تریبون نانو و صنعت1400: خلاصه ای از ارائه های شرکتهای نانوفناور در بخش صنایع حوزه ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته

ششمین روز رویداد ملی تریبون نانو و صنعت 1400، با محوریت صنایع حوزه ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته و با حضور مدیران، کارشناسان و نانوفناوران این حوزه از ساعت 9 تا 16 روز سه شنبه اسفندماه 1400 برگزار شد.

در  ابتدای روز  ششم از تریبون ملی نانو و صنعت 1400، مهندس راجی پور، مدیر واحد تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، درباره واحد تجهیزات و ماشین آلات صنعتی به ارائه مطلب پرداخت. وی ابتدا واحد تجهیزات را معرفی نمود و درباره واحد ارزیابی و ارائه گواهینامه تجهیزات نانو توضیحاتی را بیان نمود. طبق گفته وی، میزان صنعتی بودن هر کشوری در صنعت ماشین سازی آن کشور مشخص می شود و در این سالها کشور ایران توانسته دانش فنی لازم در زمینه ماشین سازی در حیطه فناوری نانو را کسب نماید. به گفته وی، تجهیزات مرتبط با حوزه فناوری نانو در دو گروه، تجهیزات تولید و دستکاری و نانو مواد دسته بندی می شود. واحد تجهیزات با هدف حمایت از توسعه و ارزیابی تجهیزات و ماشین آلات مرتبط با حوزه فناوری نانو شکل گرفته است.

مدیر واحد تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو اظهار داشت برای ورود به خانواده فناوری نانو می توان  دو راه را طی نمود، یکی تولید یک محصول نانویی است و دریافت گواهینامه نانو مقیاس و دیگری ارزیابی تجهیزات مرتبط با نانو فناوری و دریافت حمایت از ساخت و توسعه ماشین آلات و تجهیزات مرتبط. جهت دریافت گواهینامه نانویی، ابتدا درخواست متقاضی توسط ستاد دریافت می شود و بعد از بررسی اولیه، هماهنگیهای لازم جهت بازدید از واحد صنعتی و بازدید از تجهیزات طراحی شده انجام می شود و با بررسی مستندات متقاضی و نظر کارشناسان، گواهینامه نانویی به متقاضی اعطا می شود. دریافت گواهی نانو مقیاس مزایای فراوانی دارد از جمله: برخورداری از حمایت های کریدور ، حضور در نمایشگاهها ، حمایت از دریافت مجوزها و تاییدیه ها و اعطای تسهیلات و… که برای دریافت گواهینامه طرح هایی که یک فناوری را بومی سازی کند و قابلیت صنعتی شدن داشته باشند و مشابه خارجی نداشته باشند در اولویت قرار دارند.تاکنون 21 شرکت تجهیزات آنالیزی و 40 شرکت تجهیزات تولیدی توانسته اند گواهی های لازم را کسب نمایند. از جمله تجهیزاتی که توانسته گواهی های لازم را کسب نماید لایه نشانی فیزیکی / شیمیایی از فاز بخار است. که شرکت های مختلفی در این مورد موفق به دریافت گواهینامه شده اند.

یک دستگاه دیگر دستگاه لایه نشانی از فاز مایع است که با عنوان اسپری پیرولیز و اسپری التراسونیک و لایه نشانی دورانی و غوطه وری، در زمینه تهیه نانو مواد می تواند کاربرد های مختلفی داشته باشد. البته در این مورد دستگاههای آسیاب کاری و الکتروریسی لیتوگرافی و نانو حباب سازها نیز استفاده می شوند.

در زمینه آنالیز نانو مواد نیز دستگاه های میکروسکوپ الکترونی پروبی- روبشی ، طیف سنج ها ، ضخامت سنج ها و کروماتوگرافی نیز توانسته اند همکاری موفقی با ستاد نانو داشته باشند. در انتهای صحبت ها، با معرفی راه های ارتباطی، از متقاضیان دعوت به همکاری نمودند.


ارائه بعدی پیرامون ساخت و کاربرد دستگاه هاي آنالیز حرارتی و خشک کن سرمایشی در فناوري نانو با ارائه مهندس شیوا عظیمی نام، عضو هیئت مدیره و مدیر بخش تحقیق و توسعه شرکت تجهیزات سازان پیشتاز برگزار شد.

شرکت تجهیزات سازان پیشتاز از سال 1376 فعالیت خود را در زمینه ي فناوری هاي پیشرفته در حوزه هاي فناوري خلا، برودت (دستگاههاي فریز درایر) و طراحی و ساخت تجهیزات اندازه گیري و آنالیز شروع کرده است. در طی این سال ها، فناوری هاي متعددي در این حوزه ها در شرکت کسب و تجاري سازي گردیده است. بسیاري از این فناوریها در ایران براي اولین بار بدست آمده و از ابتکارها و نوآوری هاي شرکت بوده است که منجر به کسب گواهی علمی نوآوري و اختراع از مراجع و جشنواره هاي معتبر بوده است. از مهمترین اهداف شرکت از ابتدا بومی سازي فناوری هاي نوین در ایران بوده است و محصولات شرکت متکی به خلاقیت, ابتکارها و نوآوری هاي داخلی می باشد. از این رو شرکت طراحی و ساخت تجهیزات را بر اساس توان داخلی برنامه ریزي و اجرا می نماید و در این زمینه دستاورد هاي متعددي داشته است. در حال حاضر واحد طرح و توسعه شرکت در زمینه ي تجهیزات آنالیز مشغول به فعالیت می باشد و در آینده در این زمینه محصولات متعددي را وارد بازار خواهد نمود.

