افزایش دوام قالب‌های تولید کرکره با نانوپوشش‌های ضدسایش ایرانی

به گفته مدیرعامل شرکت فناوران سخت‌آرا، بهبود مقاومت به سایش ایجاد شده بر قالب‌های اکستروژن برای تولید کرکره آلومینیومی با استفاده از نانوپوشش‌های سخت و فوق سخت تولید این شرکت، باعث افزایش میزان تولیدات شرکت‌های تولیدکننده و استقبال آن‌ها شده است.

مهندس مصطفی مقداری، مدیرعامل شرکت فناوران سخت‌آرا می‌گوید: «قالب‌های اکستروژن آلومینیوم که برای تولید پروفیل‌های آلومینیومی از جمله پروفیل کرکره و درب و پنجره ساختمانی استفاده می‌شود، به شدت تحت سایش قرار دارند و با گذشت زمان دچار گشادشدگی قالب شده و قالب از رده خارج می‌شود. با استفاده از فناوری نانوپوشش سخت این امکان وجود دارد که میزان تولیدات شرکت افزایش یابد».

مهندس مقداری می‌افزاید: «برخی شرکت‌ها برای کاهش اصطکاک از روان‌کننده‌های گرافیتی استفاده می‌کنند. این در حالی است که در پوشش‌های تولیدی شرکت سخت‌آرا، علاوه بر ضدسایش بودن پوشش‌ها یک لایه از پوشش خودروانکار بر پایه کربن بر سطح خارجی قالب اعمال شده و موجب کاهش شدید اصطکاک بین پروفیل تولید شده و قالب اکستروژن خواهد شد».

وی افزود: «نانوپوشش‌های سخت و روانکار تولید شده در شرکت سخت‌آرا، بر پایه روش هیبریدی رسوب‌گذاری فیزیکی از فاز بخار (PVD) و رسوب‌گذاری شیمیایی از فاز بخار به کمک پلاسما (PACVD) تولید شده است. پوشش ضدسایش از جنس ترکیبات نیتریدی با سختی در حدود ۹۰ راکول سی و جنس پوشش خودروانکار بر پایه ترکیبات کربنی است.»

شرکت فناوران سخت آرا به صورت متداول ارائه خدمات پوشش‌دهی به شرکت‌های مرتبط با صنعت ساختمان اعم از تولیدکنندگان کرکره، درب و پنجره آلومیینومی و پروفیل‌های آلومینیومی است.

قالب‌های اکستروژن مقاوم شده با نانوپوشش ضدسایش و خودروانکار، نسبت به قالب‌های متداول که صرفا با روش نیتراسیون مقاوم می­شوند عمرکاری ۳ برابری را نشان می‌دهد. همچنین با این پوشش امکان خواب دستگاه به حداقل رسیده و توقف تولید که در اثر گیر کردن آلومینیوم بوجود می‌آید، به حداقل می‌رسد. از این رو طبق ارزیابی‌های انجام شده با پرداخت هزینه ۱۰ درصدی قیمت قالب، امکان افزایش ۳ برابری عمر قالب وجود دارد.

 

افزایش دوام قالب‌های تولید کرکره آلومینیومی با بهره‌گیری از نانوپوشش‌های ضدسایش و خودروانکار