اجرای موفقیت‌آمیز هوادهی فاضلاب تصفیه‌خانه قیطریه با نانوحباب ایرانی

مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت نانوحباب انرژی از اجرای موفقیت‌آمیز سامانه نانوحباب این شرکت در یکی از تصفیه‌خانه‌های شهر تهران خبر داد که موجب افزایش هوادهی فاضلاب شده است.

عارف دادگستر، مدیرعامل شرکت نانوحباب انرژی می‌گوید: «بیش از یک سال قبل، اجرا پایلوت هوادی با نانوحباب در تصفیه‌خانه قیطریه شروع شد و آزمایش‌های متعددی روی پساب‌های این تصفیه‌خانه برای بررسی عملکرد سیستم نانوحباب توسط آزمایشگاه معتمد شرکت آب و فاضلاب صورت گرفت که در نهایت این فناوری مورد تایید شرکت آب و فاضلاب قرار گرفت.»

مهندس دادگستر می‌افزاید: « در حال حاضر سیستم‌های هوادهی در تصفیه‌خانه‌ها وارداتی بوده و علاوه بر مشکلات تحریم، هزینه سنگینی برای تعمیر و نگهداری به تصفیه‌خانه‌ها تحمل می‌کند. این فناوری بومی می‌تواند به حل این مشکل کمک شایانی کند و از آن می‌توان به عنوان انقلابی در حوزه آب و پساب در داخل کشور یاد کرد. ما در آزمایش‌های انجام شده موفق شدیم با همان مقدار گاز مصرفی پیشین و با استفاده از فناوری‌نانوحباب، عملکرد گندزدایی را دو برابر افزایش دهیم که دلیل این امر افزایش سطح اکسیژن آب و فعالیت بیشتر میکرواورگانیسم‌ها است.»

به گفته ایشان مهم‌ترین مزیت‌های هوادهی توسط ژنراتورهای نانوحباب افزیش قابل توجه میزان اکسیژن محلول و توزیع یکنواخت آن در تمام اعماق، عدم نیاز به دیفیوزر و خطوط انتقال هوا، تعمیرات و نگهداری آسان، کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری، کاهش میزان مصرف انرژی، ارتقاء ظرفیت و کیفیت تصفیه، کاهش حجم لجن و کاهش بو است. با توجه به وضعیت فعلی تاسیسات در مدار بهره‌برداری فاضلاب کشور و اهمیت تامین اکسیژن محلول در راکتورهای هوادهی، ژنراتورهای نانوحباب واتوکس به راحتی قابلیت نصب و راه‌اندازی را داشته و باعث ارتقاء میزان اکسیژن محلول و کیفیت پساب خروجی بدون کوچکترین تغییرات در تاسیسات موجود در تصفیه‌خانه‌های فاضلاب می‌شوند.

لازم به ذکر است که شرکت دانش بنیان نانو حباب انرژی به عنوان شرکت پیشگام ایرانی در دستیابی به دانش فنی فناوری نانوحباب موفق به طراحی و ساخت دستگاه‌های تولید کننده نانو گاز برای گازهایی از قبیل هوا، اکسیژن، ازن، کلر، نیتروژن و دی اکسید کربن شده است.

دستگاه‌های تولیدکننده نانوحباب شرکت نانو حباب انرژی می‌توانند گاز را با راندمان بسیار بالا توسط یک فرایند خاص انتقال دو فازی به داخل مایع تزریق کنند. به بیانی دیگر این دستگاه‌ها ظرفیت انتقال گاز را در مقایسه با تجهیزات مرسوم به طور قابل توجهی افزایش داده و در تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب علاوه بر بهبود قابل توجه کارایی واحدهای هوادهی، ازن‌زنی و کلرزنی موجب کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری، بهره‌برداری و مصرف انرژی می‌شوند.

فرایند هوادهی و اکسیداسیون یکی از مراحل مهم در عملیات تصفیه پساب‌های صنعتی و فاضلاب‌های شهری محسوب می‌شود. در حال حاضر سیستم‌های متداول هوادهی که به انواع هواده‌های سطحی و یا بلوئرها وابسته هستند، انرژی قابل توجهی را مصرف می‌کنند ولی راندمان انتقال اکسیژن بسیار پایینی دارند. علاوه بر هزینه‌های بالای این تجهیزات که از کشورهای خارجی خریداری و تامین می‌شوند، تعمیرات و تجهیزات جانبی از قبیل دیفیوزرها و سیستم لوله‌کشی نیز هزینه‌های مجزایی را به کشور تحمیل می‌نمایند.

اجرای موفقیت‌آمیز هوادهی فاضلاب با نانوحباب ایرانی در تصفیه‌خانه قیطریه