تولید قطره آهن خوراکی با فناوری نانوی ایرانی

شرکت نوین مرهم اکسیر بارثاوا فناوری تولید قطره آهن خوراکی را توسعه داده که به دلیل بهره‌مندی از فناوری لیپوزم، جذب و طعم بهتری نسبت به محصولات موجود در بازار دارد.

یکی از مشکلات والدین در مواجه شدن با قطره‌های خوراکی آهن، سیاهی دندان کودکان است که به دلیل اکسیدکنندگی آهن، استفاده از این قطره‌ها موجب تغییر رنگ دندان می‌شود. از این رو برخی از والدین نسبت به استفاده از قطره‌های آهن تردید دارند.

سید محسن صادق‌زاده، مدیرعامل شرکت نوین مرهم اکسیر بارثاوا می‌گوید: «فناوری لیپوزم به ما این امکان را می‌دهد تا ذرات آهن را درون یک لایه فسفولیپیدی قرار دهیم و با این کار یک ساختار معدنی، که جذب سختی و کُندی در بدن دارد، به یک ذره آلی تبدیل می‌شود که جذب بسیار سریع خواهد داشت و سازگاری بیشتری برای بدن انسان دارد.»

دکتر صادق‌زاده می‌افزاید: «معمولا قطره‌های آهن دندان را سیاه می‌کند از این رو ما به دنبال محصولی بودیم که بتواند این مشکل را حل کند. در قالب پروژه‌های مطالعات دانشگاهی این مسئله مطرح شد و تحقیقات دامنه‌داری روی آن صورت گرفته و در نهایت موفق شدیم تا از لیپوزم برای کپسوله کردن آهن استفاده کنیم. این فناوری به گونه‌ای توسعه یافت که امکان تجاری‌سازی فراهم شده و در حال حاضر قرارداد برای تولید انبوه این محصول با یکی از شرکت‌های دارویی منعقد شده است و به زودی این محصول به تولید انبوه می‌رسد. البته تولید آزمایشی آن با موفقیت انجام شده و گواهی نانومقیاس این فناوری نیز دریافت شده است.»

این دانش‌آموخته پسادکتری رشته شیمی‌دارویی دانشگاه تهران می‌گوید: «این محصول برای سه گروه سنی توسعه یافته است، به صورت قطره خوراکی برای کودکان زیر دو سال، به صورت شربت برای کودکان و نوجوانان و برای بزرگسالان نیز این محصول به صورت پودر عرضه می‌شود.»

به گفته مدیرعامل شرکت نوین مرهم اکسیر بارثاوا استفاده از مکمل‌های آهن در برخی افراد موجب نفخ می‌شود که این قطره آهن نانویی چنین مشکلی را ایجاد نمی‌کند.

قطره آهن خوراکی نانویی، جذب و طعم بهتر