نشست مدیران سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور با ستاد ویژه توسعه فناوری نانو

با هدف ایجاد بسترهای مناسب همکاری با مراکز متولی صنعت در کشور، نشست همفکری مدیران سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور با ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، روز دوشنبه ۱۴ آبان‌ماه ۹۷ در محل ستاد برگزار شد.

در راستای ترویج صنعتی و توسعه فناوری نانو در صنایع و با هدف همفکری و ایجاد بسترهای همکاری با مراکز متولی صنعت در کشور، نشست معرفی فرصت‌های اقتصادی فناوری نانو برای صنایع کوچک و متوسط و شهرک‌های صنعتی ایران، با حضور برخی از مدیران سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و مسئولین و کارگزاران ستاد، روز دوشنبه ۱۴ آبان‌ماه ۹۷ در محل سالن کنفرانس ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برگزار شد.

در این نشست، دکتر طهمورث لاهوتی، مدیر توسعه صنعتی و فناوری سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، ضمن بیان توضیحاتی پیرامون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، ظرفیت موجود در بدنه صنعت را مستعد پیشرفت و ارتقا توصیف کرد و با اشاره به وجود بیش از ۴۰ هزار واحد صنعتی کشور، امر شناسایی نیازها و تلاش برای رفع آن را از ضرورت‌های برنامه‌ریزی مسئولین در دستگاه‌های متولی علمی و صنعتی کشور برشمرد. وی با بیان استقرار بیش از ۲۸ هزار واحد صنعتی، پتانسیل‌های واحدهای صنعتی در تولید ثروت را قابل توجه ارزیابی کرده و اذعان داشت که هرکدام از این واحدها به نوبه خود برای توسعه فناوری از ظرفیت خوبی برخوردارند.

لاهوتی اظهار داشت: «به‌نظر می‌رسد بخشی از مشکلات واحدهای صنعتی با وجود محصولات و تجهیزات فناوری نانو قابل‌حل باشد و ابراز امیدواری کرد که با ایجاد ارتباط مستمر و سازنده بین دستگاه‌های متولی پژوهشی و صنعتی کشور همچون ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، موضوع توسعه فناوری و بازار و رفع مشکل فناوری در بسیاری از واحدهای صنعتی به‌صورت عملیاتی و با شتاب بیشتری محقق شود.»

وی افزود: «باید ارتباطی ایجاد کنیم که واحدهای صنعتی بتوانند از ظرفیت فناوری نانو در کشور استفاده کنند. باید روی طراحی واحدهایی که در مرحله شروع به کار هستند، جهت به‌کارگیری محصولات و تجهیزات مبتنی بر فناوری نانو اطلاع‌رسانی شود تا همان ابتدای کار بتوانیم با این فناوری، ساخت‌وساز را شروع کنیم و بدین ترتیب هزینه‌ها را از همان ابتدا کاهش دهیم.»

در ادامه مهندس گلستانی، مدیر حوزه فناوری شرکت‌ها، با اشاره به شناسایی بیش از ۳۰۰ نیاز فناورانه، رفع این نیازها را مستلزم ارتباط واحدهای صنعتی با شرکت‌های فناور و همکاری نهادهای متولی با یکدیگر دانست و بر لزوم احصای راهکارهای نانویی برای حل این مشکلات تأکید کرد. وی نقش افراد متخصص نانو در هر استان را به‌عنوان پل ارتباطی بین واحدها، سازمان‌های متولی و شرکت‌های فناور، مهم ارزیابی کرده و توجه به آن را از ضرورت‌های توسعه فناوری در صنعت دانست.

دکتر احمدوند، مدیر کارگروه ترویج و فرهنگ‌سازی فناوری نانو، با اعلام برنامه‌های ستاد در راستای تحقق اهداف سند ده‌ساله دوم فناوری نانو و اقدامات صورت گرفته جهت توسعه صنعتی این فناوری در کشور، مدل‌های همکاری و حمایت‌های ستاد از گسترش نانو در صنایع را بیان کرد و بر لزوم معرفی توانمندی‌ها، فرصت‌های اقتصادی و تجاری و محصولات و تجهیزات فناوری نانو توسط نهادهای متولی صنعت در کشور تاکید کرد.

احمدوند اذعان داشت: «بارها دیده‌ایم در حالی که راه‌حل در داخل کشور وجود دارد، به دنبال حل مسئله بیرون از مرزها و جاهای دیگر می‌گردیم. مثلاً با وجودی که راه‌حل برای تصفیه آب با استفاده از فناوری نانو وجود دارد، هنوز مشکل پساب واحدهای صنعتی یکی از معضلات و مشکلات جدی در شهرک‌های صنعتی محسوب می‌شود. باید همه با هم تلاش کنیم تا امر اطلاع‌رسانی و برقراری ارتباط بین صنعت و فناورانی که محصولات و تجهیزات مبتنی با فناوری نانو می‌سازند، تحقق یابد. در مواردی شاهد بوده‌ایم که شرکت‌های خارجی در خرید محصولات و تجهیزات فناوری نانوی کشورمان عملیاتی‌تر از مراکز داخل کشور اقدام کرده‌اند و در حالی که تقاضاهای داخلی برای خرید این کالاها، مراحل طولانی و مقدماتی خود را جهت بررسی اولیه طی می‌کرد، شرکت‌های خارجی اقدام به خرید کالا کرده و حتی سفارش خریدهای بعدی خود را داده‌اند.»

در ادامه حاضران، ضمن حضور در نمایشگاه محصولات فناوری نانو، با محصولات، تجهیزات و شرکت‌های نانویی آشنا شدند.