استفاده از چسب سنگ نانویی ایرانی در سازه‌های مهم کشور

کاربرد گسترده چسب سنگ نانویی در سازه‌های مهم کشور

شرکت رنگ و رزین الوان چسب نانویی موسوم به چسب مگا‌استون تولید می‌کند که این چسب در سازه‌هایی نظیر مرقد مطهر حضرت امام خمینی (ره)، بیمارستان محب کوثر، دانشگاه علوم‌پزشکی بقیه‌الله و مصلی تهران استفاده شده است. همچنین اندود ضدحریق سیمانی، محصول نانویی دیگر شرکت رنگ و رزین الوان است که اخیراً موفق به دریافت گواهی‌نانومقیاس شده است. این محصول برای افزایش مقاومت سازه‌ها در برابر حریق تولید شده است.

چسب مگا‌استون شرکت رنگ و رزین الوان در سازه‌های مختلفی نظیر مسجد جمکران، مرقد مطهر حضرت امام خمینی (ره)، پروژه ستاره آرمان توس مشهد و مصلی تهران مورد استفاده قرار گرفته است. مگا‌استون چسب نانویی مخصوص اتصال سنگ به بتن و سنگ به فلز و همچنین سنگ به سنگ است که با رعایت الزامات استاندارد ASTM C881 موفق به دریافت تأییدیه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی شده است.
نازنین جعفرپور، کارشناس بخش تحقیقات شرکت رنگ و رزین الوان می‌گوید: «‌سرعت چسبیدن این چسب نسبت به مواد رایج در صنعت ساختمان سه برابر بیشتر بوده و میزان مصرف آن نیز کمتر است. از این‌رو این محصول جذابیت زیادی در صنعت ساختمان دارد. همچنین ضریب ایمنی این چسب نسبت به ملات ماسه و سیمان بیشتر است. از ویژگی‌های مثبت این چسب نانویی در نمای ساختمان این است که نیاز به پیچ و رول‌پلاک در نمای ساختمان نیست. در مجموع استفاده از این چسب می‌تواند به سبک‌سازی و مقاوم‌ترشدن سازه کمک شایانی کند.»

خانم مهندس‌ جعفرپور می‌افزاید: «‌در حال حاضر مرکز تحقیقات راه‌، مسکن و شهرسازی به‌صورت دوره‌ای، چهار بار در سال، نسبت به نمونه‌برداری از این محصول اقدام کرده تا پایش و کنترل مستمر کیفیت این محصول با ضریب اطمینان بالایی انجام شود. این محصول سال ۱۳۹۵ موفق به دریافت تأییدیه یک‌ساله گواهی نانومقیاس شد و در سال ۱۳۹۶ تأییدیه سه‌ساله این محصول اخذ شد.»

این چسب نانویی در پروژه‌های مختلفی نظیر، مسجد بقیه‌الله، مجتمع تجاری البرز، دانشگاه علوم‌پزشکی بقیه‌الله،  صحن داخلی و خیمه حرم امام خمینی (ره)، بیمارستان محب کوثر و چندین ساختمان در تهران مورد استفاده قرار گرفته است.

اندود ضدحریق سیمانی، محصول نانویی دیگر شرکت رنگ و رزین الوان است که اخیراً موفق به دریافت گواهی نانومقیاس شده است. این محصول برای افزایش مقاومت سازه‌ها در برابر حریق تولید شده است.

قطعات فولادی مورد استفاده در سازه‌های ساختمانی در دمای تقریبی ۵۳۰ درجه سانتی‌گراد به نقطه‌ی نرمی رسیده و تغییر شکل می‌دهند. از سوی دیگر بتن استاندارد در دماهای بالای ۵۰۰ درجه سانتی‌گراد دچار گسیختگی و افت شدید خواص مکانیکی و حتی ترکیدگی و فروپاشی می‌شود. عملکرد اصلی پوشش‌های ضدحریق، ایجاد تأخیر در رسیدن دمای سازه به دمای بحرانی است به نحوی که بتوان قبل از فروپاشی ساختمان عملیات اطفا را به پایان رسانده و نفرات محبوس را از درون سازه نجات داد.

مهندس‌ جعفرپور درباره استفاده از این محصول در سازه‌ها می‌گوید: «برای استفاده از این محصول در ساختمان‌ها نیاز به دریافت تأییدیه از سوی سازمان آتش‌نشانی است که این سازمان نیز تأییدیه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را ضروری می‌داند. از این‌رو اندود ضدحریق سیمانی برای انجام تست‌های لازم در داخل کشور ارسال شده و نتایج آن به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ارسال شده است، همچنین برخی تست‌ها نیز در ترکیه انجام شده که نتایج آن هفته گذشته به این مرکز تحقیقات داده شده است. منتظر دریافت تأییدیه این مرکز و سازمان آتش‌نشانی هستیم تا فرآیند استفاده عمده از این محصول در ساختمان‌ها آغاز شود. البته این محصول به‌صورت پایلوت در چند فروشگاه در مشهد مورد استفاده قرار گرفته است.»

از جمله مزایای این اندود ضدحریق نانویی می‌توان به مقاومت حرارتی بالا، وزن مخصوص پایین، چسبندگی مناسب، ممانعت از گسترش آتش، مقاومت در برابر شوک حرارتی، مقاومت در برابر سایش و خوردگی، قابلیت اجرا در سازه‌های فلزی و بتونی و فقدان ایجاد دود و گازهای سمی اشاره کرد.