لایو صنعتی نانو: تولید نسوز محفظه احتراق توربین گازی با فناوری نانو– 24 آذر

صفحه اینستاگرام نانو و صنعت، چهارشنبه 24 آذرماه ۱۴۰۰، رأس ساعت ۹:۰۰ شب، با موضوع «نسوز محفظه احتراق توربین گاز بر پایه فناوری نانو»، میزبان مدیر عامل «شرکت اطلس سرام کویر»، خواهد بود.

این برنامه، به صورت گفتگوی زنده مهدی رحمانی کارگزار بخش ترویج صنعتی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو (مجری برنامه)، با مهندس محمد حسین زاده، مدیر عامل «شرکت اطلس سرام کویر» (میهمان برنامه)، در صفحه اینستاگرام نانو و صنعت (INDnano.ir@) به نشانی (https://www.instagram.com/indnano.ir)، برگزار خواهد شد.

گفتنی است که «شرکت اطلس سرام کویر»، به عنوان یک شرکت دانش بنیان، اقدام به تولید نسوزهای مصرفی در توربین‌های گازی طرح زیمنس نیروگاه‌های برق کشور نموده و پس از دریافت تأییدیه‌های لازم از معتبرترین آزمایشگاه‌های بین‌المللی و به تبع آن شرکت توانیر، محصولات خود را به نیروگاه‌های برق کشور عرضه نمود. شرکت در زمینه تولید دیرگدازهای پری‌کست و قطعات با تکنولوژی بالا با استفاده از فناوری نانو و به روش‌ فوق سرمایش و جرم‌های منولیتیک نیز فعالیت می‌کند.

بدینوسیله از کلیه مدیران، صنعتگران، پژوهشگران، فعالان رسانه ای و عموم علاقمندان حوزه های صنعتی فناوری نانو، دعوت می‌شود تا در این لایو صنعتی، شرکت نمایند و ضمن اطلاع از تولید نسوز محفظه احتراق توربین گازی با فناوری نانو، نحوه تولید صنعتی و کاربردهای صنعتی آن، به طرح پرسشها و بیان نقطه نظرات خود بپردازند.

 

(INDnano.ir@)

بطور کلی این نسوزها در مواردی همچون جداره داخلی محفظه احتراق، در صنایع فلزات آهنی و غیر آهنی به عنوان محل عبور مذاب و نیز در فرآیندهای ریخته گری انجمادی کاربرد داشته و از خصوصیات بارزی برخوردار هستند از جمله:

  • مقاوم به شوک حرارتی
  • استحکام مناسب
  • دقت ابعادی بالا
  • مقاوم به خوردگی
  • طول عمر زیاد

شرکت اطلس سرام کویر تأمین‌کننده محصولات نسوز به صنایع مادر مانند فولاد، نیروگاه‌ها، سیمان و مس است. در صنعت فولاد در بخش کوره‌های قوس، این مواد جایگزین آجرهای منیزیت گرافیتی می‌شود.

نکته حائز اهمیت در تولید این محصول، تبدیل و بومی‌سازی آن با شرایط، مواد اولیه و افزودنی‌هایی است که در ایران تولید می‌شوند. این محصول در بخش نیروگاهی در جداره داخلی محفظه احتراق توربین‌های گازی طرح زیمنس و در صنایع فلزات آهنی و غیرآهنی به‌عنوان محل عبور مذاب کاربرد دارند.

در حال حاضر شرکت اطلس سرام کویر تولیدکننده کلیه دیرگدازهای پری کست و قطعات با تکنولوژی بالا با استفاده از این روش است. راه‌گاه‌های مذاب صنایع فولاد از قبیل ول بلوک پاتیل، ول بلوک تاندیش، نازل درونی و برونی پاتیل، اسپلیت رینگ و… از جنس آلومینایی با درصدهای مختلف آلومینا (۶۰ تا ۹۷ درصد آلومینا) هستند که عمدتا به روش ریختنی در دنیا تولید می‌شوند.

با توجه به اینکه طراحی و ساخت قالب با دستگاه فرز CNC صورت می‌گیرد و درجه حرارت پخت قطعات با این روش پایین‌تر از روش پرسی است، استفاده از فناوری نانو در تولید نسوزهای مصرفی در توربین‌های گازی باعث می‌شود قطعات حاصله دارای تلورانس ابعادی بسیار دقیق باشند.

از دیگر مزایای این روش عدم وجود سیمان در ترکیب مواد اولیه است؛ لذا خواصی نظیر مقاومت به خوردگی شیمیایی، شوک‌پذیری حرارتی و در نهایت طول عمر محصولات افزایش می‌یابد.

شایان ذکر است گفتگوهای زنده صنعتی در بستر اینستاگرام (لایو صنعتی نانو)، در راستای ترویج صنعتی فناوری نانو و با هدف معرفی برنامه های حمایتی و صنعتی کشور، کاربردهای صنعتی، توانمندی ها و محصولات صنعتی فناوری نانو ایران و ایجاد فضای پویا و زنده پرسش و پاسخ برای مدیران، صنعتگران و علاقمندان عرصه فناوری و صنعت، به عنوان یکی از برنامه های صنعتی صفحه اینستاگرام نانو و صنعت (INDnano.ir@) به نشانی (https://www.instagram.com/indnano.ir)، به اجرا گذاشته می شود و علاقمندان می توانند ضمن حضور در برنامه ها، از طریق دایرکت صفحه، با مسئولین هر حوزه در ارتباط باشند و نقطه نظرات خود را در هر لحظه بصورت نظر (کامنت) یا پیام مستقیم (Direct)، مطرح نمایند.

 


لینک مستقیم ورود به صفحه اینستاگرام نانو و صنعت (INDnano.ir@)