آن صحبت کرد.


در بخش معرفی دفاتر صادراتی، مهندس علی طهاری، مدیردبیرخانه باشگاه سرآمدان صادرات دانش بنیان به معرفی باشگاه سرآمدان صادرات دانش بنیان و بایدها و نبایدهای صادرات در این حوزه پرداخت. وی درباره فهرست شرکت های عضو باشگاه و وظایف باشگاه توضیحاتی را مطرح نمود. در ابتدا در سال 1398 طرح ایده و چهارچوپ شرکت مطرح شد و در سال 1399 طرح به معاون علمی ارائه شد و نهایتا بعد از ارزیابی های اولیه به کار خود ادامه داد. هدف اصلی این باشگاه، تقویت برند ملی و تغییر نگرش کشورها نسبت به ظرفیت محصولات ایرانیست. به گفته وی در این باشگاه علاوه بر اعطای برچسب کیفیت به محصولات ایرانی تایید شده، بر فرآیند صادرات شرکت ها نیز نظارتهای لازم صورت می گیرد. این نظارت ها بر روی اطمینان از گارانتی محصول توسط شرکت و تایید کیفیت محصول و حرفه ای بودن شرکت صورت میگیرد و درباره وضعیت برند ملی کشورها و جایگاه ایران صحبت شد. وی به 4 مورد از وظایف اصلی باشگاه صحبت نمود. از جمله این وظایف، شناسایی و رتبه بندی شرکت ها، رشد شرکتها، توسعه بازار های صادراتی و استفاده از ظرفیت همه نهادها اشاره نمود. معیارهای رتبه بندی شرکتها به میزان کیفیت و طراحی صنعتی محصول، قابلیت صادرات و رقابت از نظر قیمت،سابقه فروش داخلی و بین المللی و کسب پتنت و توان تولید انبوه ، بستگی دارد.وی به چند شرکت به عنوان نمونه اشاره نمود. تا بهمن ماه 1400 ، حدود 600 شرکت ارزیابی کامل شدند و 1241 شرکت از نظر فنی ارزیابی شده اند. تعداد شرکت های 5 ستاره (حدود 1%) شرکت بوده در حالی که بیشترین شرکتها (حدود 40%) 3 ستاره را کسب نموده اند.بیشترین حوزه فعالیت شرکت ها که در این مورد بررسی شده اند در زمینه ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته و مواد پیشرفته بودند.

مهندس طهاری گفت به منظور کسب سطح 5 ستاره، داشتن محصول هایتک با حداقل 60 درصد امتیاز فنی، داشتن پتنت یا گزارش عدم نقض پتنت و حداقل 1 میلیون دلار صادرات محصولات هاینک ، از جمله شروط لازم می باشد. وی در ادامه 6 شرکتی که موفق به کسب سطح 5 ستاره شده اند را معرفی نمود و محصولات این شرکتها را نام برد. وی شروط احراز سطح 4 ستاره را هم داشتن محصولات هایتک با حداقل 50 درصد امتیاز فنی و داشتن سابقه صادرات معرفی نمود و این درحالیست که برای کسب سطح 3 ستاره تنها داشتن محصول هایتک با حداقل 35 درصد امتیاز فنی کافیست.


ارائه بعدی با موضوع مرکز فناوری های پیشرفته ایران و هند و با ارائه مهندس سیدمجتبی قدمگاهی مدیر مرکز فناوری های پیشرفته ایران و هند اجرا شد.

بنا به گفته مهندس قدمگاهی، مرکز فناوری‌های پیشرفته ایران – هند کار خود را بطور رسمی از آذرماه 1398 آغاز کرد. این مرکز با هدف صادرات محصولات دارای فناوری ایرانی و همچنین تامین ملزومات تولیدی شرکت‌های دانش‌بنیان در حال فعالیت است. دفاتر مرکز هند بطور کاملا حرفه‌ای با کادر مجرب بین‌المللی در 11 شهر هند مشغول ارائه به‌روزترین خدمات تجاری و حقوقی هستند. شریک تجاری و بومی ما با 23 سال تجربه موفق و کسب رتبه یکی از صد حقوقدادن برتر کشور هند ظرفیت بسیار خوبی را پیش روی شرکت‌های ایرانی باز کرده است. تجربه همکاری با 27 کشور دنیا و اتصال انواع بیزینس‌های پایدار بین شرکت‌ها از دستاوردهای شریک تجاری ما محسوب می‌شود. انعقاد قرارداد نمایندگی، بازاریابی و همکاری با بیش از 20 شرکت ایرانی در این مدت کوتاه نشانگر عزم جدی این پایگاه برای برقراری یک تجارت طولانی با کشور هند است.

مهندس قدمگاهی، در ادامه پیرامون سابق کاری شریک هندی خود صحبت کرد و در مورد فعالیت ها و اقدامات انجام شده توضیحاتی ارائه نمود. وی افزود فعالیت های انجام شده در سال 1399 را در ادامه صحبتها، تشریح نمود.