در ادامه مهندس عظیمی نام به معرفی محصولات شرکت پرداخت. وی افزود  که این دستگاه در سه مدل 6، 10 و 12 وات تولید می شود و مشخصات فنی هر یک از این خشک کن های سرمایشی را شرح داد. مهندس عظیمی نام در ادامه سخنانش به ارتباط محصولات با فناوري نانو، ویژگی ها و تمایزهاي محصول با محصولات مشابه معمولی پرداخت. وی افزود تمایز هاي محصولات تولید شده در شرکت با محصولات مشابه خارجی به شرح زیر است:

  • از مزایاي محصولات تولید شده در شرکت تجهیزات سازان پیشتاز بسیار مقرون به صرفه بودن تمامی دستگاه ها چه در سطح جهانی و چه داخلی می باشد. یکی از دلایل به صرفه بودن اقتصادي دستگاه ها به علت ساخت حداکثري قطعات در داخل شرکت و استفاده از محصولات تولید داخل باکیفیت بسیار مطلوب است.
  • بنا به درخواست مشتري قابلیت افزودن گزینه هاي مختلف به تجهیزات وجود دارد.
  • هوش مصنوعی موجود در دستگاه ها مطابق با خطا هاي بومی کاربران طراحی گردیده و به تجهیزات اضافه شده است.
  • ارائه خدمات پس از فروش با کمیت و کیفیت بالا نسبت به مشابه خارجی.
  • ارائه کلیه خدمات مرتبط با دستگاه ها با قیمت بسیار اقتصادي نسبت به مشابه خارجی.
  • تمامی قطعات یدکی تحت هر شرایطی ( تحریمی، ناموجود بودن در ایران و… ) قابل ارائه به مشتري می باشند.

مهندس عظیمی نام در ادامه جلسه به معرفی افتخارات و توانمندی های شرکت پرداخت و گفت یکی از مهم ترین اهداف شرکت صادرات محصولات به کشور هاي همسایه و در حال توسعه است که تا کنون شرکت موفق به صادرات به کشور عراق و کوبا گردیده است. به علت کیفیت مطابق با استاندارد جهانی دستگاه ه ، مقرون به صرفه بودن و ابعاد مناسب مدل هایی که مختص صادرات طراحی گردیده است باعث به وجود آمدن بازار صادراتی مطلوب براي صادرات دستگاه ها در آینده خواهد شد. هم چنین به علت اینکه دستگاه هاي تولید شده از کاربرد هاي گسترده اي در زمینه هاي مختلف برخوردارند مانند:

  • پزشکی
  • نانو تکنولوژي
  • مواد دارویی
  • صنایع نظامی
  • مواد غذایی
  • پلیمر ها

لذا، از توانایی صادراتی بسیار بالایی نیز متقابلا برخوردار هستند.

شرکت تجهیزات سازان پیشتاز همواره در صنایع مختلف اعم از داروسازي، پزشکی، بیوتکنولوژي، شیمی، بیوشیمی، بیو مواد، نانو مواد، نظامی، صنایع غذایی، پلیمر، متالورژي و…. محصولات خود را ارئه کرده است. شرکت در چند سال اخیر، فروش چشمگیري به شرکت هاي خصوصی و دانش بنیان در ایران است که می تواند بازار Hi-Tech داشته است که نشان دهنده ي رشد صنایع بسیار خوبی بین شرکت هاي دانش بنیان در آینده ایجاد نماید. در انتهای جلسه وی به اهداف شرکت در خصوص افزایش تولید محصولات جدید پرداخت.


