لایو صنعتی نانو: تولید و کاربرد فیلترهای سر سرنگی بر پایه فناوری نانو – 22 دیماه

صفحه اینستاگرام نانو و صنعت، چهارشنبه 22 دی ماه ۱۴۰۰، رأس ساعت۹:۰۰ شب، با موضوع «تولید و کاربرد فیلترهای سر سرنگی بر پایه فناوری نانو»، میزبان رئیس هیئت مدیره «شرکت نانو غشا پلیمر ایرانیان»، خواهد بود.

این برنامه، به صورت گفتگوی زنده دکتر مهدی رحمانی کارگزار بخش ترویج صنعتی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو (مجری برنامه)، با دکتر حسین مهدوی، رئیس هیئت مدیره «شرکت نانو غشا پلیمر ایرانیان» (میهمان برنامه)، در صفحه اینستاگرام نانو و صنعت (INDnano.ir@) به نشانی (https://www.instagram.com/indnano.ir)، برگزار خواهد شد.

گفتنی است که «شرکت نانو غشا پلیمر ایرانیان»، با بهره گیری از نیروهای متخصص، فعالیت خود را در زمینه تولید غشاهای میکروفیلتراسیون با فناوری نانوالیاف آغاز کرده است. میکروفیلتراسیون از جمله فرایندهای غشایی است که برای حذف ذرات میکرومتری در اندازه های بزرگتر از 0/1 میکرون استفاده شده و عموما غشاهای مورد استفاده در این فرایند دارای اندازه حفرات بزرگتر از 0/1 میکرون میباشند. این شرکت بعد از مراحل تحقیق و پژوهش توانسته غشاهای میکروفیلتراسیون نانوالیافی با اندازه حفرات 10 میکرون، 5 میکرون، 1 میکرون، 0/45 میکرون و 0/22 میکرون را در دو دسته غشاهای آب دوست (Hydrophilic) و آب گریز(Lipophilic) تولید و به مرحله صنعتی برساند. در خصوص غشاهایی با اندازه حفرات 0/1 میکرون و 0/22 میکرون با طراحی ماژول مناسب، محصول فیلتر سرسرنگی نیز تولید و به بهره برداری رسیده است.

بدینوسیله از کلیه مدیران، صنعتگران، پژوهشگران، فعالان رسانه ای و عموم علاقمندان حوزه های صنعتی فناوری نانو، دعوت می‌شود تا در این لایو صنعتی، شرکت نمایند و ضمن اطلاع از تولید و کاربرد فیلترهای سر سرنگی بر پایه فناوری نانو، به طرح پرسشها و بیان نقطه نظرات خود بپردازند.

(INDnano.ir@)

بطور کلی فیلترهای سرنگی، فیلترهایی هستند که برای آلاینده زدایی (به ویژه میکروب زدایی) انواع سیالات در حجم کم و معمولا با اتصال به سرنگ استفاده می‌شوند. فیلتر سرنگی از دو جز اصلی تشکیل شده است، یک جز فیلتر سرنگی غشا پلیمری دارای تخلخل، اندازه، منافذ مشخص و ماژول نگهدارنده است که قابلیت اتصال به سرنگ یا هر سیستم دارای مسیر مشابه انتهای سرنگ را دارد و جز دوم فیلترسرنگی، پلیمری دارای استحکام نسبتا بالا است که از غشا به خوبی محافظت می ­کند. محلول داخل سرنگ، پس از عبور از فیلتر سرنگی، عاری از هر گونه باکتری و ذرات ناخواسته می‌شود.

در صورتی‌که بار آلودگی یا میکروبی سیال بالا باشد، در حین فیلتراسیون، گرفتگی منافذ رخ داده و ادامه عملیات مختل می‌شود. علاوه بر این، مشخص شده است که اغلب این فیلترها، حجم معین و معمولاً پایینی از سیال را فیلتر می‌کنند و غیر قابل استفاده می‌شوند. علت این امر، تخلخل پایین غشاء‌های مرسوم است. علاوه بر این، اغلب غشاء‌های مرسوم، در صورت اعمال فشار بالا، به علت استحکام مکانیکی کم، دچار پارگی می‌شوند. لذا شرکت نانو غشا پلیمر ایرانیان با استفاده از فناوری نانو در ساخت این محصول، موجب افزایش و بهبود کارایی این محصول شده است. از کاربردهای نانوفیلترهای سرسرنگی تولیدی «شرکت نانو غشا پلیمر ایرانیان» (تجهیزات غیر پزشکی)، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صنایع
  •  آزمایشگاههای بیولوژیکی
  • داروسازی
  •  بیمارستانها
  •  دستگاههای آنالیز
  •  سیستم های چاپ

تولید فیلتر سرسرنگی 0.45 میکرون بر پایۀ غشاء میکروفیلتراسیون حاوی نانو الیاف  و تولید پارچه اسپان باند پوشش داده شده با نانوالیاف جهت تولید ماسک های تنفسی، از جمله محصولات این شرکت است که موفق به اخذ گواهی نانومقیاس ستاد نانو گردیده است.

شایان ذکر است گفتگوهای زنده صنعتی در بستر اینستاگرام (لایو صنعتی نانو)، در راستای ترویج صنعتی فناوری نانو و با هدف معرفی برنامه های حمایتی و صنعتی کشور، کاربردهای صنعتی، توانمندی ها و محصولات صنعتی فناوری نانو ایران و ایجاد فضای پویا و زنده پرسش و پاسخ برای مدیران، صنعتگران و علاقمندان عرصه فناوری و صنعت، به عنوان یکی از برنامه های صنعتی صفحه اینستاگرام نانو و صنعت (INDnano.ir@) به نشانی (https://www.instagram.com/indnano.ir)، به اجرا گذاشته می شود و علاقمندان می توانند ضمن حضور رایگان و آزاد در این برنامه ها، از طریق دایرکت صفحه، با مسئولین هر حوزه در ارتباط باشند و نقطه نظرات خود را در هر لحظه بصورت نظر (کامنت) یا پیام مستقیم (Direct)، مطرح نمایند.


لینک مستقیم ورود به صفحه اینستاگرام نانو و صنعت (INDnano.ir@)