مدیر مرکز فناوری های پیشرفته ایران و هند در مورد مزایا و معایب تجارت با هند نکاتی بیان نمود که به شرح زیر است:

مزایا

  • دسترسی آسان،سریع و ارزان
  • حمل و نقل دریایی
  • حمل و نقل هوایی(216 فرودگاه، شامل 22 فرودگاه بین المللی)
  • حمل و نقل ریلی (چهارمین شبکه ریلی جهان)
  • خوشنامی محصولات ایرانی در هند و پذیرش تجارت با ایران
  • امکانات مالی
  • ثبات در نرخ تعرفه
  • نفوذ در بازارهای مجاور (سریلانکا، میانمار، اندونزی، مالزی، سنگاپور، برمه، عمان، عربستان، کنیا و … )

چالش ها

  • تراکنش های مالی
  • کلاه برداری
  • تشخیص سخت سره از ناسره
  • حضور رقبای قدرتمند
  • حضور کمرنگ تجار قوی ایرانی
  • عدم شناخت قوانین تجاری هند
  • عدم شناخت فرهنگ تجاری مردم هند
  • سردرگمی در انتخاب ایالت یا شهر
  • قوانین متغیر صادرات و واردات در ایران
  • کرونا
  • بزرگترین بازار خرده فروشی در دنیا
  • ششمین شریک ایران در صادرات
  • هفتمین شریک ایران در واردات
  • بازار 1/4 میلیارد نفری
  • رشد اقتصادی حدود 7/5 درصد و تورم 4/7 درصد

در ادامه مهندس قدمگاهی به معرفی محصولات وارداتی از هند و صادر شده از ایران پرداخت و از حوزه های دارای اولویت در صادرات و واردات سخن گفت. وی در انتهای جلسه  نمایشگاه های مهم هند را نیز معرفی کرد.


ارائه پایانی قبل از برنامه هم اندیشی، توسط دوتن از مدیران، مهندس محمد حسین فروتن مدیر مرکز فناور ی های پیشرفته ایران و ترکیه(IHTTC) و نیز مهندس محمدرضا عزیزخانی مدیر تجاری سازی مرکز فناور ی های پیشرفته ایران و ترکیه (IHTTC) با موضوع مروری بر تجارب موفق صادراتی محصولات و خدمات دانش بنیان و فناورانه ایرانی به کشور ترکیه اجرا شد.

مهندس فروتن در ابتدا به بیان دلایل ارتباط با ترکیه پرداخت و پس از بیان فرصت ها و دلایل ارتباط با ترکیه به معرفی گروه بین المللی فلامینگو پرداخته و خدمات ارائه شده در این گروه را مختصرا بیان کرد.

مدیر مرکز فناور ی های پیشرفته ایران و ترکیه(IHTTC) اظهار داشت که گروه فلامینگو، نخستین شرکت دانش‌بنیان حقوقی کشور در زمینه خدمات حقوقی و ارزش‌گذاری و برترین شرکت دانش‌بنیان کشور در حوزه علوم انسانی به انتخاب وزارت علوم تحقیقات و فناوری با پشتوانه و تجربه مدیریت بیش از یک و نیم میلیارد دلار قرارداد و اختلافات حقوقی و بیش از ۴۵۰۰ میلیارد تومان خدمات ارزشگذاری است. مجموعه‌های گوناگون دادفلامینگو، دپارتمان تجاری‌سازی، لامینگو به عنوان اولین و تنها قراردادساز هوشمند ایران، شتابدهنده فلامینگو ( استودیوی استارت‌آپی فلامینگو ونچرز) و فلامینگو کالج را شامل می‌شود. هر یک از این مجموعه‌ها، طیف متنوع و کم‌نظیری از خدمات را برای اولین بار یا با مقام اول در کشور به اقشار مختلف جامعه و طیف فعالان تجاری و حقوقی ارائه می‌دهد. وی در ادامه به معرفی مرکز فناوری های پیشرفته ایران – ترکیه (IHT) پرداخت:

که این مرکز واقع در شهر  شیشلی؛ یکی از مراکز مهم تجاری و کسب و کار استانبول است که دارای مزایای زیر می باشد:

  • دسترسی آسان به خطوط شریانی
  • دارای دفاتر کار متعدد و سالن جلسات
  • حضور مشاورین مالی و حقوقی

در ادامه جلسه مهندس محمدرضا عزیزخانی مدیر تجاری سازی مرکز فناور ی های پیشرفته ایران و ترکیه (IHTTC) به معرفی مرکز و خدمات این مرکز پرداخت .

فعالیت های انجام شده در (IHTTC) توسط مهندس فروتن به شرح زیر می باشد:

  • فعالیت های صورت پذیرفته
  • ثبت شرکت، خدمات استقرار قانونی و تسهیل فروش محصولات بیش از 15 شرکت دانش بنیان ایرانی در ترکیه
  • انعقاد قرارداد کارگزاری و صادرات محصولات دانش بنیان و فناورانه با 28 شرکت توانمند داخلی
  • ارتباط فعال با نهادهای دولتی و بخش خصوصی ترکیه
  • اعزام و پذیرش هیئت های تجاری و آکادمیک در ایران و ترکیه
  • شرکت و بازدید از نمایشگاه های مهم ترکیه
  • برگزاری برنامه صادرات تجهیزات پزشکی
  • برگزاری برنامه صادرات مواد پلیمری

 

سپس مهندس فروتن به بیان آمار صادرات شرکت پرداخت و در مورد مرکز تحقیقات مواد و ماشین آلات نساجی ترکیه (TEMAG) و فعالیت های انجام شده در آن توضیحاتی ارائه نمود.


در بخش پایانی این رویداد ملی ، هم اندیشی تریبون نانو وصنعت 1400 برگزار شد و به کلیه علاقمندان و شرکت کنندگان این فرصت داده شد تا از طریق این تریبون، به ارائه مکتوب، شفاهی و تصویری نظرات و پیشنهادهای خود بپردازند و یا مطالب مدنظرشان را در این فرصت به سایر مخاطبان ارائه دهند. با جمع بندی نظرات و پیشنهادها، تریبون نانو وصنعت 1400 در مراسم اختتامیه، به‌کار خود پایان داد.