ارائه بعدی پیرامون کاربردهای صنعتی فناوری نانو در صنعت پوشش دهی سطح با ارائه آقای سید احمد مهدوی اردکانی مدیرعامل شرکت پوشش های نانوساختار برگزار شد. در ابتدا آقای مهدوی به معرفی شرکت و سابقه آن پرداخت و اظهار داشت شرکت پوشش های نانو ساختار با بیش از 25 سال تجربه در زمینه طراحی و ساخت انواع سیستم های لایه نشانی در خلأ از پیشگامان این حوزه در ایران به شمار می رود. این شرکت بر آمده از دل تحقیقات دانشگاهی است و مؤسسین آن از اعضای هیات علمی دانشگاه های برتر کشور می باشند که به خوبی از نیازهای مراکز دانشگاهی، آموزشی و تحقیقاتی کشور آگاهند. پوشش های نانو ساختار با به کار گیری متخصصین ورزیده در رشته های مختلف نظیر فیزیک، مکانیک و الکترونیک و با هدف تأمین تجهیزات مورد نیاز محققین ایرانی فعالیت خود را آغاز کرد و در مدت کوتاهی توانست با ساخت انواع سیستم های لایه نشانی تحت خلأ نظیر اسپاترینگ، تبخیر حرارتی و لایه نشانی با لیزر پالسی به جایگاه خوبی در بین فعالان این حوزه دست پیدا کند. وی افزود این شرکت با شناخت کامل از ظرفیت های موجود و با رویکرد ورود به بازارهای خارجی به عنوان اولین شرکت ایرانی این حوزه در سال 91 اقدام به اخذ گواهی های بین المللی سیستم مدیریت کیفیت و انطباق محصول با استانداردهای اتحادیه اروپا نمود و بدینوسیله توانست مجوز ورود محصولات خود را به بازارهای جهانی دریافت نماید. شرکت پوشش های نانو ساختار در حال حاضر بزرگترین تولید کننده تجهیزات لایه نشانی تحت خلا رومیزی در خاور میانه به شمار می رود و محصولات این شرکت بویژه سیستم اسپاترینگ تک کاتده و دستگاه پوشش دهی کربنی که برای آماده سازی نمونه های میکروسکوپ الکترونی و میکروآنالیز کاربرد دارند با اقبال جهانی مواجه شده اند و به سراسر جهان از جمله کشورهای استرالیا و نیوزلند، هلند، انگلستان، روسیه، پرتغال، ایتالیا، چین، کانادا و استونی صادر می شوند.

در ادامه آقای مهدوی در مورد نقش خلا در زندگی روزمره صحبت کرد و با مثال هایی از اهمیت وجود آن صحبت کرد ؛ همچنین تجهیزات مورد نیاز برای خلا سازی را توضیح داد و به بعضی از کاربردهای سیستم های لایه نشانی در خلا اشاره کرد.لایه نشانی در خلاء فرایندی برای ایجاد یک لایه چند نانومتری تا چند میکرومتری روی سطوح مختلف به منظور کاربردهای مختلف می باشد. از جمله این کاربردها عبارتند از ساخت میکرو سنسورها، حوزه اپتیک و فوتونیک، سلول های خورشیدی و میکروسکوپ های الکترونی است. کلیه محصولات شرکت پوشش های نانوساختار در زمینه لایه نشانی در خلاء به روش رسوب بخار فیزیکی هستند. در این روش از لایه نشانی با استفاده از یک تغییر فیزیکی مثل تبخیر، ماده مورد نظر را روی سطح در نظر گرفته شده لایه نشانی می کنند. تبخیر ماده مورد نظر می تواند به روش های مختلفی صورت پذیرد. محصولات شرکت پوشش های نانو ساختار با توجه به روش لایه نشانی دسته تقسیم بندی می شوند. آقای مهدوی در ادامه جلسه به معرفی افتخارات و توانمندی های شرکت پرداخت.شرکت پوشش های نانو ساختار توانسته است با ثبت یک شرکت در کشور انگلستان مشکلات مربوز به تحریم ها و ارسال محصولات به سایر کشورها را تا حدودی رفع نماید. با برطرف شدن این مشکلات، شرکت پوشش های نانو ساختار به بازار بزرگ جهانی ورود پیدا کرده و هم اکنون در کشورهای کره جنوبی، آمریکا، انگلیس، ایتالیا، لهستان، هند، بلاروس، آلمان، کانادا و روسیه دارای نمایندگی های فعال است.

محصولات این شرکت در بیش از 100 دانشگاه و مرکز تحقیقاتی خارج از کشور در حال استفاده است که از معتبرترین آن ها می توان به دانشگاه MIT، تگزاس یونیورستی، اکسفورد دلف یونیورسیتی و…. اشاره کرد.  در ادامه آقای مهدوی به معرفی کشورهایی که تولیدات شرکت به آنها صادر می شود پرداخت.  وی افزود تیم تحقیق و توسعه شرکت پوشش های نانو ساختار همواره در جهت ارتقای محصولات این شرکت به منظور رفع نیاز پژوهشگران و محققان در تلاش است. از جمله پیشرفت های جدید حاصل شده در دستگاه های تولیدی شرکت پوشش های نانوساختار است که به تفصیل معرفی شد.


