معرفی چهار دستگاه ایرانی برای تشخیص و درمان سرطان در نمایشگاه ساخت‌ایران

از چهار دستگاه شرکت نانوحسگر سازان سلامت آریا در نمایشگاه ساخت‌ایران رونمایی شد. دستگاه درمان مکمل الکترواستاتیک توده‌های بدخیم (PECT)، پروب تشخیص تومور به روش امپدانس (ITDP)، دستگاه شناسایی مارجین‌های آلوده و غدد لنفاوی درگیر سرطان پستان (CDP) و دستگاه تشخیص بی‌درنگ میزان گونه‌های اکسیژن فعال در خون (BROSS)، که توسط تیم تحقیقاتی دکتر عبدالاحد طراحی و ساخته شده برای شناسایی و درمان سرطان قابل استفاده هستند.

حمحمد عبدالاحد، عضو هیئت‌علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر و دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران درباره این دستگاه‌ها می‌گوید: «اولین دستگاه رونمایی شده در نمایشگاه ساخت‌ایران، دستگاه پروب تشخیص سرطان است، دستگاهی برای شناسایی مارجین‌های آلوده به سرطان و غدد لنفاوری درگیر سرطان، که به‌منظور تشخیص تومور در نواحی داخل بدن بیمار طراحی شده و می‌تواند برای پاکسازی بهتر نواحی داخلی بدن بعد از خارج سازی تومور مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه‌ مجوز وزارت بهداشت را هم دریافت کرده است. این دستگاه اکسسوری تشخیص نود لنفاوی درگیر را هم همراه خود دارد.»

به گفته دکتر عبدالاحد، دستگاه دوم، پروب تشخیص تومور به روش آمپدانس است. این دستگاه به رادیولوژیست کمک می کند تا دریابد توده‌ای که در پستان بیمار است در چه وضعیتی بوده و میزان ریسک آن برای بیمار مشخص شود. در این روش سوزنی روی دستگاه سونوگرافی قرار داده می‌شود و این سوزن با تماس با سطح پوست، سیگنال‌های لازم را جمع‌آوری کرده و رادیولوژیست می‌تواند در باره میزان خطر تومور قضاوت کند. این اطلاعات به پزشک کمک می‌کند تا زمانی که برای بیوپسی تردید دارد، بهترین تصمیم را اتخاذ کند. با این فناوری می‌توان خیلی سریع متوجه شروع فرآیند بدخیمی در تومور شد.

این عضو هیئت‌علمی دانشکده  مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران می‌گوید: «دستگاه سوم، دستگاه تشخیص میزان گونه‌های اکسیژن فعال در خون است که برای سرطان پستان مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمانی که یک توده در سرطان پستان به حالت بدخیم در می‌آید میزان اکسیژن فعال موجود در این سلول‌ها کاهش می‌یابد. بنابراین این دستگاه می‌تواند با اندازه‌گیری میزان اکسیژن فعال خون در قسمت توده سرطانی، نشان دهد که میزان اکسیژن فعال نسبت به نمونه‌های استاندارد کاهش یافته و در صورت کاهش غلظت اکسیژن فعال، پیش‌آگاهی یا هشداری مبنی بر بدخیم شدن تومور صادر می‌شود. در تومورهای خوش‌خیم نیز اکسیژن فعال بیشتر از تومورهای بدخیم است.»

دکتر عبدالاحد می‌افزاید: «دستگاه چهارم، دستگاه درمان مکمل الکترواستاتیک توده‌های بدخیم است. این دستگاه دارای یک پچ بوده که روی بدن بیمار قرار می‌گیرد و به  دلیل بار الکترواستاتیک بسیار زیادی که دارد در تکثیر و رشد سلول‌های سرطانی اختلال ایجاد می‌کند.  از دیگر کاربردهای این دستگاه آن است که داروهایی که بار الکترواستاتیک بالایی دارند با کمک این دستگاه می‌توانند به سمت تومور سرطانی حرکت کرده  و به شکلی هدفمند به این سلول‌ها برسند. بنابراین با کمک این فناوری می‌توان حجم زیادی از دارو را وارد تومور سرطانی کرد.»

دکتر محمد عبدالاحد درجه کارشناسی فیزیک را از دانشگاه علم و صنعت، کارشناسی‌ارشد فیزیک را از دانشگاه صنعتی شریف و دکترای مهندسی نانوالکترونیک را از دانشکده  مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران دریافت کرده و به عنوان عضو هیئت‌علمی در دانشکده  مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران فعالیت دارد. در طی سال‌های گذشته وی موفق به ثبت بیش از ۲۰ اختراع در آمریکا و انتشار بیش از ۵۰ مقاله در معتبرترین مجلات علمی دنیا شده که بیشتر آن‌ها به روش‌های تشخیص سرطان مربوط است.

شرکت دانش‌بنیان نانوحسگر سازان سلامت آریا، با فناوری‌های پیشرفته در زمینه‌ی طراحی و ساخت تجهیزات و محصولات پزشکی جهت تشخیص و درمان سرطان فعالیت می‌نماید. گروهی پیشرو از افراد نخبه و تحصیل کرده در رشته‌های مختلف شامل مهندسی الکترونیک، مهندسی شیمی، زیست‌شناسی و مهندسی پلیمر با همکاری جراحان بنام در حوزه سرطان و پاتولوژی برای دستیابی به این مهم یکدیگر را همراهی می‌کنند. هدف اصلی این شرکت تولید و تجاری‌سازی محصولات نوآورانه و دانش محور در زمینه تجهیزات پزشکی است.