برگزاری رویداد «ارائه استارت‌آپ‌های فعال فناوری‌ نانو به سرمایه‌گذاران»

دکتر محمد عادل غیاث، در رویداد «ارائه به سرمایه‌گذار استارت‌آپ‌های فعال در حوزه فناوری‌نانو» از توسعه پلتفرمی در استارت‌آپ به‌زی‌ساز جهان خبر داد که می‌تواند با اندکی تغییر برای انواع مختلفی از بیماری‌ها استفاده شود.

دکتر غیاث درباره این فناوری گفت: «کیت تشخیص سریع نوعی بیماری لثه موسوم به پریودونتایت ساخته‌ایم که می‌تواند در کمتر از ده دقیقه و تنها با سه قطره از نمونه بزاق بیمار، این بیماری را تشخیص دهد. مزیت این فناوری آن است که به‌صورت پلتفرم بوده و می‌توان با اندکی تغییرات در آن، از این پلتفرم برای ساخت کیت‌های مختلف استفاده کرد.»

وی از ساخت نمونه اولیه این کیت خبر داد و گفت: «در رویداد امروز تلاش داریم تا نظر سرمایه‌گذاران را جلب کنیم تا بودجه برای توسعه بیشتر و تجاری‌سازی این محصول تامین شود.»

یکی دیگر از استارت‌آپ‌های حاضر در این رویداد بسپار سیلیکون ژیکان بود که پوشش مقره ولتاژ بالا تقویت شده با فناوری‌نانو را توسعه داده است. دکتر نیما حق‌شناس مدیر استارت‌آپ بسپار سیلیکون ژیکان درباره این فناوری می‌گوید: «نمونه اولیه این محصول ساخته شده و در بیست‌ و دومین نمایشگاه فن‌بازار نیز موفق به کسب دستاورد پژوهشی برتر شده است. این فناوری برای استفاده در بازارهای هدف نظیر کارخانه‌های فولادسازی و تولید سیمان ارائه شده است.»

شرکت لایه‌رویان پارت نیز با محصولی به نام گلوکومتر پوشیدنی غیرتهاجمی بی‌وقفه در این رویداد شرکت داشت. دکتر فرهاد لرکی از مدیران این شرکت درباره این فناوری می‌گوید: «این محصول به‌صورت یک ابزار پوشیدنی بوده که با استفاده از عرق فرد می‌تواند میزان قند خون را به طور مستمر و غیرتهاجمی پایش کند. برای ساخت این محصول ما مجبور به توسعه چند فناوری دیگر نظیر جوهرهای رسانا شدیم که خود این محصولات نیز در حال طی مراحل اخذ گواهی نانومقیاس هستند و به صورت مستقل می‌توانند وارد بازار شوند.»

دکتر زهرا کلاهدوز، از شرکت فراپایش امین نیز درباره محصولی به نام کول‌تگ گفت: «کول تگ یک برچسب الکترونیکی هوشمند است که می‌توان از آن برای پایش دما و شرایط محیطی استفاده کرد. این فناوری به مرحله تجاری‌سازی رسیده و خط تولید آن نیز راه‌اندازی شده است. تاکنون ۲۴۰۰ واحد کول‌تگ به سازمان‌های هدف طرف قرارداد تحویل داده شده است.»

لازم به‌ذکر است که رویداد «ارائه به سرمایه‌گذار استارت‌آپ‌های فعال در حوزه فناوری‌نانو» صبح روز یکشنبه ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۰ در سالن دارالفنون دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد که در آن ۷ استارت‌آپ نانویی محصولات خود را به سرمایه‌گذاران ارائه کردند. دکتر سعید سرکار، دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو و تنی چند از مدیران ستاد در این رویداد شرکت داشتند.

پلتفرمی برای توسعه انواع مختلف کیت‌های پزشکی ارائه داده‌ایم