ارائه بعدی، مرتبط با تجهیزات شرکت طیف آزمون اسپادانا بود که با ارائه این واحد دکتر جعفری ابتدا مختصری از رزومه خود و شرکت را ارئه داد و سپس به بیان مباحث مرتبط با واحد تجاری خود پرداخت. وی افزود ، شرکت طیف آزمون اسپادانا در سال ۱۳۹۳ به منظور طراحی و ساخت انواع دستگاههای آزمایشگاهی از جمله طیف سنج تحرک یونی (Ion Mobility Spectrometry, IMS) با انواع منابع یونیزاسیون تخلیه کرونا، الکترواسپری و پلاسمای سرد و همچنین تولید انواع دستگاههای جفت شده IMS با تکنیکهای کروماتوگرافی گازی و مایع (GC-IMS و HPLC-IMS) تاسیس شد. مدیران این شرکت با بیش از ۱۷ سال تجربه تحقیق در زمینه اسپکترومتری تحرک یونی، تاکنون موفق به ثبت چندین ثبت اختراع و چاپ دها مقاله ISI در برترین مجلات بین المللی (از جمله Analytical Chemistry) در این زمینه شده اند.

عملکرد دستگاه IMS شبیه اسپکترومتر جرمی (MS) بوده و تاکنون توسط این گروه در آنالیز انواع ترکیبات شیمیایی ازجمله مواد مخدر، مواد منفجره، باقیمانده سموم کشاورزی، انواع داروهای پزشکی در محیط‌های بیولوژیکی، انواع آلاینده‌های گازی در اتمسفر و دیگر ترکیبات شیمیایی استفاده شده است. تحقیق و توسعه به منظور بومی سازی سایر روش‌های جدید بر پایة تحرک یونی از جمله FAIMS و TWIMS نیز جزئی از برنامه حاضر در این شرکت می‌باشد.

وی ابتدا درباره نحوه مکانیزم عمل طیف سنج صحبت نمود. طيف سنجي تحرک يوني نوع ساده شده طيف سنجي زمان پرواز  است که در فشار اتمسفر کار مي کند. کاربرد اصلي اين روش در تشخيص و آناليز گونه هاي شيميايي گازي، مايع و جامد است. حساسيت تکنيک در حد نانوگرم و ppb و سرعت آناليز در حد چند ثانيه است. تزريق نمونه به دستگاه بسيار ساده و اغلب مستقيم و بدون آماده سازي. اين دستگاه در تحقيقات علمي و تشخيص گازهاي سمي، سموم غذايي و دارو ها کارايي بالا دارد.

 بعد از صحبت درباره تئوری عملکرد طیف سنج به شرح عملکرد محصولات شرکت پرداخت.  یکی از این محصولات اسپکترومتر تحرک یونی با منبع یونیزاسیون تخلیه کرونا است که حساسیت بسیار بالایی دارد و دارای صفحه نمایش لمسی می باشد. محصول دیگر این شرکت دستگاه اسپکتروسکوپی تحرک یونی با منبع یونیزاسیون الکترواسپری است که مانند محصول قبل دارای صفحه نمایش لمسی با حساسیت بالا  می باشد. این شرکت محصولات دیگری هم در زمینه دستگاه کروماتوگرافی مایع-اسپکترومتر تحرک یونی دارد که جهت کسب اطلاعات بیشتر، علاقه مندان می توانند به وب سایت شرکت مراجعه نمایند.


ارائه بعدی آقای نادر نادری از شرکت فناوران نانو مقیاس بود که با مقدمه کوتاهی درباره نانو فیبرها به شرح عملکرد شرکت پرداخت. خط تولید صنعتی نانوالیاف (INFL6100B) شرکت فناوران نانو مقیاس (FNM)، دستگاه تولید نانوالیاف پلیمری/ سرامیکی در مقیاس صنعتی برای کاربردهای مختلف است. INFL براساس نیاز مصرف کننده دارای 1 تا 8 واحد الکتروریسی می‌باشد. پارامترها و شرایط الکتروریسی مانند تنظیمات ریسنده و کالکتور، فاصله الکتروریسی، سرعت خطی بستر مورد استفاده، دما و زمان فعالیت دستگاه در خط تولید صنعتی نانوالیاف، می‌تواند با استفاده از یک سیستم کنترل پیشرفته یکپارچه، کنترل و تنظیم شود. این دستگاه ایمنی بسیار خوبی برای کاربران در ارتباط با منابع تامین ولتاژ بالا و حلالهای شیمیایی فراهم می‌کند.
با استفاده از این دستگاه، نانوالیاف می‌تواند بر روی بسترهای مختلف در مقیاس صنعتی پوشش داده شود. از INFL6100B به طور گسترده برای تولید فیلترهای نانویی و ماسکهای نانو استفاده می‌شود. بسته به تعداد واحدهای الکتروریسی، سرعت پوشش دهی نانوالیاف حدود m/h 800 – 50 است.

این دستگاه با توجه به نیاز مشتری با مکانیزم‌های مختلف نازلی، بدون نازل و دمشی قابل ارائه می‌باشد. از جمله مشخصات محصولات این شرکت می توان به مواردی همچون انعطاف پذیری اشاره نمود. به علاوه مزایای دیگری نیز در آن مطرح است از جمله آنکه:

• انواع مختلف پلیمرها و کامپوزیتها قابلیت الکتروریسی با این دستگاه را دارند.
• میزان تولید بالا در مقایسه با دستگاههای الکتروریسی نازلی و بدون نازل است
• دستیابی به خصوصیات مختلف محصول از قبیل تخلخل، مورفولوژی و قطر در این دستگاه امکان پذیر است.
• فرآیند تولید با این دستگاه آسان و مقرون به صرفه است.
• انواع مختلف پلیمرها از قبیل پلیمرهای مصنوعی، زیست تجزیه پذیر و طبیعی و همچنین پلیمرها/ کامپوزیتها میتوانند در این دستگاه مورد استفاده قرار گیرند.

