نشست صنعتی مدیران و کارشناسان صنایع پلیمری شهرک‌های صنعتی پایتخت، پرند و نصیرآباد با ستاد نانو

نشست صنعتی مدیران و کارشناسان صنایع پلیمری شهرک‌های صنعتی پایتخت، پرند و نصیرآباد با ستاد نانو

در راستای ترویج صنعتی فناوری نانو، نشست صنعتی معرفی فرصت‌های تجاری و اقتصادی فناوری نانو در صنایع پلیمری روز یکشنبه ۳۱ تیرماه ۱۳۹۷ با حضور ۲۲ تن از مدیران واحدهای صنعتی حوزه پلیمر مستقر در شهرک‌های صنعتی پایتخت، پرند و نصیرآباد، در محل ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر احمدوند، مدیر کارگروه ترویج و فرهنگ‌سازی ستاد توسعه فناوری نانو، توضیحاتی در مورد اهداف و فعالیت‌های ستاد توسعه فناوری نانو و برنامه آشنایی واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی ارائه کرد. معرفی گزیده‌ای از فعالیت‌های بخش ترویج صنعتی، رویکردهای توسعه صنعتی فناوری نانو و برنامه‌های حمایتی ستاد توسعه فناوری نانو از صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی از محورهای دیگر این نشست بود.

در بخش دوم برنامه، مهندس سعیدی، کارگزار ترویج فناوری نانو در شهرک‌های صنعتی، به معرفی محصولات و کاربردهای فناوری نانو در صنایع پلیمری از قبیل انواع مستربچ‌های نانویی قابل‌استفاده در صنایع پلیمری، انواع رنگ‌های نانویی، فناوری نانوپوشش در افزایش عمر قالب‌ها و نیز فناوری‌های مرتبط با تصفیه آب پرداخت. همچنین توضیحاتی در مورد پروژه‌های موفق صنعتی در حوزه فناوری نانو ارائه شد که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– لوله‌های فاضلابی مقاوم به ضربه از همکاری شرکت‌های آریا پلیمر پیشگام به‌عنوان فناور با پیشگام پلاست اهواز به‌عنوان متقاضی صنعتی
– افزایش استحکام سینی فن خودرو از همکاری شرکت‌های رامو آلیبرت به‌عنوان فناور با مهرساز گستر پارس به‌عنوان متقاضی صنعتی
– لوله‌های فاضلابی بی‌صدا از همکاری شرکت‌های پارسا پلیمر شریف به‌عنوان فناور با لوله و اتصالات وحید به‌عنوان متقاضی صنعتی

در ادامه این نشست، مدیران واحدهای صنعتی نیز مشکلات و چالش‌های خود را در زمینه استفاده از فناوری نانو بیان کردند و پیرامون فرصت‌های اقتصادی و تجاری فناوری نانو در صنایع پلیمری به بحث و تبادل نظر پرداختند. از جمله دغدغه‌های مطرح شده فعالان صنعتی در این برنامه، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
– مشکلات مالی و اقتصادی واحدهای صنعتی
– مشکلات بازاریابی در حوزه محصولات فناورانه
– مشکلات مربوط به تأمین مواد اولیه در واحدهای صنعتی
– عدم وجود استانداردهای لازم
– عدم وجود آگاهی در مدیران واحدهای صنعتی نسبت به فناوری نانو
– عدم آشنایی با ساختارهای حمایتی ستاد توسعه فناوری نانو

در بخش پایانی نشست، میهمانان در نمایشگاه محصولات فناوری نانو حضور یافتند و ضمن بازدید از محصولات، توضیحاتی در مورد محصولات و شرکت‌های نانویی به آن‌ها ارائه شد. در این نشست نیازها و مشکلات فنی و تقاضاهای صنعتی شرکت‌های حاضر در برنامه در قالب ۱۶ فرم تبادل فناوری ثبت و جمع‌آوری شد و در فرآیند رسیدگی در شبکه تبادل فناوری قرار گرفت.