• کاربری آسان و عملکرد مناسب باقطر نانوالیاف تولیدی: nm 500 – 60 دارد
• سیستم کنترل آن کنترل مستقل پارامترهای الکتروریسی برای هر واحد ریسندگی است و از منابع تامین ولتاژ مثبت و منفی برای • • دستیابی به شرایط بهینه الکتروریسی استفاده می کند.
• سیستم دمشی آن با کنترل فشار هوا است
• سیستم اسکن بصورت کنترل سرعت اسکن، با امکان کنترل موقعیت آغاز و پایان حرکت نازلها است
• دارای نمایش دما و رطوبت محفظه الکتروریسی و کلید توقف اضطراری با کاربری آسان است

وی با مقایسه روش های مختلف ساخت نانو فیبرها، درباره کاربرد این مواد در محصولات بهداشتی از جمله انواع ماسک های نانویی پرداخت و به عنوان نمونه به ویژگی های محصولات خود پرداخت.


ارائه بعدی، دکتر کازرونی از شرکت نانو فناوری سراج بود  که در زمینه ساخت نانو حباب سازهای اکسیژن فعالیت داشت. شرکت نانوفناوری سراج طراح، توسعه‌دهنده و سازنده انواع ژنراتورهای آزمایشگاهی، نیمه‌صنعتی و صنعتی نانوحباب‌ساز است که استفاده از آن در طیف وسیعی از فرآیندهای عاری از مواد شیمیایی کاربرد دارد. استفاده از محصولات شرکت نانوفناوری سراج در جهت بهبود راندمان کشت و تولید مواد غذایی، بهبود فرآیندهای آبزی‌پروری سازگار با محیط زیست، تصفیه انواع پساب‌های صنعتی بدون استفاده از مواد شیمیایی، بهبود کیفیت آب شرب و … مورد استفاده صنایع و سازمان‌ها قرار می‌گیرد.

بطور کلی نانوحباب‌ها به حباب‌هایی با اندازه کوچکتر از ۲۰۰ نانومتر (یک هزارم قطر موی انسان) گفته می‌شود. نانوحباب را می‌توان از هر گازی و درون هر سیالی ایجاد کرد. با توجه به اندازه بسیار ریز این نانوحباب‌ها ویژگی‌ها و خواص منحصر بفرد فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی از خود نشان می‌‌دهند. راندمان استثنایی در انتقال گاز به مایع، اکسیداسیون با نانوحباب، جداسازی فیزیکی از دیگر قابلیت‌های فناوری نانوحباب (نانوکویتاسیون) است. وی در ادامه صحبت هایش مقایسه ای بین  عملکرد نانو حباب ساز اکسیژن، عملکرد ونتوری و سنگ هوا در کشت هیدروپونیک پرداخت. استفاده از نانوحباب های اکسیژن منجر به از بین رفتن قابل توجه پاتوژن ها می شود. از این رو نیاز به مصرف انواع قارچ کش و آفت کش را کاهش می دهد. استفاده از آب نانو حباب اکسیژن به طور مستقیم بر روی سلامت ریشه موثر بوده که منجر به بهود جذب عناصر مغذی از طریق ریشه می شود. این موضوع منجر به افزایش تولید گیاهان می‌گردد.

یکی از موارد استفاده از دستگاه نانو حباب ساز اکسیژن، استفاده از این محصول در پرورش آبزیان است. با استفاده از این دستگاه می توان میزان اکسیژن آب را کنترل نمود و از ایجاد جلبک و بوی بد در استخر جلوگیری کرد. با استفاده از این محصول، تلفات ناشی از قطع برق و آلودگی های صوتی به میزان چشمگیری کاهش می یابد. استفاده از فناوری نانوحباب منجر به بالا بودن غلظت اکسیژن در سراسر محیط پرورش می گردد. این موضوع از طرفی منجر به از بین رفتن پاتوژن و بهبود سلامت آب میگردد که به طور مستقیم بر روی سلامت آبزی تاثیرگذار خواهد بود. ژنراتورهای نانوحباب ساز پربازده ترین سیستم های تزریق و انتقال اکسیژن محسوب می شوند. این سیستم ها در قیاس با دیفیوزر، ونتوری و ایرجت راندمان بسیار بالاتری داشته که به طور مستقیم در میزان مصرف اکسیژن و هزینه جاری موثر خواهد بود.

سری نانوکس با حداکثر بازده انحلال گاز، با توجه به دبی مورد درخواست مشتری عرضه می‌شود. تعبیه سیستم مکش گاز و مقاومت در برابر خوردگی در ژنراتورهای NANOX ، امکان تزریق انواع گازهای اکسنده نظیر ازن را فراهم می سازد. ژنراتورهای نانوکس امکان یکپارچه‌سازی با سنسور سنجش اکسیژن را دارد. هم‌چنین با توجه به درخواست مشتری، تعبیه سیستم اتوماسیون هوشمند برای ژنراتورهای NANOX، قابلیت اجرا دارد. وی افزود  که از این محصولات می توان در:

  • بهبود راندمان کشت و تولید مواد غذایی
  • بهبود فرآیندهای آبزی‌پروری سازگار با محیط زیست
  • تصفیه انواع پساب‌های صنعتی بدون استفاده از مواد شیمیایی
  • بهبود کیفیت آب شرب
  • و … استفاده نمود.

وی در انتهای صحبت هایش راههای ارتباطی شرکت و وب سایت شرکت را معرفی نمود.


بخش بعدی، با موضوع تولید و کاربرد تجهیزات آلتراسونیک در فناوری نانو، و با ارائه دکتر رضا افضل زاده رئیس هیئت مدیره شرکت فناوری ایرانیان پژوهش نصیر (فاپن) اجرا شد.

شرکت فناوری ایرانیان پژوهش نصیر در سال 1391 با هدف طراحی و تولید تجهیزات آزمایشگاهی آغاز به کار کرد. در سال 1393 برای اولین باردر نمایشگاه ساخت ایران دستگاه التراسونیک هموژنایزر آزمایشگاهی خود را ارائه نمود که با استقبال مشتریان، این روند ادامه یافت و در سالهای بعد مدل های جدیدتر در توان و ظرفیت های مختلف و با قابلیت های جدید ساخته و ارائه شد. از سال گذشته شرکت فناوری ایرانیان پژوهش نصیر نسبت به تولید نمونه های صنعتی قدم برداشت و توجه چندین صنعت را به خود متوجه نمود. پس از معرفی اجمالی شرکت دکتر افضل زاده به معرفی محصولات شرکت پرداخت.

از کاربردهای ذکر شده سنتز نانو مواد و دیسپرس و کلوخه زدایی آنها مرتبط ترین آنها با فناوری نانو است. التراسونیک هموژنایزر می تواند سرعت سنتز نانو مواد را تا 15 برابر نسبت به دیگر روش ها افزایش دهد. مصرف کننده نانو مواد پیش از استفاده از آنها در فرآیند خود برای بهره گیری از آنها باید نانو مواد خود را کلوخه زدایی و درون محلول یا رزین خود دیسپرس نماید.سرعت بسیار بالاتر نسبت به دیگر روش ها، گسترش پذیری صنعتی و کارکرد در بازه های گسترده کاری از مزایای آن است.

دکتر افضل زاده در ادامه جلسه، در مورد افتخارات و توانمندی های شرکت توضیحاتی ارائه نمود :

  • دریافت گواهی نانو مقیاس از ستاد نانو فروش بیش از 300 دستگاه التراسونیک برای دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و شرکت های بخش خصوصی در سراسر کشور تولید التراسونیک هموژنایزر در مقیاس های آزمایشگاهی، نیمه صنعتی و صنعتی از 2 ml تا 300 litr .
  • توانایی تولید دستگاه های سفارشی با طراحی بخش مکانیکی و الکترونیکی مطابق درخواست مشتری
  • تعمیرات و خدمات لوازم جانبی دستگاه های اروپایی و آمریکایی
  • کیفیت بالا و رقابتی با بهترین نمونه های اروپایی و آمریکایی
  • قیمت یک سوم تا یک پنجم نمونه های اروپایی و آمریکایی
  • مورد استفاده در اغلب علوم)فیزیک، شیمی، زیست شناسی، میکروبیولوژی، نفت، مهندسی شیمی، کشاورزی و …
  • تعداد تولید کنندگان محدود در جهان

وی افزود تولید سامانه صنعتی التراسونیک به منظور استفاده از التراسونیک هموژنایزر در حجم های بالا در صنایع رنگ، عصاره گیری،  تولید دستگاه های جوش التراسونیک برای کاربردهای پزشکی، قطعات خودرو، اسباب بازی و …از دیگر فعالیت های شرکت می‌باشد.


ارائه بعدی،  با موضوع ساخت و کاربرد دستگاه های لیتوگرافی در فناوری نانو و با ارائه دکتر جواد کوهسرخی رئیس هیئت مدیره شرکت توسعه فناوری ریزمقیاس آژینه، اجرا شد.

دکتر کوهسرخی پس از معرفی شرکت توضیحاتی در مورد سوابق شرکت ارائه نمود و در مورد مراحل ساخت یک مدار مجتمع توضیحاتی ارائه و زمینه کاری شرکت را مشخص نمود. وی در ادامه جلسه به معرفی محصولات شرکت پرداخت. بنا به اظهارات دکتر کوهسرخی، شرکت فناوری ایرانیان پژوهش نصیر در سال 1391 با هدف طراحی و تولید تجهیزات آزمایشگاهی آغاز به کار کرد. در سال 1393 برای اولین باردر نمایشگاه ساخت ایران دستگاه التراسونیک هموژنایزر آزمایشگاهی خود را ارائه نمود که با استقبال مشتریان، این روند ادامه یافت و در سالهای بعد مدلهای جدیدتر در توان و ظرفیت های مختلف و با قابلیت های جدید ساخته و ارائه شد. از سال گذشته شرکت فناوری ایرانیان پژوهش نصیر نسبت به تولید نمونه های صنعتی قدم برداشت و توجه چندین صنعت را به خود متوجه نمود.

رئیس هیئت مدیره شرکت توسعه فناوری ریزمقیاس آژینه، در معرفی دستگاه التراسونیک هموژنایزر بیان نمود که این دستگاهی است که با ایجاد امواج فراصوت درون محیط محلول باعث به وجود آمدن حفره ها و فشار برشی می گردد. در نقاط فروریزش حفره ها دمای نقطه ای تا 5000 کلوین، فشار تا 1000 اتمسفر می رسد و همچنین آن نقطه با نرخ سرد شدن 109 کلوین بر ثانیه سرد می گردد. شرایط فوق عملا در نقاط راکتورهای میکرونی ایجاد می نماید که در دما، فشارو نرخ خنک سازی فوق العاده بالا اما در شرایط اتاق فعالیت می کنند. این میکروراکتورها سرعت واکنش های شیمایی را بسیار تسریع می کنند و کاربردهای زیر را برای دستگاه ایجاد می نمایند:

  • سونوشیمی
  • لیز سلول ها
  • سنتز نانو مواد
  • عصاره گیری
  • آسیاب پودرها در حلال
  • دیسپرس مواد
  • کلوخه زدایی از مواد
  • گوگرد زدایی از گازوییل
  • هموژن و ضد عفونی آب میوه
  • هموژن و ضد عفونی(پاستوریزه) شیر
  • امولسیون سازی

دکتر کوهسرخی افزود از کاربردهای ذکر شده سنتز نانو مواد و دیسپرس و کلوخه زدایی آنها مرتبط ترین آنها با فناوری نانو است. التراسونیک هموژنایزر می تواند سرعت سنتز نانو مواد را تا 15 برابر نسبت به دیگر روش ها افزایش دهد. مصرف کننده نانو مواد پیش از استفاده از آنها در فرآیند خود برای بهره گیری از آنها باید نانو مواد خود را کلوخه زدایی و درون محلول یا رزین خود دیسپرس نماید. وی درباره مزیت های موجود به سرعت بسیار بالاتر نسبت به دیگر روش ها، گسترش پذیری صنعتی و کارکرد در بازه های گسترده کاری اشاره نمود.

در انتها دکتر کوهسرخی توضیحاتی در مورد فرصت های همکاری و صادراتی شرکت ارائه داد.دریافت گواهی نانو مقیاس از ستاد نانو، فروش بیش از 300 دستگاه التراسونیک برای دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و شرکت های بخش خصوصی در سراسر کشور،  تولید التراسونیک هموژنایزر در مقیاس های آزمایشگاهی، نیمه صنعتی و صنعتی(از 2ml تا 300litr )، توانایی تولید دستگاه های سفارشی با طراحی بخش مکانیکی و الکترونیکی مطابق درخواست مشتری ، و تعمیرات و خدمات لوازم جانبی دستگاه های اروپایی و آمریکایی، نمونه ای از توانمندیهای فاپن است که در این ارائه به آنها اشاره شد.

رئیس هیئت مدیره شرکت توسعه فناوری ریزمقیاس آژینه، از تولید سامانه صنعتی التراسونیک به منظور استفاده از التراسونیک هموژنایزر در حجم های بالا در صنایع رنگ، عصاره گیری و … و نیز تولید دستگاه های جوش التراسونیک برای کاربردهای پزشکی، قطعات خودرو، اسباب بازی و … نیز خبر داد و کیفیت بالا و رقابتی با نمونه های بهترین اروپایی و آمریکایی ، قیمت یک سوم تا یک پنجم نمونه های اروپایی و آمریکایی ، مورد استفاده در اغلب علوم(فیزیک، شیمی، زیست شناسی، میکروبیولوژی، نفت، مهندسی شیمی، کشاورزی و ….) و تعداد تولید کنندگان محدود در جهان را از فرصتها و مزایای تولیدات این شرکت بیان نمود.


ارائه بعدی، با موضوع ساخت و کاربرد دستگا ه های پیشرفته اپتیکی، اسپکتروفوتومتری، اسپکتروسکوپی و الکترواپتیکی در فناوری نانو با ارائه دکتر محمد جواد کارگر مدیرعامل شرکت بلور آزمای سنجش نور بود.

دکتر کارگر در ابتدا به معرفی شرکت، زمینه کاری و محصولات تولیدی آن پرداخت و گفت شرکت دانش بنیان بلورآزمای سنجش نور یا به اختصار بلورآزما به همت جمعی از متخصصین و اساتید فعال دانشگاه در حوزه دانش‌های بنیادی با هدف طراحی و تولید دستگاه‌های پیشرفته اپتیکی، اسپکتروسکوپی و الکترواپتیک در سال 1395 تشکیل شد. این مجموعه در سه بخش مشاوره و انجام پروژه‌های اپتیک و الکترواپتیک صنعتی و دانشجویی، طراحی سیستم‌ها و دستگاه‌های حوزه اپتیک و اپتوالکترونیک و خدمات اپتیک و طیف‌سنجی‌ فعالیت می‌نماید. این شرکت به عنوان یک شرکت فعال در زمینه ساخت تجهیزات پیشرفته (Hi-tech) محصولات خود را در داخل و خارج از کشور به مراکز مختلف علمی، تحقیقاتی و صنعتی ارائه می‌نماید. از جمله محصـولات این شرکـت انواع دستگاه‌های اسپکتروفتومتر دابل بیم ، سینگل بیم ، تمام اتوماتیک و مانیتوردار به همراه ری اجنت ، اسپکترومتر نوری با بازه‌های طول موجی مختلف، انواع اسپکتروفتومتر صنعتی و تحقیقاتی، انواع منابع نوری(لامپ دوتریم هالوژن – لامپ کالیبراسیون جیوه – لامپ هالوژن تنگستن)، انواع درایورهای CCD و تجهیزات جانبی است. لازم به ذکر است که تمامی محصولات شرکت دارای حداقل 2 سال گارانتی و 15 سال خدمات پس از فروش می باشند.

از جمله محصولات شرکت بلور آزمای سنجش نور، که در این ارائه معرفی شدند میتوان به انواع دستگاه‌های اسپکتروفتومتر دابل بیم، سینگل بیم، تمام اتوماتیک و مانیتوردار به همراه ری اجنت (برای اولین بار در ایران)، اسپکترومتر نوری با بازه‌های طول موجی مختلف، انواع منابع نوری (لامپ دوتریم هالوژن، لامپ کالیبراسیون جیوه، لامپ هالوژن تنگستن) و انواع درایورهای CCD  و تجهیزات جانبی اشاره نمود.

مدیرعامل شرکت بلور آزمای سنجش نور ، در بحث اسپکتروسکوپی و اسپکتروفوتومتر، ضمن تشریح نحوه عملکرد اسپکتروفوتومتر، به ویژگیها و مزایای آن پرداخت. کاربردهای این تولیدات در صنایع نفت گاز پتروشیمی، آب و فاضلاب، شرکتهای صنایع غذایی، داروسازی و علوم پزشکی، محیط زیست و تمامی آزمایشگاههای علمی و تحقیقاتی مراکز مختلف بوده و تمامی آنها بازار هدف این تولیدات ایرانی هستند. به گفته دکتر کارگز، سالیانه طبق آمار حدود 2500 عدد از این دستگاه از مبادی رسمی و غیرسمی از برندهای مختلف وارد کشور می شود و رقبای ما با سابقه 150 ساله در دنیا وجود دارند. وی افزود که اسپکتروفوتومتر تمام اتوماتیک دو پرتویی مدل OPAL، اسپکتروفوتومتر تمام اتوماتیک دو پرتویی مدل OPAL، اسپکتروفوتومتر تک پرتویی مدل AURORA، اسپکتروفوتومتر تک پرتویی مدل AURORA، انواع اسپکترومتر مدل RainBow، انواع ری ایجنت یا واکنشگرها، انواع لامپ ها (لامپ هالوژن-تنگستن، لامپ کالیبراسیون جیوه و لامپ دوتریوم-هالوژن )، نمونه تجهیزاتی بودند که در شرکت بلور آزمای سنجش نور ، تولید می شوند. ویدکتر کارگر در ادامه به تشریح خصوصیات هر یک از سیستمهای تولیدی شرکت پرداخت.

در ادامه دکتر کارگر در مورد افتخارات و توانمندی های شرکت توضیحاتی ارائه کرد. اساسی ترین مأموریت شرکت بلورآزما، برقراری رابطه ای پایدار با مراکز تحقیقاتی، علمی و صنعتی معتبر داخلی و بین المللی و ارائه بهترین پیشنهادات و راه حلهای قابل اطمینان و نوآورانه به مشتریان در تأمین کالاهای مورد نیاز و پشتیبانی وی در ارائه بهترین و تخصصی ترین خدمات پس از فروش میباشد.

در انتها مدیرعامل شرکت بلور آزمای سنجش نور ، در خصوص توانمندی ها و فرصت های صادراتی شرکت مطالبی بیان نمود. وی افزود راه اندازی خط تولید در ترکیه و صادرات محصول به کشورهایی چون کنیا، ترکیه، سوریه و … از جمله فرصت های پیش رو برای شرکت می باشد.